Hender det at sjefene hos Tysklands fremste bilprodusenter reiser utenlands?

Skal vi dømme etter bilene deres, bruker de mesteparten av tiden på å sniktitte på hva naboene driver med, og gidder knapt å løfte blikket litt over horisonten. På lynraske Autobahn kan du reise fra Stuttgart til München på halvannen time. Og du reiser fra München til Ingolstadt på mye kortere tid.

I dette sørtyske nabolaget har BMW, Audi og Mercedes en nærmest komisk vane med å titte over gjerdet til hverandre. De kopierer hverandres spesifikasjoner, teknologier, leverandører og designer. Dersom en av dem skulle finne på å bygge en nisjebil, følger de andre etter. Mercedes lagde sin CLS, og vips så fulgte BMW og Audi etter i det samme sporet.

Og vet du hva? Denne åpenbare innavlen er årsaken til at de gjør det så bra globalt. Gnisningene i denne lokale konkurransen holder dem skjerpet. Ingen av dem har råd til å slakke opp et hakk og bygge en dårlig bil, fordi den ville stå ut som en kvise i lyset fra de andre flotte kjøretøyene, og de rike, kresne tyskerne ville vende dem ryggen. (På den andre siden har du de tre store i Detroit, som kunne bygge møkkabiler fordi naboene også bygde møkkabiler, og det lokale markedet var lojalt og kjøpte skrapet.)

I Sør i Tyskland forventes det topp kvalitet, og den samme kvaliteten funker også hos velstående førere over hele verden.

=

VALGETS KVAL: BMW 640D Gran Coupé, Audi A7 eller Mercedes CLS.

=

BMW Gran Coupé.

=

Mercedes CLS

=

Audi A7

Litt mer storslått

Dermed kan vi være rimelig sikre på at ingen av disse bilene er dårlige. Og vi mistenker at de fleste som er i posisjon til velge mellom dem vil gjøre valget på grunnlag av hvilken de synes tar seg best ut.

Foretrekker du enkle, minimalistiske linjer? Da er A7 bilen for deg.

Vil du heller ha en bred, brautende nese med kompleksitet, svulmende, brettet metall og prangende lysgrupper? Da bør du ta en CLS.

Den helt nye BMW 6-Serie Gran Coupe holder seg et sted midt imellom, og er litt mer storslått en Audien og litt mindre prangende enn Mercedesen.

Men den har faktisk mer dramatiske proporsjoner enn de andre. For mens A7 og CLS er basert på sedaner - A6 og E-klassen - er Gran Coupe en utstrukket kupé. Den har mest schwung over utseendet av disse tre bilene.

Men selv om de kanskje er mest ulike i selve stilen, kan vi ikke dømme dem bare på utseendet. Vi skal kjøre dem, og det viser seg at tross alle målinger føles ikke 6-Serien Gran Coupe nøyaktig som en Audi A7, og den er i sin tur forskjellig fra Mercedes CLS. Noen forskjeller er veldig små, og noen av dem er dramatiske nok til å overraske.

CLS 350 CDI er på en måte favoritten hos Top Gear. Den har slått A7 i tidligere tester, og har vært superpopulær under langtidstesting.

=

SIST: BMW kom sist til luksuskupéfestetn, men den siste skal bli den første.

=

Mercedes CLS

=

Audi A7

=

BMW Gran Coupé

Raskest i virkeligheten

Så hvorfor er A7 tilbake igjen? Jo, fordi denne har den nye BiTDI-motoren. Og nykommeren er 640d Gran Coupe. Men glem tallene på bagasjelokket; de samsvarer ikke med motorstørrelsene.

Samtlige av bilene har en treliters motor, og alle har seks sylindre - V6 i Audi og Mercedes, og rekkesekser i BMW. Audien og BMW-en har den samme åttetrinns ZF autokassa (som erstatter den sjutrinns dobbelkløtsjede i de svakere A7-ene), og Mercedes bruker sin egen sjutrinns automat.

