Tekniske data - 2,8 FSI

MOTOR, CM3: V6/2773

EFFEKT, HK: 204

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 280/3000-5000

EGENVEKT, KG: 1720

L/B/H, CM: 497/191/142

BAGASJEROM, LITER: 535/1390

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,8

CO2-UTSLIPP, G/KM: 187

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 8,3

TOPPFART, KM/T: 235

PRIS FRA, KR: 690.000

Sportslige femdørskupeer har blitt en trend de siste årene.

Det startet med Mercedes CLS i 2004. Denne kommer i ny versjon i år, Porsche Panamera har vært her i et års tid, Aston Martin har lansert sin Rapide, BMW har en firedørskupé på trappene. Og nå er altså Audi A7 her også.

De bilene som er på plass baserer seg på det samme konseptet, men det er store prisforskjeller ute og går. I den ene enden finner vi A7, som har en startpris på mindre enn 700.000 kroner, og Aston Martin Rapide er den dyreste i selskapet, med en pris på rundt 3 millioner kroner.

En stor bil

Ved første øyekast blir vi overrasket over hvor stor nye A7 er, samt hvor lav og bred den er. Den mangler bare tre centimeter på å runde fem meter, men den er ikke mer enn 142 centimeter høy.

En annen ting som helt klart kan sies, er at ingen bilder vi har sett så langt har ytt bilen rettferdighet. Det er først når man får se den i levende live at man legger merke til alle linjene, og ser hvordan de jobber sammen får å få denne store bilen til å se elegant ut.

Audi mener at A7 har det beste fra tre biltyper - den sportslige elegansen til en kupé, komforten til en sedan og romsligheten til en stasjonsvogn.

Tre ting på én gang? Det er vel ikke mulig? Joda, det er helt klart mulig! Tyskerne beviste det da de lanserte lillebror A5 Sportback i fjor, og nå har de klart det igjen.

A7 er forøvrig en "eldre" bil enn A5 Sportback. Audis sjefsdesigner, Stefan Sielaff, kunne fortelle Klikk.no at konseptet ble utviklet med A7 i tankene, men ettersom A5 allerede var en eksisterende modell, gikk det fortere å få den i produksjon.

STOR BIL: Med sine snaue fem meter er Audi A7 en stor bil.

STOR BIL: Med sine snaue fem meter er Audi A7 en stor bil. © Foto: produsenten

Tekniske data - 3,0 TFSI

MOTOR, CM3: V6/2995

EFFEKT, HK: 300

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 440/2900-4500

EGENVEKT, KG: 1785

L/B/H, CM: 497/191/142

BAGASJEROM, LITER: 535/1390

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,82

CO2-UTSLIPP, G/KM: 190

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 5,6

TOPPFART, KM/T: 250

PRIS FRA, KR: 980.000

Lettbeint

Sportsligheten er helt klart på plass. Bilen veier rundt 1700 kilo, men kjennes overraskende lettbeint.

Til tross for at størsteparten av motoren er plassert foran forakselen, er det lite understyringstendenser å spore. Selv ikke den forhjulsdrevne varianten vi kjørte var plaget med dette.

I stedet oppfører bilen seg nøytralt hele tiden, og det er lett å kjøre mye fortere enn det som er lov på norske veier.

Komforten er likevel helt og fullt til stede. 160 km/t kjennes nesten likt som 80, så det er ikke vanskelig å se for seg en langtur nedover Europa med en bil som dette.

Fire motoralternativer

Ved lansering leveres bilen med fire forskjellige motor/gir-kombinasjoner. To dieseldrevne 3-litere på henholdsvis 204 og 245. Den minste motoren har multitronic og forhjulsdrift, mens den sterke 245-hesteren har Quattro og S-tronic.

Hvis du vil ha en bensinmotor under panseret, kan du velge mellom en 2,8-liters sugemotor på 204 hester, og den samme kompressormatede 3-literen du finner i Audi S4 med 300 hester.

Alle motorene byr på mer enn nok krefter for de fleste, men naturlig nok får bilen en mye mer sportslig karakter med den kraftigste bensinmotoren. Den trekker jevnt hele veien, og gir seg ikke før ved rødmerkingen. 0-100 går unna på 5,6 sekunder, og toppfarten er sperret på 250 km/t.

Takket være dreiemomentet på 400 Nm, oppleves også denne som sterk. Den skal klare den samme sprinten på 7,4 sekunder, men forbruket er kanskje det som imponerer mest.

