Test: Honda CR-V 2,2 i-DTEC, 2012

Blant de gjerrigste SUV-ene

God og moderne SUV, men hvorfor koster den mer enn konkurrentene?

Sist oppdatert

Honda CR-V var bilen som sammen med et par andre modeller fikk opp nordmenns øyne for SUV-er. Da den første generasjonen kom i 1996, ble den raskt en suksess.

I mange år har CR-V vært Hondas viktigste bil i Norge.

Nå er vi kommet til fjerde generasjon. Den er en moderne SUV som i egenskaper nærmer seg lavere biltyper på stadig flere områder.

Honda CR-V fås i utgaver i et vidt prisspekter, fra 339.000 til 551.000 kroner. De billigste har bensinmotor og forhjulsdrift, de aller dyreste har dieselmotor, automatgir og masse utstyr samt firehjulsdrift.

Den skal slåss om kundene på et marked med stadig flere sterke konkurrenter. Mazda CX-5, den nye Mitsubishi Outlander, VW Tiguan og mer eller mindre påkostede utgaver av Hyundai ix35 og Kia Sportage er blant "folke-SUV-ene" den skal konkurrere med.

Dessuten kan de dyre CR-V-versjonene prismessig være et alternativ til rimelige utgaver av Audi Q5, BMW X3 og Mercedes GLK.

Vi har testet en utgave kalt 2,2 i-DTEC Navi 4WD med manuelt gir. Så vel delkarakterer som hovedkarakter settes for denne versjonen av CR-V. Slik setter vi karakterer.

Kjøreegenskaper: 4

Honda CR-V er en typisk representant for dagens generasjon av SUV-er, der kjøreegenskapene stadig kommer litt nærmere det en tilsvarende stor, litt sedat stasjonsvogn kan by på.

Vi opplever CR-V som harmonisk og ganske snill. Styringen er ikke skarp, men passer sammen med resten av oppsettet. Når CR-V presses i skarpe svinger, har den en forhjulsdrevet karakter med understyring (svinger mindre enn vinkelen på forhjulene).

De firehjulsdrevne utgavene av CR-V (som testbilen) har et firehjulsdriftssystem av den typen som kobler seg inn ved behov.

ELEKTRONISK STYRT: Firehjulsdriften er av den typen som kobler inn og ut bakhjulene etter behov. Systemet, som Honda har utviklet selv, er nytt til denne utgaven av CR-V. Blant fordelene er at det tar lite plass og sparer drivstoff. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
ELEKTRONISK STYRT: Firehjulsdriften er av den typen som kobler inn og ut bakhjulene etter behov. Systemet, som Honda har utviklet selv, er nytt til denne utgaven av CR-V. Blant fordelene er at det tar lite plass og sparer drivstoff. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Firehjulsdriftssystemet er nytt og tar mindre plass enn i forgjengeren. En hydraulisk pumpe sørger for at bilen er firehjulsdrevet ved oppstart, mens bakhjulene kobles fra når firehjulsdrift ikke er nødvendig.

Sensorer og en elektronisk "hjerne" sørger for at bakhjulene får kraft igjen når underlaget er glatt.

I testperioden var det bar asfalt. Vi skal derfor vente med å si noe sikkert om hvordan firehjulsdriften ter seg i praksis, ut over at den slår raskt og tydelig inn når en provoserer fram hjulspinn i skarpe svinger med våt asfalt.

Motor: 4

Hondas 2,2-litersdiesel ble kåret til "Årets motor" i sin klasse i 2005. I mellomtida har Honda blant annet jobbet med å senke forbruket til motoren.

I CR-V passer motoren godt. Den har en godt merkbar terskel ved rundt 2000 o/min der det kommer mye kraft på én gang, men siden den har tilstrekkelig med moment også under dette turtallet, opplever vi motoren som lettbrukt.

Med sine 350 Nm har motoren litt lavere maksimalt dreiemoment enn enkelte ferskere motorer, men den gjør det godt igjen ved å ha uvant stor turtallsappetitt for en diesel.

