Løfter du opp panseret over den store, kantete nesa til Ford EcoSport, finner du en tresylindret motor langt der nede i motorrommet. Dette panseret trenger slett ikke noen utsparing for å gjøre plass til kreftene. Men det å hente en blodtrimmet V8 fra en Mustang var liksom ikke saken, for i denne klassen vil folk ha fornuftig økonomi, kompakte og nyttige løsninger, samt tøft utseende og plass til det meste.

Plass, økonomi, kompakthet og nytteverdi - kjedelige og rasjonelle faktorer - har lenge blitt ivaretatt av små pizzaekspress-varebiler.

Ser ut som en firehjulstrekker

Men folk vil ikke ha slike ting lenger, så de fleste er tatt ut av produksjon mens produsentene bytter til fusjoner, eller crossover. Blant konkurrentene dens (Nissan Juke, Peugeot 2008, Renault Captur, Opel Mokka og snart Fiat 500X) er det EcoSport som ser mest ut som en firehjulstrekker.

En front med dobbel grill dominerer bilen forfra, og på sidene har den svarte plastkapper. Og bak henger reservehjulet på en sidehengslet bakdør.

Men under alt sammen er den fremdeles ganske tradisjonell. Den tresylindrede turboen, forhjulstrekket, fjæringen, dashbordet og mye mer har blitt rappet fra Ford Fiesta. Akkurat som at Kuga hovedsakelig er Focus-basert, og kommende Edge vil være Mondeo-basert.

Jepp, om et års tid vil Ford teppebombe oss med fusjonsbiler i alle mulige størrelser.

=

SUV-LOOK: En front med dobbel grill dominerer foran, og virker massiv. På sidene har den svarte plastkapper som sammen med høy bakkeklaring på 20 centimeter gir lovnader om brukbare egenskaper på hytteveiene. FOTO: Charlie Magee

Først i Sør-Amerika

EcoSport fikk formene og mekanikken sin i Sør-Amerika, og det forklarer kanskje hvordan den har fått et litt gaucho-aktig utseende.

Men mot de dype karosserisidene ser de 16-tommers hjulene ut som møbeltrinser, og formen har ikke helt bredden som trengs for å bære høyden. Er ikke dette veldig likt Daihatsu Terios?

EcoSport ble ikke bare utviklet i Brasil, men den bygges også der for det søramerikanske markedet. Men siden dette er en Global One Ford, lages den også i Thailand og India, som med sin venstrekjøring og høyreratt også bygger den for britene.

Men i motsetning til Ford B-Max, hvor produksjonen har gått i lavgir, vil inderne ikke ha mye kapasitet til å lage biler til andre enn seg selv. Dermed blir det en myk lansering på øyriket, siden det slett ikke er sikkert at produksjonen vil dekke etterspørselen.

=

LIVET PÅ INNSIDEN: Multifunksjonsrattet er lærtrukket. Instrumentene ser litt flate ut, men er klare og enkle å lese. Ford sverger fortsatt til et enkelt, billig og lite display på toppen av konsollen med rotete knappeoppsett. Plasten i dashbordet ser og føles billig ut. Oppgradert fra Brasil-bil, men ikke mye. FOTO: Ford

Tekniske data

Ford EcoSport

Motor: 999 ccm 3-syl EcoBoost bensinmotor

Trekk: Forhjulsdrift

HK:125

Dreiemoment: 170 Nm

0-100 km/t: 12,7 sek

Toppfart 172 km/t

Oppgitt forbruk: 0,53 l/mil

Oppgitt CO2-utslipp: 125 g/km

Vekt 1350 kg

Pris: 160 000,- (i England - kommer til Norge først i 2015)

Høy bakkeklaring

Selv om dette kan se ut som en firehjulstrekker, er det altså en ren forhjulsdrvet bil. Det er også de fleste konkurrentene, så det vil ikke være noen ulempe.

Siden den har myk fjæring og helårsdekk, og har massevis av bakkeklaring og korte overheng, tror jeg på at den vil bringe deg lengre ut i snøen og på traktorstier enn rivalene. Den var i hvert fall fornøyd med å svinge omkring på en veldig humpete sti da vår hjelpeløse korrespondent kjørte seg bort, og den skrapet ikke nedi noen steder.