Mercedes og BMW har bakhjulsdrift, og Audien har quattro. Audi og BMW bruker begge to turboer - der den lille gir kraft på lavt turtall, mens det store sørger for maks effekt. En liten for å få til ting ved lave omdreininger, og en større for mer trøkk høyere opp. Dette gir dem rundt 315 hester hver - mye kraft til å være dieselmotorer.

Og saken er at den nye Audien heller ikke høres ut som en diesel. Når den jobber mellom 3500 omdreininger og under 5000 (som er der dieseler trives) minner den meg om lyden fra en klassisk Alfa V6 bensinbil. Men Audi har faktisk jukset litt her: Lyden fra eksosen kommer via lydanlegget som digitaliserer og lydjusterer effekten. Når du hører den vil du neppe bry deg om jukset. BMW-en låter mer som en diesel, men vi klager ikke på rekkesekseren.

Disse to har altså samme krefter, gir nesten helt likt dreiemoment, veier nesten det samme, og har samme girkasse. Dermed blir den totale ytelsen ganske lik - og like rask.

Men dersom det er glatt, skyter Audien ut av krappe, våte svinger og rundkjøringer, mens varsellampen til ESP-en fremdeles blinker i BMW-en.

I den virkelige verden er altså Audien raskest. Men noen ganger blir det helt motsatt. BMW-ens åttetrinns kasse er telepatisk god til å tilpasse utvekslingen til motorens dreiemoment, og måten du vil kjøre på.

Kassa på Audien lar deg noen ganger sitte rolig i et altfor høyt gir, og nøler før den sparker ned noen trinn, får fart på motoren, og kaster deg av sted - like illsint som den var rolig for noen sekunder siden. Litt frustrerende, på mange måter.

Mercedesen har omtrent det samme dreiemomentet som de andre to, noe som innebærer at den matcher ytelsene i lave og middels turtall. Men så går den tom for pust mens de andre damper av sted til høyere turtall og mer krefter. Så hvis du drar motorene helt ut, blir Mercedesen hengende etter. Tiden fra 0 til 100 er 6,2 sekunder - langt fra tregt, men de andre ligger fra lavt til midt på femtallet. Men når det er sagt duger Mercedesen bra så lenge det ikke er snakk om helt ville forbikjøringer.

Men noen ganger lurer vi på om Mercedesen overhodet har en motor. Ikke fordi den ikke flytter seg, men fordi den er så stille. Utrolig stille, til å være en diesel. I vanlig landeveisfart - særlig om det er andre forstyrrelser som røft veidekke eller vindusviskere som går - hører du knapt lydendringene i motoren når den drar seg opp gjennom girene.

Dette gjør den litt kjedelig om man vil gi jernet i en bakgate. Men resten av tiden er denne motoren en perle. Girbyttene er ikke bare uhørbare, men også knapt merkbare fordi alt skjer så mykt og sømløst. Og motoren er den stilleste også i byfart.

=

FLOTT SYN: Lekre linjer på veien.

Mercedes CLS 350 CDI

2987 ccm, V6, 265 hk, 620 Nm, bakhjulsdrift, 0-100 km/t på 6,2 sek, 250 km/t, 1815 kg, 0,61 l/mil (oppgitt), 0,91 l/mil (test)

Pris: Fra 970 000 kroner

Audi A7 TDI quattro S-line

2967 ccm, V6, 313 hk,

650 Nm, AWD, 0-100 km/t på 5,3 sek, 250 km/t, 1850 kg, 0,64 l/mil (oppgitt), 0,96 l/mil (test)

Pris: Fra 1 050 000 kroner

BMW 640D

2993 ccm, rekkesekser, 313 hk, 630 Nm, bakhjulsdrift, 0-100 km/t på 5,4 sek, 250 km/t, 1865 kg, 0,57 l/mil (oppgitt), 0,93 l/mil (test)

Pris. Fra 1 164 900 kroner

Morsomst å kjøre

Vi kjørte tre biler i konvoi. Dieselforbruket var så likt at det ikke spilte noen rolle, med Audien på 0,97 liter på mila, og Mercedes og BMW begge på 0,94 liter - pluss/minus for små eksperimentfeil. Den snille offisielle testen gir alle tall som er ganske mye snillere enn dette, men forskjellene er like ubetydelige, dersom det ikke teller for deg at BMW-en slipper ut under 150 g CO2 per kilometer.

