Dette er Dodge Charger SRT Hellcat, en bil som dersom vi kun forholder oss til de oppgitte tallene, knuser tyske familiebiler i superbilklassen, som Mercedes E63 AMG S 4Matic, BMW M5 og Audi RS6 Avant.

Chrysler hevder Charger SRT Hellcat er verdens kvikkeste (akselerasjon), raskeste (toppfart) og sterkeste sedan. Og ytelsen er mild sagt imponerende. Motoren markerer et solid comeback for kategorien amerikansk muskelbil.

Over 700 hestekrefter

Charger SRT er drevet av en kompressorladet 6,2-liters HEMI V8 Hellcat-motor som yter rundt 707 hk og 880 Nm. Den skal greie 0-100 km/t på 3,7 sekunder og 402 meter (dragstripe) på 11 sekunder. Toppfarten er ikke elektronisk sperret, og det dreier seg om hastigheter på rundt 330 km/t før det butter.

Motoren skal være den sterkeste V8-eren som Chrysler Group LLC noensinne har produsert.

Den digre Charger-en er faktisk litt raskere enn todørs Challenger SRT Hellcat som har samme motor. Begge har en åttetrinns automatkasse som skal håndtere den mektige motoren med 160 millisekunders girskift.

Charger SRT Hellcat ruller på 20 x 9,5-tommers smidde aluminiumsfelger kledd med 275/40ZR20 Pirelli P Zero performance-dekk. Seksstemplede kalippere klemmer om de 15,4 tommers Brembo-skivene.

Og skulle man være i tvil, sørger diverse grove luftinntak i fronten og på panseret for å avsløre bilen som et skikkelig fartsmonster. Designen på bilen skal for øvrig sende et nikk til andre generasjon Charger fra sent på 60-tallet.-

=

HELLCAT: Dodge Charger SRT Hellcat er en firedørs bil utenom det vanlig. © FOTO: Webb Bland

Hellcat kan være nusselig

Men Hellcat kan være en søt pus også. Du kan sette den i Eco Drive dersom du bare skal en liten tur til hud- og neglsalongen. For øvrig kan du velge mellom innstillingene Track, Sport, samt Custom hvor du setter opp bilen selv - mer eller mindre. Normal-innstilling er Default.

Den kommer dessuten med to "nøkler" - svart og rød. Med den svarte nøkkelen settes bilen i Valet Mode. Det innebærer blant annet at ganske mange av hestene får i dvale. Girhendlene bak rattet, Launch Control og de forskjellige kjøreprogrammene deaktiveres, blant annet. ESP-en blir på sitt mest virksomme, og traction, styring og demping går i normalmodus. Men med den røde nøkkelen slippes mayhem løs.

Innvendig er bilen kledd med nappa og alcantara. De digitale instrumentene er samlet på en 7-tommers TFT-skjerm (thin-film transistor). Konsollen domineres av en Uconnect 8,4-tommers berøringsskjerm, og Charger Hellcat kommer standard med et 900 watts Harmon Kardon-anlegg med 18 høyttalere.

Prisen på bilen er ikke klar. En Mercedes S65 AMG koster 222 925 dollar i USA (den koster over tre millioner kroner i Norge), noe som ifølge Autoblog er minst tre ganger så mye som Charger SRT Hellcat vil koste.

En todørs Challenger SRT Hellcat med nøyaktig samme motor, koster litt over 60 000 dollar i USA. Norsk pris på Charger-en? Ved å bruke Toll- og avgiftsdirektoratets importkalkulator havner vi på rundt 1,8 millioner kroner

Les også:

Test deg selv: Hva kan du om amerikanske biler?

Noen nordmenn bare skal ha det råeste

Sjekk denn 850-hesters Mustangen

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!