Kort sagt:

+ Kjøreegenskaper i moroklassen

+ Kvikk og kultivert kraftpakke

+ Klassens beste ergonomi

+ Bakhjulstrekk

+ God sikkerhet

+ Materialvalg på topp


- Dårlig innvendig plass

- Kostbart ekstrautstyr

BMW 1-serie bygger på et litt annet konsept enn de vanlige kompaktbilene; den har nemlig bakhjulstrekk, og byr med det på helt spesielle kjøreopplevelser.

Allerede som basisversjon er BMW 1-Serie en morsom bil. En momentsterk dieselmotor og sportslig ekstrautstyr løfter opplevelsen.

BMW 120d er kostbar, men gir deg til gjengjeld mye moro og godfølelse for pengene. Som den eneste bakhjulsdrevne i klassen, byr den også på spesielle kjøreopplevelser. Men for deg som har barn, eller som er ute etter andre praktiske egenskaper, finnes det en god del bedre alternativer.

Kjøreegenskaper

Ingen over, ingen ved siden. Ikke engang Fords kjøreglade Focus tilbyr kjøreglede og skarpe egenskaper som 1-Serie gjør. Balansen i bilen er utrolig; du vet til enhver tid hvordan bilen oppfører seg, og du merker fort hvor grensene går. Styringen er presis som på en sportsbil, og sportsunderstellet gjør at veigrepet er meget godt. Men hvis du tar sjansen på å kjøre uten DTC-systemet (ESP) aktivert, bør du helst kunne rette opp en sladd eller to hvis det går unna i svingene.

Motor

Toliteren i BMW 120d er en arbeidshest vi kjenner godt fra før, riktignok i lavere effektversjoner. Nå yter den 177 hester og 350 Nm. Som du sikkert gjetter, setter dette ordentlig fart på "lille" 120d. Fullt dreiemoment er tilgjengelig helt nede ved 1750 omdreininger, så effektkurven er både behagelig og lett å utnytte. Den firesylindrede motoren har en jevn gange, og girkassen med sine seks manuelle trinn passer motoren perfekt.

Ytelser

BMW 120d med sportsunderstell blir nesten som en dieseldreven GTI-bil å regne. 100 km/t passeres etter 7,5 sekunder, mens bilens toppfart nås ved 228 km/t. Men, typisk nok for en dieselbil er det under mellomakselerasjoner den imponerer mest. Bilen er nemlig vanvittig kvikk ved fullt gasspådrag når den har litt fart på seg, og viser et drag selv motorsterke bensinbiler vil ha problemer med å matche.

Eksteriør

Da 1-Serien kom var det mange som ikke ble helt kloke på bilens form og design - det er det sikkert i dag også. Vi i redaksjonen har etter hvert latt oss sjarmere av den lille BMW-en, og synes kombiformen er kul og dynamisk. Den minner faktisk litt om den originale M-coupeen. Tredørsvarianten forsterker det sportslige inntrykket betraktelig, og ser kanskje bedre proporsjonert ut enn femdørsutgaven. Testbilens monterte M-sportspakke drar det hele ytterligere et skritt videre.

Interiør

Flotte materialvalg, et polstret M-ratt i skinn, sportsseter med masse sidestøtte - disse tingene burde lokke fram en god følelse hos deg som fører. Hvis ikke anbefaler vi et besøk hos fastlegen. Ergonomien er av de beste på markedet, og uansett kroppslengde eller fasong finner man seg enkelt godt til rette. Men med hensyn til det praktiske skuffer 1-Serien. Det er nesten ingen beinplass i baksetet, og bagasjerommet er dessverre i trangeste laget, noe som hindrer bilen i å bli et alternativ for småbarnsforeldre.

Komfort

Selv om 1-serien i utgangspunktet er en nokså sportslig bil, er også komfortgraden overraskende god, selv med testbilens sportsunderstell. Fjæringen er stram - noe den må være for at bilen skal kunne svinge som den gjør - men likevel mer komfortabel enn vi hadde turt å håpe på. Ujevnheter og humper i veien blir lagt merke til, men det forplanter seg ikke inn i kupeen i den grad man skulle tro. Ellers er det lite man hører til av støy fra vei og vind, og som nevnt ovenfor er setene helt i toppklasse. Tolitersdieselen har et støynivå helt på det jevne i klassen, med lett brumming og turbosus når den blir jobbet med.

Sikkerhet

Med full pott i EuroNCAPs kollisjonstest er BMW 1-Serie et trygt sted å være dersom uhellet skulle være ute, til tross for sin ringe størrelse. Men de samme testene viser dessverre også at fotgjengere får litt vel røff behandling ved eventuelle påkjørsler. BMW 1-Serie har imidlertid mye sikkerhetsutstyr, blant annet seks airbags, runflat-dekk, aktive beltestrammere og elektroniske hjelpemidler av forskjellige slag. Deres ESP-system, på BMW-språk kalt DTC, fungerer meget godt for kjøreglade siden det kan justeres i tre ulike trinn.

Pris/utstyr

Takket være et lavt utslippsnivå - 128 gram per kilometer - er ikke basisprisen for en 120d med 177 hestekrefter skremmende høy: 340 700 kroner. Det som på en annen side skremmer de kjøpelystne mer, er prisene på ekstrautstyr - som igjen innbefatter en del av det du "trenger" for å kunne kalle bilen velutstyrt. Vår bil har blant annet en komplett M-sportspakke (27 800 kroner), xenonlys (6100), Hi-Fi høyttalersystem (6000), Advantage + Comfort-pakke (16 300) og en rekke andre ting montert, så prisen "vår" lander derfor på kostbare 448 745 kroner. Det er mye penger, selv for en spennende og underholdende 1-Serie. Det positive er at BMW-er generelt holder seg bra i verdi, og at motoren har et beskjedent forbruk (0,48 på blandet kjøring) sett i forhold til effekten den gir fra seg.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Er du ute etter mest mulig moro i kompaktklassen, er 120d absolutt noe for deg. Har du praktiske oppgaver som må dekkes, må du helt klart lete videre, eller hoppe opp på en 3-Serie. BMW 120d tilbyr det meste av det en bilglad person leter etter både når vi snakker om kjøreegenskaper, motorkraft, utvendig/ innvendig design og ikke minst følelsen av eksklusivitet. Dessverre er det få av oss som har muligheten til å svi av nesten 450 000 kroner på en velutstyrt 1-Serie. Dessuten har man andre morsomme og spreke dieselalternativer for en billigere penge å velge mellom - eksempelvis en Golf GT TDI 4Motion til 311 080 kroner, en Audi A3 2,0 TDI Quattro til 330 800 kroner eller en 177-hesters Toyota Auris til 355 500 kroner. Ønsker du på en annen side å dra underholdningsfaktoren helt ut, kan du også begynne å snuse på biler som Ford Focus ST, Audi TT og en velutstyrt Golf GTI med DSG-kasse til samme pris som en "loaded" 120d.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!