Albert Einstein hevdet at tilfeldigheter er Guds metode for å være anonym. Hvis det er slik, har vi nå oppdaget den store mannen der oppe.

For bare noen måneder etter at BMW slapp sin 560-hesters V8 twinpower firedørs coupe, M6 Gran Coupe, har Audi sluppet sin egen 560-hesters V8 twinturbo. Du skjønner opplegget.

RS7 var selvfølgelig ikke uventet. Det er stort sett en Audi RS6 Avant pakket om til et glattere og mykere produkt. Det er naturligvis utstyrt med det samme quattro-opplegget og samme imponerende differensialsystem.

Og akkurat som RS6 har RS7 en totalt kjernefysisk fart, og sluker svære stykker av horisonten hver eneste gang du trykker inn den rette pedalen der nede.

Offisielt gjør den unna 0-100 på 3,9 sekunder. Og med rett innstilling av knappene, får du 305 km/t.

Det er ikke mange 560-hesters biler du kan behandle som en billig leiebil, men RS7 føles idiotsikker. Full brems midt i svingen, ras inn i en hårnålssving i 80 km/t mer enn du mente å gjøre: Den store Audien glatter ut alt det dustete du gjør, og legger det under et teppe av elektroniske korrigeringer og et fast grep.

Den er en vanvittig effektiv maskin for å kjøre praktisk talt alle typer veier i en utrolig fart, og gjør deg øyeblikkelig til en mye bedre sjåfør enn du egentlig er.

TEKNO: Den store Audien glatter ut alt det dustete du gjør, og legger det under et teppe av elektroniske korrigeringer og et fast grep. FOTO: Audi

Men det er gjort kompromisser. Som med RS6 - eller alle røffe Audier - gir den en distansert kjørefølelse.

Styringen er ullen, og å prøve å finne ut hva hjulene driver med er som å spille fiolin med grillvotter. Som et alternativ til luftfjæring tilbyr Audi et strammere sportsunderstell med stålfjærer og 3-veis dempere, men denne pakka virker forstyrrende på et dypt psykologisk nivå.

Det er bedre å holde seg til den standard luftfjæringen, og heller legge de ekstra pengene i karbonkeramiske bremser som gjør en lett og trygg jobb ut av det å bremse ned farten til den nesten to tonn tunge RS7.

Uansett hva du velger av utstyr, er RS7 mindre mottakelig og interaktiv enn den krassere, bakhjulsdrevne BMW M6 Gran Coupe (som riktignok er en del dyrere enn Audien), eller den like slanke tordenguden Mercedes-Benz CLS 63 AMG.

Men hvis du trives med å bytte ut drama og engasjement med vanvittig og oppnåelig fart og en dose smiger, er Audien helt konge.

Men; om vi var i markedet for en 560-hesters hyper-Audi, ville vi ikke valgt RS7.

Bestefar ville fremdeles valgt stasjonsvognen RS6 - ikke bare for romsligheten til varer og folk, men fordi stasjonsvognen gjør mer ut av begges litt manglende dynamikk enn den slankere RS7.

Jo, tenker du sikkert. Den er litt tung, distansert og klumpete, men det er jo en stasjonsvogn! Og Han der oppe, som sikkert er en praktisk familiemann, ville nok være enig.

FJERN: En av innvendingene mot Audi RS7 Sportback er at kjørefølelsen er litt distansert. FOTO: Kati Ebner © kati ebner

Tekniske data:

Motor: 3993 ccm V8 turbo bensin

Drift: Firehjulsdrift

HK: 560

Dreiemoment: 700 Nm

Forbruk: 0,98 l/mil

COw2-utslipp: 229 g/km

0-100 km/t:3,9 sek

Toppfart: 305 km/t

Vekt: 1955 kg

Pris: Cirka 1 950 000 kroner

DOMMEN: RS7 er usannsynlig rask, har usannsynlig veigrep, men er litt fjern å kjøre og ikke like kul som en RS6. God, men ikke briljant.

RIVALEN: BMW M6 Gran Coupe: Ser finere ut, er mer følbar å kjøre, mangler trygg 4WD

RIVAL: BMW M6 Gran Coupe. FOTO: BMW AG © Daniel Kraus

Paul Horrell

BMWs mest sexy

En helt vidunderlig vakker bil.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!