Ta deg tid til å nyte bildet over. Vakker, ikke sant?

Nå har det gått 60 år siden den legendariske karosseridesigneren Bertone og Aston Martin slo sine pjalter sammen og bygde et par DB2/4-modeller. Og det du ser ovenfor kan ligne på en enorm, to tonns jubileumsversjon.

Det var Aston-entusiasten Barry Weir som bestilte den. Han var en ganske stor fan av Bertones originale Jet 2; den Vanquish-baserte stasjonsvognen. Derfor spurte han italienerne om de kunne gjøre det samme med et 2+2-chassis som Rapide.

Det skal sies at Bertone ikke bygger hva som helst for hvem som helst (bortsett fra Astra Coupe), men de ble svært interesserte i å videreføre samarbeidet med Aston.

Det tok bare tre og en halv måned å gjøre jobben, fra skisser til en fullskala gipsmodell med kallenavnet «Frankenstein», til den ferdige håndformede produksjonsmodellen med stasjonsvogn-hekken i karbonfiber, aluminium og metallplater.

Det ble til og med tid til en pause mens Aston var opptatt med å friske opp selve Rapide.

Selv om støtfangerne er annerledes for å vise at dette er Weirs individuelle bil, var det Aston-designeren Marek Reichman som sa til Bertone at de skulle vente, bruke den nye og oppdaterte Rapide S-grillen til denne bilen.

Bertone brukte dessverre ikke den nye Rapide S 6,0-liters V12-eren som gir hele 558 hk. Bertone kommenterte heller ikke drivverket. For, som italienerne sa: De «skreddersyr bare dressen». Derfor er dette en førstegenerasjons Aston Martin Rapide, med en 477-hesters 6-liters motor.

=

LIKE TRANG: Stasjonsvogn-hekken gir masser av hodeplass selv for personer på 190 cm, men benplassen er akkurat like dårlig som i Aston Martin Rapide. FOTO: Produsent

Drukner raklingen

Men når du fyrer opp tolveren, blir all tvil borte. Chassiset og drivverket er fremdeles slik Gaydon opprinnelig lagde det, så den høres ut som en Aston Martin.

Og husk: Rapiden er en fantastisk bil å kjøre. Bertone har klart å matche den originale vekten - pluss/minus noen få kilo - så den oppfører seg nøyaktig som en standard Rapide. Det betyr fin styring, utmerket demping, og fart så det holder.

Vi merket litt knirking og rakling under prøveturen vår, men noen raske trykk på gassen druknet dette effektivt.

=

LIKER: Vi liker glasstaket: Det åpner opp kupeen slik at den føles mindre klaustrofobisk enn en vanlig Rapide. FOTO: Produsent

=

Digger glasstaket

Men en konsekvens av å gå bort fra standard-chassiset er at beinplassen bak er lusen. Weir ønsket seg mer plass for armer og bein i baksetene, men Bertone hadde ikke lyst til å endre strukturen på undersiden.

Så mens stasjonsvogn-hekken gir masser av hodeplass, slik at en fyr på 190 cm ikke vil slå skallen gul og blå mot C-bjelken, er setene akkurat de samme.

Men glasstaket digger vi: Det åpner opp kupeen slik at den føles mindre klaustrofobisk enn en vanlig Rapide.

Og et annet interessant emne: Vi ble fortalt at det «pågår» diskusjoner om å lage en liten produksjonsserie av Jet 2+2s. Ja takk.

=

FIKS: Praktisk løsning når du skal på Byggmakker med Betone-en. FOTO: Produsent

Tekniske data:

Aston Martin Rapide 2+2 Bertone

Motor 5935 ccm, 12-sylindret bensin, bakhjulsdrift, 477 hk

Dreiemoment 600 Nm

Forbruk 1,5 l/mil

Utslipp 355g/km CO2

Fabrikk 0-100 på 5,0 sek, 250 km/t

Vekt 1990 kg

Pris fra Ca 1,1 mill. GBP (England)

DOMMEN: Vakker, luksuriøs og ekstra praktisk rasedyr-Aston, og ekstremt kul. Be om at Bertone bygger noen flere.

RIVALEN: Bentley Superleggera Flying Star - enda mer superbritisk ingeniørkunst

=

RIVAL: Bentley Superleggera Flying Star. FOTO: Max Earey

Den er jo heller ikke så verst:

Maserati Touring Bellagio Fastback, basert på Ouattroporte. Bilen er signert Carrozzeria Touring Superleggera, og kun 25 biler ble laget.

GREI DEN: Maserati Touring Bellagio Fastback. FOTO: Newspress

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!