Prøvekjørt: Mercedes AMG C63T S

Stasjonsvognen som er raskere enn BMW i8

Det skal godt gjøres å kjøre bilen uten å trykke inn gassen mye hardere og mye oftere enn nødvendig.

Sist oppdatert

Dette er den råeste C-klassen fra Mercedes. At det fulle navnet er Mercedes-AMG C63T S betyr at Mercedes' egen spesialavdeling AMG har hatt opptil flere fingre med i spillet. Når dette i tillegg er S-versjonen innebærer det at den har 510 hk og yter 700 Nm fra 1750 omdreininger.

Det første som slår en når man setter seg bak rattet er hvor svart og grått allting er. Førermiljøet er særdeles maskulint, men veltegnet, og skjemmes bare av infoskjermen som ser ut som om den er satt på i etterkant. Man sitter som støpt i AMG-sportssetene og grepet om det tykke AMG Performance-rattet kan karakteriseres som gripende. Med AMG Dynamic Select-bryteren på midtkonsollen kan du velge mellom kjøreprogrammene "Individual", "Comfort", "Sport", "Sport+" eller "Race". Som med AMG GT S er komfort-innstillingen noe uvanlig i Mercedes-målestokk, for dette er stive saker.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

LYDKNAPP: Mer lyd? Trykk på knappen med eksosrør-symbol. FOTO: Martin Jansen
LYDKNAPP: Mer lyd? Trykk på knappen med eksosrør-symbol. FOTO: Martin Jansen

Knapp for mer lyd

I "Indivudual" kan du sette opp bilen etter alle kunstens regler, gassrespons, styring og demping. Bilen har AMG Ride Control- sportsunderstell med adaptive, tretrinns justerbare dempere og programmene justerer også lyden. Og her er det snakk om mye lyd. Endrer man fra "Comfort" til "Sport+" merker man at lydbilde endres, og blir merkbart mer hissig. "Vår" bil har i tillegg AMG Sportseksos med to innstillinger (ekstrautstyr). Saken med lydknappen er at du kan ha bilen i Comfort, men få lyden til Sport+.

C63 har en lynrask AMG Speedshift MCT syvtrtinns automatgirkasse med manuelt program og Race Start-funksjon. Med girhendlene på rattet kan du overstyre automatgiret. Forbruket er oppgitt til 0,84 l/mil, men det kan du bare glemme. Det skal godt gjøres å kjøre AMG-en uten å trykke inn gassen mye hardere og mye oftere enn nødvendig. Vi ligger på mellom 1,23 og 1,41 liter per mil, ifølge kjørecomputeren.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

HISSIG: I Race-modus er gassreponsen, dempingen og lyden på sitt mest hissige. I denne innstillingen gir også den elektroniske veigrepskontrollen (ESP) deg noe mer spillerom. FOTO: Martin Jansen
HISSIG: I Race-modus er gassreponsen, dempingen og lyden på sitt mest hissige. I denne innstillingen gir også den elektroniske veigrepskontrollen (ESP) deg noe mer spillerom. FOTO: Martin Jansen

Nervøs sjåfør

Og det går styggfort. Den skal greie 0-100 km/t på 4,1 sekunder. Det er raskere enn biler som BMW i8 (4,4 sek), Jaguar F-type med 550 hk (4,2 sek) og diverse Porsche 911-modeller (Ikke Turbo-modellene eller GT3).

På våt og svingete vei kunne man ønske at C63 hadde hatt firehjulsdrift, men det har den ikke. Den har bakhjulsdrift. Bilen er ikke nervøs, men med det vanvittige skyvet kan den gjøre sjåføren nervøs på sleipe veier. Den har imidlertid en elektronisk regulert differensialsperre på bakakselen, som skal være stand til å fordele kraften i løpet av millisekunder. Den hjelper deg å holde bilen på rett kurs. I tillegg har den solide high performance-bremser med 390 mm komposittskiver på forakselen og 360 mm på bak.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Kvart million i ekstrautstyr

Versjonen vi prøvekjørte hadde tilleggsutstyr for nesten 250 000 kroner, som head up-display, Burmester Surround-anlegg, AMG Performance-seter og mye annet. Det er ikke spesielt imponerende at toppmodellen ikke er toppmodellen før du har punget ut med en kvart million kroner i ekstrautstyr. Ikke engang den elektrisk bakluken er standard.

Mercedes-AMG C63 med 476 hk og 630 Nm koster fra 1 287 300 kroner. Skal du ha S-versjonen med 510 hk og 700 Nm må du ut med  fra 1 404 700 kroner. Bilen vi kjørte har en prislapp på 1 651 000 kroner. For den prisen kan du kjøpe tre stk C350e - plug in-versjonen med 279 hk og 600 Nm. Vi bare nevner det.

Denne saken ble første gang publisert 25/10 2015, og sist oppdatert 08/03 2024.

Les også