Prøvekjørt: Cadillac CTS-V

Knuser både Audi, BMW og Mercedes

Når det gjelder ytelser er den råere enn de raskeste versjonene av BMW 5-serie og Mercedes E-klasse

Sist oppdatert

Ved bruk av rikelig med fett og et stort skohorn, har Cadillac klemt inn den 6,2 liters kompressormatede åtteren fra Corvette ZO6 inne i CTS-V. Den er dermed offisielt alle supersedaners mor. Eller far. Det lar seg gjøre å få den til Norge, men vær forberedt på avgifter så det holder.

Tallene først. For med 640 hester og dreiemoment på 855 Nm slår den ikke bare BMW M5, Audi RS7, Mercedes E63 AMG S og Lexus GS F – den maler dem til metallspon og spiser dem til frokost. Den gjør 0-100 km/t på 3,7 sekunder, som er like raskt som den 585-hester sterke S-versjonen av E63 AMG

Men selv dette forteller ikke alt om hvordan denne motoren sparker. En gang var jeg oppe i 280 km/t på Autobahn, og gapene i trafikken var ikke veldig store, og jeg er ikke veldig modig. Den er ustoppelig. Bare 700 hester sterke Dodge Charger SRT Hellcat er råere på papiret.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

MODUS: CTS-V har forskjellige kjøremodus som tilpasser bilens styring, gassrespons, demping og ESP etter forholdene.
MODUS: CTS-V har forskjellige kjøremodus som tilpasser bilens styring, gassrespons, demping og ESP etter forholdene.

Eksoslyden drukner

Likevel er ikke dette den langsidebilen som du kanskje tror. Akkurat som i den siste Corvetten finnes det teknologi som tyskerne bør følge med på. Ting som adaptive dempere, elektronisk styrt differensial, Brembo-bremser (stål, ikke karbon) og spesiallagde Michelin Pilot Super Sport dekk. Vår eneste klage er at eksoslyden drukner i hvinet fra kompressoren. Den skulle hatt mer Corvette-hår på brøstet her.

På veien kjører den med en iver som ikke stemmer med størrelsen. Styringen er kanskje litt røff, selv om den har et tilfredsstillende grep. Men til å være en så stor bil, sitter fronten beundringsverdig bra, mens hekken kan styres med høyrebeinet. Hold deg til Tour-modus, som er det mest anvendelige (du har også Sport og Track om du vil stå på litt mer). Og mens den ikke fører seg like elegant som for eksempel en GS F, kan den fremdeles cruise slik en amerikaner skal.

Men der Lexusen bare har en mild galskap liggende under et rolig ytre, burde CTS-V blitt sendt på polstret celle. Det du kjøper her, er en superbil med forretningsdress. Når du tenker på det, er dette et konsept basert på galskap, og Cadillac er den galeste av dem alle.

DOMMEN:

Du kan ta den inn til Norge for en liten formue. Har du pengene, så gjør det!

(Artikkelen fortsetter under bildet)

RÅSKINN: Selv ikke den 585 hester sterke S-versjonen av E63 AMG kan hamle opp med CTS-V når det gjelder ytelser.
RÅSKINN: Selv ikke den 585 hester sterke S-versjonen av E63 AMG kan hamle opp med CTS-V når det gjelder ytelser.

Tekniske data:

Pris: Ca 950 000,- i England

(= 2,3 mill++ i Norge)

Motor: 6162 ccm, V8, bakhjulsdrift

Hk: 640

Dreiemoment: 855 Nm

0–100 km/t: 3,7 sek

Toppfart: 320 km/t

Oppgitt forbruk: 1,23 l/mil,

Oppgitt CO₂-utslipp: 290 g/km

Vekt: 1850 kilo

SUPER-CADDY: Motoren er kompressormatet 6,2-liters LT4 V8-er fra Chevrolet Corvette Z06.
SUPER-CADDY: Motoren er kompressormatet 6,2-liters LT4 V8-er fra Chevrolet Corvette Z06.

Denne saken ble første gang publisert 17/02 2016, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også