Den er nemlig oppgitt til å bruke 0,53 liter på mila ved blandet kjøring - noe som gir et CO2-utslipp på fattige 139 gram. Kanskje dette vil bli blant bilene som imponerer oss i vår testrunde?

LØFTES AUTOMATISK: Spoileren på bakluka løftes automatisk når man passerer 130 km/t.

LØFTES AUTOMATISK: Spoileren på bakluka løftes automatisk når man passerer 130 km/t. © Foto: produsenten

Tekniske data - 3,0 TDI

MOTOR, CM3: V6/2967

EFFEKT, HK: 204

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 400/1250-3500

EGENVEKT, KG: 1695

L/B/H, CM: 497/191/142

BAGASJEROM, LITER: 535/1390

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,53

CO2-UTSLIPP, G/KM: 139

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 7,4

TOPPFART, KM/T: 235

PRIS FRA, KR: 740.000

Elegant og ekslusivt

Innvendig er det ikke vanskelig å skjønne at det er en Audi vi sitter i.

De aller fleste elementene er gjenkjennelige fra de andre modellene, men en del nye detaljer løfter inntrykket en hel del. Blant annet har dashbordet fått et såkalt "wrap around" design. Denne linjen går fra dørene, rammer inn dashbordet og gir en følelse av å sitte litt mer adskilt fra omverdenen.

Undertegnede er vanligvis ikke så fryktelig glad i treverk i biler, men nye A7 kan by på noen alternativer som gir bilen et veldig mye mer eksklusivt preg enn plastdekorasjonen med tremønster vi har sett tidligere.

Blant annet har de lansert en eikevariant som består av åtte lag lys eik og ett lag sort eik limt sammen til et mønster som gir assosiasjoner til skipsverdenens teakdekk.

Ellers sitter man omgitt av all verdens teknologiske duppeditter, masser av skinn og eksklusive detaljer - alt sammen med perfekt ergonomi.

Også baksetet er forholdsvis rommelig og komfortabelt - så lenge man er under 1.90 høy. Bikker man denne terskelen, vil takhøyden kunne bli et problem. Det er begrenset hvor behagelig det er å sitte fremoverbøyd i mange timer.

Bagasjerommet er mer enn stort nok for de aller fleste. 535 liter er for eksempel mer enn sedanversjonen av nye BMW 5-serie.

ELEGANT: Interiøret er elegan utformet, og fullstappet av elektronikk (hvis du betaler for det, selvsagt).

ELEGANT: Interiøret er elegan utformet, og fullstappet av elektronikk (hvis du betaler for det, selvsagt). © Foto: produsenten

Tekniske data - 3,0 TDI

MOTOR, CM3: V6/2967

EFFEKT, HK: 245

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 500/1400-3250

EGENVEKT, KG: 1770

L/B/H, CM: 497/191/142

BAGASJEROM, LITER: 535/1390

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,6

CO2-UTSLIPP, G/KM: 158

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 6,3

TOPPFART, KM/T: 250

PRIS FRA, KR: 880.000

Dyr fornøyelse

Det eneste problemet med denne bilen, er at den blir for de få. Startprisen er på 690.000 kroner. Da får du bilen med den 204-hesters 2,8-literen, Quattro og S-tronic. Hvis du vil ha diesel, starter bilen på 740.000 kroner for den svakeste dieselmotoren.

Den 245-hesters dieselmotoren starter på 880.000 kroner, og hvis krefter er viktigere enn pris, kan du velge 3-literen med kompressor. Da er startprisen 980.000 kroner.

I tillegg til dette må man nok regne med godt over 100.000 kroner for å få en godt utstyrt bil.

Tre andre motor/gir-kombinasjoner vil bli lansert i løpet neste år. 2,8 FSI med multitronic og forhjulsdrift kommer i april, 3,0 TDI med Quattro og S-tronic lanseres i juli og en ny 3-liters diesel med twinturbo og 300 hester kommer i september 2011.

Her til lands forventer Audi å selge flest av 2,8-literen ved lansering, men 204-hesteren med Quattro og S-tronic kommer nok til å blir "storselgeren" når den kommer på markedet. Totalt håper den norske importøren på å selge rundt 250 biler i året når alle variantene er på plass.

PLASS NOK: Med mindre man måler mer enn 190 cm på strømpelesten, er det ikke noe problem å få plass i baksetet.

PLASS NOK: Med mindre man måler mer enn 190 cm på strømpelesten, er det ikke noe problem å få plass i baksetet. © Foto: produsenten

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!