En flott bil, Jaguar XF. Så hvorfor ser du ikke flere av dem? Det er enkelt. I England er 80 % av alle BMW 5-Serie, Mercedes-Benz E-klasse og Audi A6 som selges firesylinders diesler. Og 50 % er stasjonsvogner.

Med bare en V6 diesel og en V8 bensin sikter XF seg inn på bare 20 % av denne målgruppen. Når de bare har en sedan, blir gruppen begrenset til bare 50 % av dette markedet på 20 %.

Jepp, Jaguar snur ryggen til ni tideler av markedet sitt. Hurra. Her til lands er nok tallene enda mer skremmende. Vi har tross alt verdens høyeste andel dieselbiler og nordmenn elsker stasjonsvogner.

Dette er problemet ved å være en relativt liten bedrift. Da finnes det lite sparepenger å investere i dyre, nye motorer og karosserier. Men kan du ikke investere, kan du ikke få salget. Dermed... forblir du en liten bedrift. En veldig ond sirkel, dette.

Heldigvis tenker Tata - eieren av Jaguar Land Rover - langsiktig, og investerer for øyeblikket tungt i sin søken etter langsiktig vekst. JLR har brukt store penger på å utvikle Freelander-motoren til noe mye mer raffinert og kraftig; god nok til både en Range Rover - Evoque - og en Jaguar.

=

KUN SEDAN: Foreløpig finnes XF kun som sedan. En stasjonsvogn er imidlertid på vei. © FOTO: Jaguar

SPESIFIKASJONER

JAGUAR XF 2,2 DIESEL TS E

VI LIKER

Føles fremdeles som Jaguar

VI LIKER IKKE

Kan vi få stasjonsvogna nå?

DOMMEN

For Jaguar; en bil de trengte for lenge siden. For resten av oss; lytefri økonomi

Ytelse 0-100 km/t på 8,5 sek, maks 225 km/t, 0,54 l/mil

Teknikk 2179 ccm, 4 syl, bakhjulsdrift, 193 hk, 450 Nm, 1760 kg, 149 g/km CO2

Kjøp dette ekstrautstyret

Growler hjulmuttere, pris ukjent ennå

Og unngå dette

Intelligent High Beam, £200 (i England)

Pris i Norge: 605 800 kroner

Likevel er dette en enda mer kostbar jobb enn du skulle tro, fordi Jaguaren trenger sin egen layout siden den monteres i bilens lengderetning.

Så endelig burde salget av XF kunne løfte seg i England og resten av Europa. Denne diesel-fireren vil hjelpe. Og jada, det kommer en ganske slank stasjonsvogn også, om et drøyt års tid.

Frustrerende nok er selv dieselen ennå bare en prototyp. Du kan bestille den nå, men levering starter ikke før i september.

Motoren er ikke det eneste nye her: Overføringen er en åttetrinns ZF, slik som BMW bruker i nye 5-serie. Land Rover og Jaguar adopterer gradvis denne i alle sine biler med langsstilt motor.

Denne Jaguaren har også et stopp/start-system med en smart startermotor som sparker liv i den øyeblikkelig, selv når du må omstarte den mens veiva fremdeles slakker av turtallet - en ikke uvanlig hendelse som får andre startsystemer til å gå i spinn.

På veien har XF-en mye schwung over et pent og bredt dreiemoment, og plenty med raffinement nesten hele tiden. Noen ganger merker du at girkassa er stilt inn for ekstrem økonomi: Bli liggende bak en lastebil i 80 km/t, så hopper kassa til syvende slik at motoren brummer som en sur traktor i rundt 1200 omdreininger. Men du får alltids overstyrt med padleårene.

På motorveien er det bare en fjern dur. Og siden motoren er en sementsekk lettere enn V6-eren, er den også bedre i krappe svinger.

Ser du på tallene og sammenligner auto med auto (du får ingen manuell Jaguar), er BMW 520d fremdeles en tanke mer økonomisk og kjapp. Men ikke så mye at du merker det. Liker du FX-en, har du ingen vettug grunn til å kjøpe en annen sedan.

Les også:

Se hvem som dukker opp på Oslo Motor Show

Herlig design på den aller tøffeste SUV-en

Lamborghini Aventador på Oslo Motor Show

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!