Det neste temaet - å se på kjøreegenskaper og komfort - tar vi opp med det forbeholdet at vi snakker om bilene slik de er utstyrt denne dagen. Du kan få både Audi og Mercedes med adaptive luftfjærer. Det hadde ikke testbilene. Mercedesens 19-tommers AMG-hjul er inkludert på Sport-modellen.

Audien har senkede og litt stivere fjærer som kommer med S Line-settet. S Line betyr vanligvis 19-tommere, men her har den 20. Test-BMW-en har også litt å skilte med: M Sport gir deg 19-tommere. Men her har den 20, samt en pakke med adaptive dempere som kan slås på, og aktive krengningsbjelker. Men ingen av dem har aktiv styring, og vi savner det heller ikke.

BMW-en er den som er morsomst å kjøre. Du kan lene deg på den gjennom svingene, og føle at alle dekkene balanserer belastningen fra gassen. Styringen er litt tung og distansert, men følelsen kommer gjennom. Mercedesen er ikke fullt så tett dempet, og der har du litt mindre styringsfølelse og litt mindre følsomhet via gassen. Men likevel er den veldig nær BMW-en.

CLS for hele natten

Men Audien bare griper og griper. Den føles naturlig og balansert, men virker litt uengasjert. Men dersom det er vått på veien, er det utrolige veigrepet virkelig nyttig. I en bisetning kan vi nevne at Top Gears A6 Avant quattro (nesten samme chassis) føltes mye mer interessant og «delikat» når den gikk fra 20- til 17-tommers vinterdekk, ifølge den faste føreren.

=

QUATTRO: På enkelte underlag vil ha Audi-en har fordelen av firehjulstrekk.

Endringen hjelper også på komforten - en hjelp A7 godt kan trenge. Den humper og dumper, og skaper en kvernende lyd av dekkstøy på mange fine motorveistrekninger med god overflate - noe som er ille for en langdistansebil. BMW-en gjør en vesentlig bedre jobb, og «sluker»humpene, og spesielt med innstillingen Comfort (Jeg kjørte den slik, og ikke i Sport, også på svingete veier). Og det får bilen til å føles mer føyelig. Men som med Audien støyer det litt i bakgrunnen. BMW-en kan også slenge seg fra side til side på landeveien. Dette påvirker ikke hastigheten, men ligger merkbart etter CLS-en. Den er også mer følsom overfor sidevind enn CLS-en.

CLS-en, ja. Standardutstyret i den inkluderer en enorm gruppe veiarbeidere som legger nytt dekke like før du kommer til veien. De gjør ikke alltid en perfekt jobb, disse gutta i hjelm og overall, men de har virkelig forbedret veistandarden siden du var der for ti minutter siden i BMW-en eller Audien din. Og tross denne mykheten - på både små og store humper - er det ingen mangel på dempingskontroll. Dette er et overlegent, naturlig og ikke-adaptivt oppsett - en ting som vi trodde bare Jaguar klarte.

Denne fine, stille kjøringen og den mumlende motoren er flott å ha når veiene viser seg fra sin aller verste side. Og i byen: Hva kunne du ønske deg mer enn den nesten helt stille glideflukten til en CLS?

Og om du måtte kjøre hele natten for å komme til Bodø, Bordeaux eller Berlin? Da er CLS-en utvilsomt bilen for deg. Men om været er elendig, eller om du for eksempel skal opp i Alpene, bør du absolutt velge Audien. Men bytt dekk først.

=

MADE IN GERMANY: Tysk mesterklasse i farta.