Testbilen har manuell sekstrinnskasse med lette, presise girskift. Femte- og sjettegiret har temmelig høy utveksling, men lar seg likevel bruke også i norske landeveishastigheter.

Du kan også få denne motorutgaven med automatgir, men pristillegget er svært drøyt: Hele 50.000 kroner ekstra må du ut med for å få den aldrende femtrinnsautomaten. Til denne motoren ville vi valgt manuelt gir.

Om noen måneder kommer CR-V med en ny 1,6-liters diesel. Den vil koste betydelig mindre enn 2,2-literen.

Ytelser: 5

UTSTYRSGRUPPER: I likhet med de fleste asiatiske bilmodeller kommer Honda CR-V med klart definerte utstyrsgrupper med få muligheter for individuelle valg. Xenonlys kommer for eksempel bare med de dyre versjonene. Foto: Egil Nordlien, HM Foto
UTSTYRSGRUPPER: I likhet med de fleste asiatiske bilmodeller kommer Honda CR-V med klart definerte utstyrsgrupper med få muligheter for individuelle valg. Xenonlys kommer for eksempel bare med de dyre versjonene. Foto: Egil Nordlien, HM Foto

Motorens 150 hk og 350 Nm gir Honda CR-V gode ytelser. 60-100 km/t tar 5,6 sekunder, mens 80-120 km/t er unnagjort på 7,5 sekunder.

TEKNISKE DATA Honda CR-V 2,2 i-DTEC

  • Motor, cm3: 2199
  • Effekt, hk ved o/min: 150/4000
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 350/2000
  • Egenvekt, kg: 1723
  • Tilhengervekt, kg: 2000/600
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 457/182/169
  • Bagasjerom, liter: 589
  • Standard dekkdimensjon: 225/65R17
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,58
  • CO2-utslipp, g/km: 154
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 9,7
  • Toppfart, km/t: 190
  • Pris fra, kr: 401 000
  • Pris testbil, kr: 477 000

Det er sterkt nok til at CR-V 2,2 i-DTEC gir den fine følelsen av et passelig kraftoverskudd.

Ytelsene for CR-V legger seg mellom det vi målte for Mitsubishi Outlander 2,2 Di-D og Mazda CX-5 2,2D aut.

Alle disse tre viser for øvrig at det ikke lenger er slik at SUV-er er tregere enn noenlunde tilsvarende stasjonsvogner. De er nemlig kvikkere enn 140-hestersutgavene av VW Passat og Ford Mondeo (begge kun forhjulsdrevne, men med automatgir).

Eksteriør: 4

Honda CR-V har et temmelig konservativt utseende der den typiske SUV-pynten ikke er prangende.

Sammenlignet med så vel forgjengeren som flere av konkurrentene, er taklinjen til CR-V noen få centimeter lavere. I våre øyne bidrar det til å gi Hondaen litt renere linjer enn enkelte av konkurrentene.

Interiør: 4

Honda har utnyttet plassen godt i CR-V. Beinplassen er fin i baksetet, og med temmelig kroppskonturfrie seterygger og sitteputer er det bedre plass til tre personer bak enn i mange andre biler.

RYDDIG: Innvendig framstår Honda CR-V som ryddig, med fint grupperte instrumenter. Girspaken står akkurat der hånda faller når du slipper rattet. Med tanke på testbilens pris - nesten en halv million kroner - synes vi plastkvaliteten noen steder er litt billig. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
RYDDIG: Innvendig framstår Honda CR-V som ryddig, med fint grupperte instrumenter. Girspaken står akkurat der hånda faller når du slipper rattet. Med tanke på testbilens pris - nesten en halv million kroner - synes vi plastkvaliteten noen steder er litt billig. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto Foto: Egil Nordlien HM Foto

Takket være det mer kompakte firehjulsdriftssystemet har bagasjerommet vokst sammenlignet med forgjengeren.

