I 2012 oppnådde den tyske BMW-spesialisten G-Power en hastighet på 333,1 km/t med en BMW M3, noe som gjorde den til verdens raskeste M3.

Den ganske imponerende hastigheten ble satt på Nardo-banen i Sør-Italia, og ble gjort mulig blant annet ved hjelp av en kraftig kompressor som G-Power selv har utviklet, bare kalt SK II.

Enda høyere toppfart

Nå har den tyske tuneren utviklet en enda kraftigere kompressor som dytter enda mer luft inn i forbrenningskammeret for enda høyere hastigheter. SK II CS er navnet på kompressorsystemet som er laget for forrige generasjon BMW M3. Den har originalt en V8-motor på 420 hk og et dreiemoment på 400 Nm ved 3900 omdreininger

Men der den forrige rekordholderen fra G-Power hadde 570 hk, yter den oppgraderte versjonen 615 hk og et dreiemoment på 595 Nm ved 5900 omdreininger. Den er klokket inn med en topphastighet på 337,6 km/t på Nardo.

Den gjør 0-200 km/t på 12,2 sekunder, noe som ikke er fryktelig imponerende med tanke på at en Porsche Panamera Turbo S gjør samme sprinten på 12,9 sekunder.

BMW M3 på steroider

Hurricane 337 Edition er navnet på den kraftige M3-en, som også har G3M Clubsport coilover-dempere, samt bremser og 20-tommers Silverstone Diamond-felger fra G-Power. Kun 30 SK II CS-kompressorer til M3 vil bli solgt, ifølge G-Power.

Har du en forrige generasjon M3, som har V8-er i motsetning til den nye versjonen, må du punge ut med rundt 10 000 euro for å få kompresssorsystemet fra G-Power. Da må du også ha et eksosanlegg i titan til 4500 euro.

Coilover-demperne koster 2445 euro pluss installasjon, og du må ut med over 15 000 euro for bremsene. 20-tommers felger med Michelin Pilot Sport-dekk koster 4474 euro. For å ikke glemme avgiftene for statusendring av bil.

=

RASK: Hurricane 337 Edition med 615 hk. FOTO: G-Power © neuwaerts GmbH

En heftig samling

Hurricane 337 Edition er imidlertid ikke den sterkeste M3-en på G-Powers merittliste.

Ifølge selskapet er G-Power M3 RS fra 2011 verdens sterkeste M3 med hele 720 hk og et dreiemoment på 700 Nm ved 5900 omdreininger. Den skal være god for 0-100 km/t på 3,7 sekunder og 0-200 km/t på 9,5 sekunder.

I tillegg kan BMW-spesialisten vise til disse ekstremt ytelsessterke oppgraderingene:

* M5 Hurricane: BMW-sedan med 730 hk og en toppfart på 360 km/t.

* M5 Hurricane RS: 750 hesters sedan målt til 367,4 km/t.

* M5 Hurricane RR: 800 hk og en oppgitt toppfart på 372 km/t, verdens raskeste sedan.

* M5 Hurricane RR med 830 hk. 0-300 km/t oppgitt til 25,2 sekunder.

* M5 Hurricane RS Touring: Oppgitt å være verdens raskeste stasjonsvogn med en toppfart på 360 km/t.

=

M5 Hurricane RS Touring.

* M6 Hurricane CS. Oppgitt som verdens raskeste fireseters coupe med en toppfart på 370 km/t.

* BMW 1 M Coupé med 600 hk og en oppgitt toppfart over 330 km/t.

* X5 M Typhoon: 725 hk og et dreiemoment på 890 Nm.

* X6 M Typhoon S: 725 hk. 0-100 km/t på 4,2 sekunder og en oppgitt toppfart over 300 km/t.

* X6 M Typhoon RS. I 2010 oppgir G-Power at de har planer om å produsere fem eksemplarer med 900 hk.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!