Test: BMW 116i mot BMW 116d, 2009-modell

Bensinmotoren slår tilbake

Med nye basisversjoner av 1-serie koster bensin- og dieselvarianten omtrent det samme. Hva fungerer best, bensin eller diesel?

Sist oppdatert

Utvalget av motorer i BMW 1-serie er stort, men her i Norge er det stort sett basismodellene på bensin- og dieselfronten som har gjort det skarpest på salgsstatistikken.

Nettopp derfor er det ekstra interessant når BMW lanserer nye modellversjoner nederst på prisskalaen. Og med en prislapp på 260 900 kroner er BMW 116d den billigste bilen i BMWs prisliste.

Dette er en ny modellversjon, tidligere har 118d vært grunnmodellen hvis diesel har vært tingen.

Alle 1-seriemodeller med diesel bruker den samme to-liters motoren, men effektuttaket varierer fra 116 hk i 116d, til 204 hk i 123d.

BMW 116i har tidligere hatt en 1,6-liters motor, som nå er blitt erstattet av en 2,0-liter.

Effekten er den samme på 122 hk, men det ekstra sylindervolumet gir et bedre dreiemoment enn tidligere. Den koster fra 263 000 kroner.

Les enkelttester av de to modellene:

BMWs fire-sylindrete dieselmotor har mye bra ved seg, men hører ikke til de aller beste i denne klassen. Til det går den litt for grovt og hørbart i den mest brukte delen av turtallsregisteret.

Også på støymålingene er 116d litt svakere enn bensin-tvillingen.

DIESL VS. BENSIN: De fleste nordmenn velger diesel. Men valget er ikke alltid opplagt.
DIESL VS. BENSIN: De fleste nordmenn velger diesel. Men valget er ikke alltid opplagt. Foto: Foto: Andreas Handeland

116 hk og et dreiemoment på 260 Nm mellom 1750-4250 o/m sier de tørre tallene. Ikke all verden, men likevel tilstrekkelig.

Med et såpass snilt effektuttak, er den imidlertid smidig og lettkjørt. Den seks-trinns girkassen er kjapp, men den er litt høyt giret, noe som spesielt gjelder sjettegiret.

Det ser du tydelig på akselerasjonsmålingene, der dieselmotoren faktisk gjør det dårligere enn bensinmotoren i høye gir. Normalt sett pleier det å være omvendt.

Vi trivdes godt med den forrige 116i, og den nye motoren gjør omtrent samme figur som tidligere når det kommer til gange og kraftutvikling.

Som de andre to-liters firerne til BMW, har den en jevn og godt fordelt respons i hele registeret. Den trekker villig på lave turtall, og gir ekstra snert og sportslig respons på toppen.

KRAFTDUELL: 116 hk i diselbilen, 122 i bensinbilen.
KRAFTDUELL: 116 hk i diselbilen, 122 i bensinbilen. Foto: Andreas Handeland

I tillegg har du en seks-trinns girkasse som er lettsjaltet og hjelper deg å hente det beste ut av motoren.

Flere tester av bensin mot diesel:

Test av Audi A4 bensin mot diesel

Test av Ford Ka 1,2 mot Audi A4 3,0 TDI

Siden dreiemomentkurven er ganske flat, med 185 Nm tilgjengelig mellom 3000-4250 o/m, virker den sterkere i mellomregisteret enn du forventer.

Dermed kan du nesten anlegge "dieselvaner" med høye gir og lite sjalting ved normal kjøring, men i forbikjøringer tjener du mye på å bruke 3. gir og litt turtall.

Akselerasjonsmålingene våre viser at dieselmodellen grunnet den lange girutveklsingen, må gires mer enn bensintvillingen.

NAVNET LYVER: For under panseret brummer en toliter.
NAVNET LYVER: For under panseret brummer en toliter. Foto: Andreas Handeland

116d er for eksempel litt raskere i 3. og 4. gir fra 60-100 km/t, men hvis du lar girspaken i fred i 5. gir, trekker 116i det lengste strået.

TESTDATA

BMW 116i

BMW 116d

Akselerasjon, sek

60-100 km/t, 3. gir:

7,3

7,0

60-100 km/t, 4 gir:

10,8

9,1

60-100 km/t, 5. gir:

14,0

17,0

80-120 km/t, 4. gir:

11,3

10,1

80-120 km/t, 5. gir:

15,6

16,4

80-120 km/t, 6. gir:

21,9

23,9

Støy, dBA

Støy 50 km/t, 4. gir:

62

63

Støy 80 km/t, 5. gir:

66

67

Støy 100 km/t, 6. gir:

68

70

Forbruk, l/mil

Testforbruk:

0,75

0,65

Selv om testbilene var identisk utstyrt, viste støymålingene at 116i er noe mer stillegående enn 116d.

I motorveifart er forskjellen merkbar, og med ellers like forhold er det nærliggende å legge skylden på dieselmotoren.

Bilene ble kjørt ca. 50 % på langkjøring og ca. 50 % på nærkjøring i og rundt Oslo. Som ventet bruker dieselbilen minst, med et snittforbruk på 0,65 l/mil, mot bensinbilens 0,75 l/mil.

På langkjøring oppnådde vi forbruk i underkant av 0,5 l/mil med 116d og 0,6 l/mil med 116i. Pene tall, men som ikke skiller nok til å være av avgjørende betydning.

SPORTSLIG: BMW 1-serie satser mer på sportslighet enn andre konkurrenter i kompaktbilklassen.
SPORTSLIG: BMW 1-serie satser mer på sportslighet enn andre konkurrenter i kompaktbilklassen. Foto: Andreas Handeland

Flere tester av BMW 1-serie:

Konklusjon

Den lange girutveklsingen tar bort noe av dieselmotorens fordeler ved norske kjøreforhold.

I de fleste trafikksituasjoner henger 116i godt med 116d, og hvis du helst lar girspaken stå i fred, er 116i sågar kvikkere.

Den er også mer stillegående, og forbruksforskjellene er ikke større enn at de nesten er ubetydelige ved en normal kjørelengde pr. år.

Men det aller viktigste argumentet for å kåre 116i til vinner av tvillingduellen, er at bensinmotorens karakter rett og slett kler den sportslige 1-serien bedre enn dieselmotoren.

I alle fall når vi snakker om basismodellene.

LAVT UTSLIPP: 118 g/km gir lav avgift, og gjør 116d oppnåelig for flere.
LAVT UTSLIPP: 118 g/km gir lav avgift, og gjør 116d oppnåelig for flere. Foto: Andreas Handeland

Les enkelttester av de to modellene:

Test av bensin mot dieselmotor i båt

LITT TRAUST: Men godt tilrettelagt for sjåføren.
LITT TRAUST: Men godt tilrettelagt for sjåføren. Foto: Andreas Handeland

Denne saken ble første gang publisert 23/06 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også