TESTDATA Honda CR-V 2,2 i-DTEC

  • 0-100 km/t, sek.: 10,1
  • 60-100 km/t, 3. gir: 5,6
  • 60-100 km/t, 4. gir: 7,1
  • 60-100 km/t, 5. gir: 8,8
  • 60-100 km/t, 6. gir: 12,6
  • 80-120 km/t, 3. gir: 7,5
  • 80-120 km/t, 4. gir: 7,9
  • 80-120 km/t, 5. gir: 9,4
  • 80-120 km/t, 6. gir: 12,6
  • Støy tomgang, dBA: 45,0
  • Støy 50 km/t, dBA: 62,4
  • Støy 80 km/t, dBA: 66,7
  • Støy 100 km/t, dBA: 69,0
  • Testforbruk, l/mil: 0,58

Med et oppgitt volum på 589 liter er det omtrent like mye plass her som i store familiestasjonsvogner som Ford Mondeo og VW Passat. Sammenlignet med stasjonsvognene har du litt mindre lengde, men desto mer høyde å boltre deg på som bagasjeromsstuer. Sideveggene er temmelig rette.

Det delte baksetet kan foldes sammen via hendler i bagasjerommet. Smart!

Testbilen har svart interiør, og interiørstilen framstår som nøktern. Det er ikke ment som et minus, for det er delvis et resultat av at Honda har greid å gi CR-V en ryddig betjening med relativt få knapper i forhold til alt utstyret som finnes på testbilen.

Med tanke på testbilens pris er det mer hard plast i interiøret enn vi synes det burde være. CR-V har heller ikke noe påkostet statusbil-klunk i dørene når du lukker dem.

Smale vinduer bakover i bilen gir dårlig sikt når du skal rygge. Testbilens ryggekamera er godt å ha, inntil høstveienes søle altfor fort dekker for linsa. (Dette gjelder for så godt som alle biler med ryggekamera.)

Komfort: 4

Hvis en SUV skal ha personbilaktige kjøreegenskaper, gjør ekstra høyde og vekt at understellet må strammes opp.

Med det in mente synes vi at Honda har truffet fint med oppsettet for CR-V. Den er fastere over kvasse ujevnheter enn en lavere personbil, men ikke så mye at det sjenerer.

GENIAL LØSNING: Ved å dra i stroppen, eller spaken i bagasjerommet, felles baksetene ned og danner et flatt gulv. Genial løsning for deg som skal frakte store ting. FOTO: Petter Handeland
GENIAL LØSNING: Ved å dra i stroppen, eller spaken i bagasjerommet, felles baksetene ned og danner et flatt gulv. Genial løsning for deg som skal frakte store ting. FOTO: Petter Handeland

Over større ujevnheter nyter man godt av lang fjæringsvei, og her evner CR-V å gi et småbarskt SUV-inntrykk som passer godt til norske veier av ymse standard.

I forsetene kan du sitte relativt lavt om du vil. Sitteputa er relativt kort, uten at vi merker ulemper ved det. I baksetet, som er uvanlig fritt for sidestøtte, sitter langbeinte voksne med knærne litt i været.

Med unntak for den nevnte sikten bakover har CR-V generelt sett en fin brukskomfort. Med vinterdekk er veistøyen et jevnt sus. Støy fra bakhjulene virker litt dårligere dempet enn fra det fremre hjulparet. Om det betyr sjenerende hjulstøy med sommerdekk, vet vi per i dag ikke.

Sikkerhet: 3

Sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP har i skrivende stund ennå ikke kollisjonstestet den nye Honda CR-V. I slike tilfeller setter vi standardkarakteren 3 for sikkerhet.

Det er ingenting ved Honda CR-Vs oppførsel eller utrustning som gir oss grunn til å tro at CR-V er dårligere enn konkurrerende SUV-er når det gjelder sikkerhet.

CR-V har sikkerhetsutstyr av normalt omfang for prisklassen. I dyreste utstyrsversjon kan den dessuten fås med en sikkerhetspakke som omfatter automatisk nødbrems ved kollisjonsfare, adaptiv cruisekontroll og filskiftvarsling.

Pris/utstyr: 3

Testbilen er av utstyrsserie Executive Navi 4WD, som er den nest høyeste. Her er det aller meste en kan ønske seg på plass. Blant høydepunktene er navigasjon, avansert kjørecomputer, parkeringssensorer med ryggekamera, skinninteriør, elektrisk justerbart førersete med minnefunksjon, panoramaglasstak, DAB-radio og bluetoothtelefoni.

