Rimelig alternativ
Med 170 hk er BMW Z4 morsom og ganske billig som brukt. Les vår test av 2005-modellen.
Før måtte Z4-kunder i Norge velge mellom 2,5-literen og 3,0-literen til godt over en halv million. Nå er Z4 tilgjengelig med den 2,2-liters sekseren på 170 hk med BMWs variable styring av ventilene, som har sittet i både Z3, 320 og 520. Ikke sprekere enn den bør være, men det holder i bøtter og spann for å gi den rette følselsen. Ikke minst takket være et nydelig lydbilde.
"Billigutgaven" gir stor glede både for kjøreglade og posører, og kan være et godt alternativ til 2,5-literen på 192 hk; den koster 64 000 kroner mer.
Motoren er tilstrekkelig seig i mellomregisteret til at den lette bilen føles pigg hele veien. Men smilebåndet blir ikke skikkelig stramt før turtelleren tangerer 4500 omdreininger.
Z4 er bra priset i forhold til sine roadster-konkurrenter. Mercedes SLK starter på 461 600 kroner (1,8 l kompressor på 163 hk), og den aldrende Audi TT må du gi 482 000 kroner for (1,8 t med 150 hk). Mercedes kan riktignok by på et praktisk ståltak som får ned støynivået noe, men mangler lydkulissen. Z4 2,2 til 418 000 kroner er blitt et godt alternativ.