Bilsalget

Stuper i Europa - øker i Norge

Norge er kjerringa mot strømmen hva bilsalg angår. Mens det stuper dramatisk i Europa, øker det her.

ANNERLEDESLANDET: Det er fart i bilsalget i Norge og vi bruktimporterer luksusbiler som aldri før. Foto: Daimler AG
ANNERLEDESLANDET: Det er fart i bilsalget i Norge og vi bruktimporterer luksusbiler som aldri før. Foto: Daimler AG Foto: Daimler AG press department
Sist oppdatert

Situasjonen for bilsalget i Europa er i ferd med å endres i dramatisk retning. I EU og EFTA som helhet, gikk salget i juli ned med 8,2 %, melder Automotive News.

Men bildet er ikke entydig, ser vi på land for land. I Storbritannia gikk salget opp med 9,3 %. I Russland, der mange ikke har hatt bil, eller hatt svært gamle biler, steg salget med 16,4 %. Eksperter mener Russland i løpet av inneværende tiår vil passere Tyskland som Europas største marked for personbiler.

Men i det store og hele dreier det seg om nedgang. Tyskland hadde en nedgang på 4,7 %. Frankrike 7 %. Italia og Spania henholdsvis hele 22 og 25 %.

Ser vi på august, ble det i Italia registrert hele 20 % færre personbiler i forhold til samme måned i fjor. Hele året sett under ett har Italia en nedgang på 19,9 %.

I Frankrike var årets august 11 % dårligere enn fjorårets, og august var den tiende måneden på rad med nedgang i bilsalget.

Spania fikk på sin side en liten økning, på 3,4 % - den første økningen på syv måneder. Men den har sammenheng med at spanske myndigheter har bebudet økte bilavgifter i september. Så bilbransjen regner med et katastrofalt dårlig salg i høstmånedene.

BESTSELGEREN: VW Golf er Norges klart mest solgte bil. Foto: VW
BESTSELGEREN: VW Golf er Norges klart mest solgte bil. Foto: VW

På den grønne gren

Hvordan er så med bilsalget i Norge?

Joda; her er vi fortsatt kjerringa mot strømmen. I august ble det registrert 11 790 personbiler, og det var 2,8 % flere enn i august i fjor.

Ut august var det registrert 93 065 personbiler, noe som i følge Opplysningsrådet for Veitrafikken var 2,1 % flere enn i fjor.Og fjoråret var tidenes fjerde beste, og det beste siden rekordåret 1986 (joda - vi er blitt flere her, men likevel...).

På toppen av det hele har lav euro-kurs bidratt til en økning i bruktimporten på 11,6 % i forhold til samme periode i fjor. Mest populær er BMW 5-serie. Hittil i år er det importert 1445 BMW 5-serie. Det er solid foran Mercedes E-klasse som ligger på andreplass med 1074 importerte biler. På tredjeplass ligger Volvo V70 med 1055 bruktimporterte biler.

Trodde på nedgang

IMPORT: BMW 5-serie er den mest populære bilen å bruktimportere. Foto: BMW AG
IMPORT: BMW 5-serie er den mest populære bilen å bruktimportere. Foto: BMW AG

Adm. dir. Erik Andresen hos Bilimportørenes Landsforening er litt overrasket over tallene, selv om han bekrefter at vi med vår lave arbeidsledighet, lave renter og gode lønnsoppgjør sitter på en grønn gren i forhold til resten av Europa.

- Vi trodde at bilsalget ville få en nedgang i år etter et veldig bra 2011, men slik det ser ut nå vil også 2012 bli veldig bra - på linje med 2011.

Han er ikke like optimistisk med tanke på neste år.

- Vi tror vi vil få en svak nedgang neste år, til ca 125 - 130.000 personbiler. Det er mer som et normalår her.

Hva nå?

Så er spørsmålet: hvor lenge kan vi regne med å sitte på vår grønne gren? Det er åpenbart ikke lett å svare på. Og det avhenger jo av hvor langvarig og omfattende krisen i Europa blir.

At den vil prege bilprodusentene i noen år fremover, er hevet over tvil. En slik nedgang i bilsalg som vi ser nå, knekker noen nakker, og dreier etterspørselen i retning av biler som er små, økonomiske og driftssikre.

Sliter i motvind

Og det er forskjell på produsentene. Noen er mer rammet av krisen enn andre.

SLITER: Franske bilmerker sliter med lavt bilsalg i Europa. Foto: Egil Nordlien HM Foto
SLITER: Franske bilmerker sliter med lavt bilsalg i Europa. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Premiumbil-produsentene klarer seg bedre enn de fleste, og opplever fortsatt bra salg. Det samme gjør Volkswagen og de asiatiske merkene Kia og Hyundai. Men mange - ikke minst de franske merkene og Fiat - sliter i motvind. Og det tas grep.

- Vi ser samarbeid om modeller, nedbemanninger hos fabrikkene, korttidsarbeid og slike ting. Vi tror ikke noen bilmerker vil forsvinne, men det kan bli en endring i segmentene fra større til mindre biler, også drevet av krav til CO2-avgifter. Det kan også skje at utviklingen av nye modeller vil kunne skyves frem i tid, mener Erik Andresen.

Han håper at ekspertene som mener at eurokrisen, og alt den fører med seg, er over om 2-3 år har rett, og at kostnadskutt og effektivisering er en oppskrift som berger bilprodusentene.

Og i så fall kan det jo hende at Norge aldri merker noe særlig til den store bilsalgs-krisen i Europa.

Les også:

Her er nye VW Golf

Denne bilen får toppkarakter

Råeste hybrid på markedet

Finn det billigste billånet

Denne saken ble første gang publisert 06/09 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også