Bare toppserien med Advanced som ekstra tilnavn, har mer utstyr - nærmere bestemt sikkerhetspakken nevnt over.

Utstyr savner vi altså ikke, men prisen finner vi grunn til å se nærmere på. Fra 472.000 kroner skal Honda ha for en bil med denne utstyrsgraden og 2,2-liters diesel med manuelt gir.

SMART BENK: Baksetet er så godt som kroppskonturfritt både i rygg og sittepute. Fordelen ved det er at også en tredjemann har grei sittekomfort, og ikke minst at baksetet tar lite plass når det felles ned. Det gjøres enkelt med hendler i bagasjerommet. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
SMART BENK: Baksetet er så godt som kroppskonturfritt både i rygg og sittepute. Fordelen ved det er at også en tredjemann har grei sittekomfort, og ikke minst at baksetet tar lite plass når det felles ned. Det gjøres enkelt med hendler i bagasjerommet. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Til sammenligning koster den dyreste utgaven av Mazda CX-5 med manuelt gir 408.800 kroner, mens dyreste Mitsubishi Outlander-versjon med manuelt gir koster 429.500 kroner. Alle tre har 2,2-liters dieselmotor og i hovedsak tilsvarende utstyr.

Da sliter vi med å se at det er ting ved CR-V som gjør at den kan koste flere titusen kroner ekstra.

Skal du ha din diesel-CR-V med automatgir, blir bildet enda skjevere. Honda skal som nevnt ha hele 50.000 kroner ekstra for det. Mitsubishi nøyer seg med å kreve halvparten, og Mazda skal kun ha 16.900 kroner ekstra for automatkassen.

Hondas gamle automatkasse gir betydelig økning i forbruk og dermed CO2-utslipp, og det betyr at avgiftskroner flyr.

Forbruk: 5

Honda CR-V 2,2 i-DTEC med manuelt gir har et oppgitt normforbruk på 0,58 l/mil. Tilhørende CO2-utslipp er på 154 g/km.

Dermed er CR-V enda en ny SUV som viser at biltypen ikke lenger nødvendigvis er tørst og uforholdsmessig klimauvennlig.

Ekstra gledelig er det at vi kommer oss rundt vår faste testrunde på 20 mil, som vi kjører så likt som mulig med alle våre testbiler, med nettopp 0,58 l/mil som resultat.

Det er et av de aller beste resultatene vi har notert for biltypen. Bare de mindre SUV-ene Audi Q3 og Subaru XV har greid lavere forbrukstall.

BEDRE PLASS: Det nye firehjulsdriftssystemet i Honda CR-V tar lite plass, og det gir mer volum i bagasjerommet. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
BEDRE PLASS: Det nye firehjulsdriftssystemet i Honda CR-V tar lite plass, og det gir mer volum i bagasjerommet. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese om hvordan vi setter karakterer.

Honda CR-V 2,2 i-DTEC 4WD er en moderne og rommelig SUV med en motor som passer godt til bilen.

Den er lettkjørt og har fin harmoni i kjøreegenskapene. I den testede utgaven har man også massevis av utstyr å kose seg med.

Vi har imidlertid problemer med å forstå hvorfor CR-V 2,2 i-DTEC Executive Navi 4WD koster klart mer enn sammenlignbare versjoner av Mazda CX-5 og Mitsubishi Outlander.

Les også:

STIL: Også den nye Honda CR-V har vindusformer bakover på bilen som gir visse coupéassosiasjoner. Ulempen er dårlig sikt bakover. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
STIL: Også den nye Honda CR-V har vindusformer bakover på bilen som gir visse coupéassosiasjoner. Ulempen er dårlig sikt bakover. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Slik var forrige generasjon Honda CR-V

Quiz: Kjenner du igjen bilene?

De beste og verste bilene siden 1997

Slik blir nye Mazda 6

Denne saken ble første gang publisert 28/11 2012, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også