Test: Jaguar XF 2,7 D

Fish 'n chips møter tikka masala

Jaguars nye XF er såpass sexy at den gjør typiske kjennetegn fra XK tilgjengelige for et større publikum, og den er første nye Jaguar med indiske TATA som eier.

Sist oppdatert

Jaguar har ikke lange tradisjoner med diesel, og har derfor fått kjøpe 2,7-literen fra PSA/Ford-samarbeidet. Intet dårlig valg. I tillegg kommer bilen med en treliters bensin-V6, en 4,2-V8 og en Supercharged-versjon av den samme 4,2-motoren. XF konkurrerer først og fremst med BMW 5-Serie, Mercedes-Benz E-klasse, Audi A6 og Lexus GS450h på det norske markedet, og har allerede, ifølge importøren, bitt brukbart fra seg - gitt premiumsegmentets størrelse.

850 000 kroner må du ut med for Jaguar XF med dieselmotor på 207 hestekrefter med en ikke oppsiktsvekkende mengde utstyr. Noe er eksklusivt, men det er mest på overflaten.

Kjøreegenskaper: 5

Jaguar sier selv at de ønsker å plassere seg et sted mellom BMW og Audi på kjøreegenskaper. Og XF er fast i oppsettet, nesten overraskende kontant over større humper. Dette er interessant, siden alle XF-modeller utenom flaggskipet SV8 med 416 hestekrefter, har det samme understellsoppsettet. Styrefølelsen er nokså direkte, og selv dieselversjonen heller tydelig mot en sportslig personlighet. Understellsoppsettet minner mye om XK - i seg selv ikke noe dårlig kompliment. XF skal provoseres mye før den overstyrer, og den føles sant å si tyngre enn sine snaue 1800 kilo.

Motor: 5

207 hestekrefter yter den 2720 kubikkcentimeter store turbodieselen, som du også finner i biler som Peugeot 407 Coupé og Citroën C6. Dreiemomentet er solide 435 Nm fra 1900 omdreininger, før makseffekten på 207 hestekrefter nås ved 4000. Turtallsvillighet er ikke motorens største fortrinn, men innenfor intervallet 2000 til 4000 omdreininger er det nok kraft - uten at det oppleves voldsomt. Automatgirkassa med seks trinn er dessuten så rask og smidig at den evner å få det beste ut av motoren. Girskiftene er kontante, men likevel behagelige under akselerasjon og bruk av kickdown. Det er tydelig at XF er godt støydempet mellom kupé og motorrom, for her er det ikke mye motor å høre!

Ytelser: 4

Den dieseldrevne XF-en fikser 0-100 på 8,2 sekunder, mye takket være den raske automatgirkassa. Bunndraget sikrer behagelig, men ikke voldsom akselerasjon, og effektkurven folder seg jevnt ut. Girkassa er i stand til å hente det beste ut av motoren, som byr på et dempet og kultivert lydbilde. En noe sterkere motor ville likevel ikke vært feil i denne sportslig rettede bilen.

Eksteriør: 5

Noen snakker om Mercedes CLS, andre mener at XF minner for mye om Ford Mondeo. Atter andre finner mye av sportscoupeen XK i nye XF. Vi er ikke uenige i noen av disse innspillene. Designstreken er kraftfull, med en tydelig og sterk hoftelinje som hever seg bakover mot hekken forbi bakdørene. Taklinja er dratt langt, og gjør at selve hekkpartiet blir relativt kort. Rent subjektivt mener vi XF tar seg klart best ut sett skrått bakfra eller fra siden.

Interiør: 5

I en Jaguar av denne typen er det selvsagt skinn, treverk og aluminium som regjerer. I testbilen, med det høyeste utstyrsnivået, finner vi skinn av tilsynelatende flott kvalitet over hele dashbordet og i dørene, og en diskré eikelist midt i dashbordet. I kombinasjon med aluminiumsdetaljer gir det et flott kvalitetsinntrykk i kupeen. Midtkonsollen er bred og stjeler litt av romfølelsen, men det er god plass til både sjåfør og passasjer foran. Det meste av instrumenter styres via ta-på-skjerm øverst i midtkonsollen, mens automatgiret betjenes av en hifi-inspirert knott som kommer opp av konsollen når motoren startes med en knapp rett ved siden av. Snedig er også den bitte lille åpneren til hanskerommet. Plassen bak er godt på linje med konkurrenter, det samme er bagasjerommet - med sine 540 liter (VDA). Designet gjør sitt til at det framstår som dypt. Dersom setene legges ned, øker volumet til 923 liter.

Komfort: 4

Støynivået i kupeen er behagelig, og skyldes i stor grad støydemping og generelle materialvalg som dreper mye av motorstøyen. Vindstøy er heller ikke merkbart selv i høyere hastigheter, men det er hakket mer veistøy å spore enn forventet, uten at det blir plagsomt. Fjæringen er mer fast enn direkte komfortabel; slik blir bilen mer sportslig rettet enn noen direkte cruiser. Men komfortgraden skulle likevel være dugelig for de aller fleste - den minner faktisk ikke lite om konkurrenten BMW. Setene har det som trengs av elektroniske innstillinger, i tillegg til kjølevifter i de ventilerte seteflatene. Klimaanlegget er, selvsagt, helautomatisk, og betjenes via touchscreeen.

Sikkerhet: 4

Jaguar XF er foreløpig ikke kollisjonstestet av EuroNCAP. Så langt har bare X-Type vært innom, med middels resultat, dermed er det vanskelig å si noe konkret om hvor godt XF står seg. Lista med standard sikkerhetsutstyr ser brukbar ut, men heller ikke mer i en bil av denne typen. Blindsonevarsel, likt Volvos system, er ekstrautstyr. XF har seks airbags, anti-whiplashsystem foran, fotgjengerkontaktvarsel og ISOFIX-fester for barneseter. ESP-systemet fungerer i tre trinn - alt fra full elektronisk hjelp via en mer aktiv variant til komplett deaktivering.

Pris/utstyr: 4

Diesel-XF koster fra 721 000 kroner med laveste utstyrsnivå, kalt Luxury. Vår testbil var på høyeste nivå, kalt Premium Luxury. Her er startprisen 780 000 kroner. Med tillegg for metallic, elektrisk solgardin i bakruta, 19-toms felger, elektrisk justerbare skinnseter (tillegg for Ivory-skinnfarge), trepaneler i eik, B&W-stereo, TV, blindsonevarsel og ryggekamera ender prisen på 857 500 kroner. Det reelle pristillegget, i forhold til basismodellen, blir derfor rundt 136 000 kroner - det plasserer Jaguaren på nesten samme hylle som de tyske prestisjemerkene. Men de har samtidig flere teknologiske tilvalgsmuligheter i utstyrslista.

Denne saken ble første gang publisert 20/05 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også