Kort sagt:

+ Kjøreegenskaper

+ Utseendet

+ Drivverk

+ Lavt forbruk


- Bagasjerom

- Dyrt ekstrautstyr

Som eneste bakhjulsdrevne aktør i kompaktklassen, frir BMW 1-serie først og fremst til de som er glade i å kjøre bil. Men med en momentsterk, gjerrig og ikke minst miljøvennlig dieselmotor appellerer den til de aller fleste som liker tysk finesse.BMW 1-serie konkurrerer mot sterke merkenavn som Ford Focus, Volkswagen Golf, Honda Civic, Toyota Auris, Audi A3 og Opel Astra for å nevne noen. Fornuftig sett finnes det kanskje bedre alternativer, men så var det dette med følelser da...

BMW's minstemann kjører bedre enn de aller fleste, har en herlig dieselmotor og et utseende utvendig og innvendig vi faller pladask for. Det koster heller ikke skjorta for å sikre seg en 118d, med mindre du ønsker mengder med ekstrautstyr, og bilen er svært så billig i drift.

Kjøreegenskaper

1-serien kjører svært godt, med godt veigrep og herlig følelse i både ratt og skinke. Den er sportslig, og reagerer kjapt på input. Balansen er veldig fin, men den har tendens til å både over- og understyre når den presses mot grensene - på en helt logisk og lettforståelig måte. Siden den er såpass direkte og følsom, kan noen synes den er litt slitsom og utrygg, mens andre synes dette bidrar til å gjøre kjøreturen enda mer underholdende og sikker.

Motor

Den oppgraderte, miljøvennlige toliteren har godt med kraft, fra bunn til topp. Den er morsom å dra på turtall - i motsetning til så mange andre dieselmotorer - og har flott respons. Det at den drikker og slipper ut lite, selv om den oppleves så sterk, er en svært hyggelig ting. Lyden er også flott; muskuløs og sportslig, med svært lite sjenerende dieselstøy. Girkassen er som i BMW´er flest: nydelig, og med svært godt tilpasset utveksling. Start-og-stopp-systemet fungerer også veldig godt i praksis.

Ytelser

118d oppleves som sterk - og det er den også - men måledata viser at den nok oppleves som enda kvikkere enn den faktisk er. Den drar godt over hele skalaen, og kombinert med en girkasse som liker å sjaltes og riktige utvekslinger - med unntak av at sjettegir er litt i overkant høyt for lovlydig kjøring i 80-sonen - blir dette bare stas.

Eksteriør

1-serie er jo litt spesiell. I tredørsutgave mener i hvertfall undertegnede at designen fungerer svært bra - dette er en tøff bil! Lavere understell og ekstra store, flotte felger (18") bidrar også positivt i mine øyne. BMW-knekken i C-stolpen er også selvsagt på plass - artig! Og fronten ser også bedre ut enn noensinne. Men det skal jo nevnes at slettes ikke alle liker utseendet på 1-serien, mange synes faktisk bilen er antydning til litt smårar. Meningene er delte - vi liker den!

Interiør

Designen er kanskje vel konservativ, men det ser bra ut og fungerer veldig godt i praksis. Vår testbil har sofa-baksete, men tredørs 1-Serie kan også bestilles med to dype seter bak i stedet. Bak er det faktisk veldig god plass, både i lengde og i høyde. Bredden er ikke allverden, men to har det godt. Bagasjerommet er ganske knapt, men resten veier opp i stor grad for dette. Tredørsmodellen har også lengre dører enn fordørene på en femdørs, noe som gjør inn- og utstigning lettere.

Komfort

Store hjul og fast understell til tross; bilen er stillegående. Og selv om den har et fast oppsett, takler den både dårlig og god vei på en eksemplarisk måte. Setene - som i vår testbil er av den påkostede typen - er herlige. Vindstøy og hjulstøy er det lite av, det samme gjelder motoren. Kun litt lavmælt brumming når du ber om det. Varmeapparatet funker også veldig godt - i den grad dette kunne testes i sommerens behagelige temperaturer.

Sikkerhet

Den har seks airbags som standard, aktive beltestrammere og annet fint utstyr. Runflat-dekk gjør at du beholder en viss kontroll over bilen selv om du punkterer. EuroNCAP har gitt den fem stjerner (full pott) for sikkerheten til passasjerene i bilen, mens den på en annen side viser seg å være ganske nådeløs mot fotgjengere.

Pris/utstyr

Dette er jo en såkalt premiumsegment-bil, og prisen er noe høyere enn for tilsvarende store biler fra andre produsenter. Men den gir også merverdi i form av kjøreglede og opplevelse av kvalitet og helhet. Med denne nye dieselmotoren drikker den lite, og lite tyder på at gjerrige dieselmotorer blir tapere i årene framover& Ekstrautstyrslista er omfattende, og på typisk tysk vis kan man risikere å svi av store summer for å sikre seg det utstyret man føler behov for. BMW er kjent for å holde seg generelt godt i pris, så med mye utstyr og sterk og miljøvennlig dieselmotor under panseret blir nok avskrivingen relativt snill. Basisprisen for en tredørs 118d er 280 100 kroner. Vår bil var en Limited Sport Edition med blant annet M-pakke, 18" motorsport-felger, panorama-soltak og mye annet snadder. Denne kostet 385 630 kroner levert importørens lager.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

118d i tredørsutgave er tøff, kjøreglad og sprek. Siden motoren er så effektiv, blir prisen også svært hyggelig, sett i forhold til hva du får, og kanskje tanken på kostbart ekstrautstyr. Dette er kanskje ikke den mest praktiske bilen på markedet, men sluker enkelt fire personer på en komfortabel måte, med mindre de har med voldsomme mengder bagasje. Uansett, dette er en bil man blir glad i!

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!