Fine steder å være

Alle interiørene er flotte steder å tilbringe mange timer. Setene til Mercedesen gir mest behagelig støtte i svinger, og er likedan bak, men det er fordi den har to-personers bøtter og ikke «sofaer» som de andre to. Sitteputa til CLS-føreren er hard og flat. Noen liker det, men jeg foretrekker setene i BMW og Audi på motorveiene.

Stilen i kupeene matcher eksteriørene: I CLS-en er den utsmykket og påfallende individuell, i Audien er den stram, og i BMW-en helt riktig. Alle er vakkert utført. Det er ikke lenger store forskjellen mellom navigasjonen, kjappheten og grafikken hos BMW iDrive, Audi MMI og Mercedes Comand. De har alle tatt med GPS og Bluetooth som standard. Funksjonene og musikkanleggene er oppgradbare på alle bilene, men de er helt greie som de er.

CLS 63 AMG (C218) 2010=

FØRERMILJØ: Mercedes-style. FOTO: Daimler AG

Paul Horrell

BMWs mest sexy

En helt vidunderlig vakker bil.

Best i baksetet

Tross ryktet sitt for grundig fokus på ergonomiske funksjonalisme, har Mercedes gjort noen feil. Bryterne og viserne i sølv har en bakgrunnsbelysning i en blåaktig sølvtone, så de blir uleselige dersom det ikke er veldig lyst eller veldig mørkt ute. Og skjermen som sitter midt i speedometeret er patetisk liten i forhold til den herlig store og lettbetjente som sitter mellom Audiens fartsmåler og turteller.

Trenger du fem seter, er CLS-en ute av bildet. Vil du ha luke for stor bagasje? Kjøp Audien. Men de andre har også foldeseter. I baksetet har de to passasjerene i Mercedesen det best. Audien har bra beinplass, men høye folk vil stange hodet i taket. BMW har den korteste beinplassen bak.

=

FØRERMILJØ: Audi-style. FOTO: Audi

Dyr BMW

Mercedes kom nesten uten ekstrautstyr, og det er greit. Sport-pakken deres ser ut til å være det beste kjøpet her.

Audis versjon med S-line-utstyr (som vi slett ikke er sikre på om vi liker) koster oppunder millionen i Norge, og det inkluderer mer krefter enn Mercedesen og to flere drivhjul.

Testens A7 til ca. 620 000 NOK (i England) hadde et ekstra og lekrere MMI-system, et head-up-display (HUD), Bose-lys, adaptiv cruise, kjørefeltsensor og varsling for dødvinkel.

BMW-en er dyr. Med M Sport-utstyr koster den over 650 000 (England). ) Testbilen hadde HUD, fancy adaptivt chassis, 20-tommere og mer. Den trenger egentlig ikke noe av dette, men prisen var ca. 250 000 (England) høyere enn test-Mercedesen.

Vi elsker motoren og veigrepet til Audi A7. Bakluken gjør den nyttig, men verden er full av femdørs biler med luke, så den er mindre spesiell enn CLS og 6-Serien.

=

FØRERMILJØ: BMW-style. FOTO: BMW

Vår favoritt

Mercedesen er den billigste av dem, men er den som forflytter seg dyrest. Den er den stilleste, mykeste og den mest komfortable, og den beste både i byen, i forstedene og på motorveien, som er de omgivelsene hvor disse bilene utvilsomt vil tilbringe mesteparten av tiden. Jeg liker tilfeldigvis ikke utseendet dens. Men det gjør kanskje du, og da er denne et fint konstruert valg.

Men sannsynligvis ikke den vi ville ta med hjem. Vi tar BMW-en. Den er ikke så sivilisert som Mercedesen, men om du styrer klar av de harde demperinnstillingene gjør den ingen dårlig jobb med å etterligne luksusen i Mercedesen. Og på en interessant vei er BMW-en den mest fengende.

Sammenlignet med Mercedesen føler du mer av hva chassiset driver med, og hører mer av hva motoren sysler med. Utseende teller, og her er BMW også favoritten. Men kjøringen teller aller mest.

=

MORSOMT: BMW-en er kulest å kjøre.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!