Tilbake på veien er den 1-liters turbomotoren et hyggelig bekjentskap med en fin momentkurve. Den er også ganske stille.

Men vekt og luftmotstand gjør sitt med økonomien og akselerasjonen, så 0-100 tar deg 12,7 sekunder. Dersom enliteren ikke passer deg, så finnes det et par andre motoralternativer:

* 1.5-liters Duratec Ti-VCT-bensinmotor med 110 hk 5-trinns manuell girkasse

* 1.5-liters Duratec Ti-VCT-bensinmotor med 110 hk 6-trinns automattgir

* 1.5-liters Duratorq TDCi-dieselmotor med 90 hk 5-trinn manuell girkasse

Mye bra å slekte på

Den er kanskje basert på Fiesta-plattformen, men ikke forvent av den kjører som en. Den svinger som en liten lastebil, og ikke som en supermini. Den krenger mye, og helårsdekkene (neppe til Norge slik) gir solid understyring. Den vandrer litt hit og dit på motorveiene, og ber deg om å bruke litt mer enn normalt med oppmerksomhet for å holde den på plass.

Men siden dette er en Ford så har den mye bra å slekte på. Den elektriske styringen er fint kalibrert, for å gi deg riktig belastning og utveksling, og til og med litt følelse.

Og tross høyden kjører den fremdeles slik Forder gjør - ikke akkurat jevnt nok til å ta alle ujevnhetene, men bra nok dempet til å unngå den verste ristingen. Det smeller og klinger heller ikke fra karosseriet, og EcoSport gir inntrykk av å være en solid konstruert maskin.

=

BRA MED PLASS: Bagasjerommet er på 375 liter, og bakseteryggene kan felles ned for ytterligere plass. FOTO: Charlie Magee

Føles simplere innvendig

Men på innsiden er ikke alt like bra. Dashbordet ligner det i Fiesta, men føles simplere. Det er noen bedre pynteting og lister på den brasilianske versjonen, men likevel virker dette litt sovjetisk.

Instrumentene er bare i 2D, displayet er i mono med lav oppløsning, og setejusteringen er hard og med skarpe kanter. Det mest plagsomme er at det er rikelig med lasteplass (375 liter), men legger du noe hardt baki der, skrangler det omkring. Litt gummi hadde ikke kostet mye, og ville utgjort en stor forskjell.

Men man kan ikke benekte at den er familievennlig og nyttig. De høyreiste baksetene og det lave gulvet (ingen mellomaksel) gir masse beinplass. Seteryggene i baksetet kan justeres bakover, dersom du kan ofre litt lasteplass i bagasjerommet.

Plassen der er forresten dyp og fin, siden reservehjulet er forvist til utsiden av bakdøra. Men siden reservehjulet henger på døra, som er sidehengslet, trenger du rimelig god plass bak for å få åpnet døra helt.

=

FORDELER OG ULEMPER: Reservehjul på bakdøra gir mer lasteplass innvendig. Men siden bakdøra er sidehengslet må du ha god plass bak for å få åpnet døra maks. FOTO: Ford

Noe ekstrautstyr

Selve grunnversjonen av EcoSport kalles Titanium. Den er slett ikke dårlig utstyrt. Men den monterte Sync-pakken er ekstra. Den gir deg muligheten til å stemmeaktivere mobilapper via bilen.

Titanium X-pakken har 17-tommers felger, som sikkert vil gjøre ting greiere ved kjøring i terrenget, samt cruisekontroll og noen lærdetaljer. Den blå metallic-lakken er også ekstra. Faktisk har de dradd det så langt at det bare er én lakkfarge som ikke er ekstra, og det er veivesen-gul.

Den er altså ikke perfekt, men ble heller ikke først og fremst konstruert for Europa. Sjefene i Ford sier at globale smaker nærmer seg hverandre. Men vi er ikke helt der ennå.

DOMMEN:

Vil du ha en fusjonsbil med et røft utseende, er det greit. Men du finner bedre interiører og kjøreegenskaper der ute.

RIVALEN:

Renault Captur: Ser mer ut som en bil. Bedre å kjøre, og penere på innsiden.

Les også:

Bensinstasjonsmat: Den ene pølsa har tre ganger så mange kalorier

Du trodde kanskje BMW-en din var rask

Dette symbolet på dashbordet må du kunne

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!