Hvordan vil du ha M-bilene dine? Den opprinnelige og svært etterspurte firesylindrede M3 satte standarden: Rå, men med herlig samspill. Ulike M5-ere gjennom årene flyttet M-nåla videre inn i dette forføreriske området. Av dagens utgaver gjorde 2010-modellen av M3 GTS krav på å være den beste noensinne, med arv fra den like klassiske 1M Coupe.

Den elegante, nye M6-kabrioleten er av en helt annen støpning, og ikke så lett å bli klok på. På papiret er tallene fra BMW uimotståelige.

BMW sier at den er «kraftigere, mer atletisk, mer fokusert, mer luksuriøs og mer effektiv» - det høres litt selvmotsigende ut for meg. Som det er i disse moderne tider, leverer den virkelig mer av alt mens den forbruker mindre naturressurser og slipper ut mindre (den skal gjennomsnittlig sluke unna ca. 1,05 l/mil, og hoste ut 239 g/km med co2).

Den ser herlig ut både med taket oppe og nede, særlig i BMWs nye, friske fargeserie.

=

UTEN EROTIKK: Objektivt sett finnes det ingen rivaler. Maserati GranCabrio og Aston Vantage roadster er ikke i nærheten av å ha de egenskapene som M6 kabriolet har. Men begge disse leverer en fengslende erotisk gnist som den analytiske BMW-en mangler. Foto: BMW

En solid dose kraft

Men den saftigste biten er motoren.

Dette er den samme 4,4-liters twinturbo V8-eren som allerede har imponert oss i siste M5.

Toppytelsen er 560 hk fra 5750 til 7000 o/min, men enda bedre er de 680 newtonmetrene den henter fra bare 1500 o/min. Dette leverer den hele veien fram til 5750 o/min.

Selv om den har ti prosent mer kraft og 30 prosent høyere dreiemoment enn før, er bensinforbruket redusert med 23 prosent.

Sprinten fra 0 til 100 går på 4,3 sekunder og den sperrede toppfarten på 250 km/t kommer ikke lenge etter.

=

.OVERFLODEN: En fantastisk bil, men den blir nesten for klinisk. Foto: BMW

Spesifikasjoner

Motor: 4398 ccm, V8

Drift: Bakhjulsdrift

Hk: 560

Nm: 680

Forbruk: 1,05 l/mil

Co2-utslipp: 239 g/km

0-100 km/t: 4,3 sek

Toppfart: 250 km/t

Vekt: 1930 kg

Pris: 2 092 500 kroner

Avanserte saker

Men for å få skikkelig overblikk over M6 utover dette, skal du helst være et datageni. Dette skyldes i hovedsak den verdenen av muligheter som moderne chassis-elektronikk gir - en verden som BMWs ingeniører har begitt seg inn i med samme entusiasme som en moderne Marco Polo.

Det første er en ny elektronisk differensial, med en kontrollenhet som hele tiden snakker med DSC-stabilitetskontrollen, og også kryssjekker data fra gassens pedalstilling, rotasjonen til hjulene og girskifthastigheten.

Null til 100 prosent låsing avgjøres i løpet av en brøkdel av et sekund.

Både servostyringen, fjæringen, automatkassa, gassresponsen og veigrepskontrollen kan konfigureres i henhold til smak, i nesten 500 ulike kombinasjoner.

Føreren kan deretter lagre en «ta-meg- hjem-i-regnet»-innstilling og en «få-meg-til-den nærmesterundkjøringen- for-litt hjulsladding»-innstilling på de to M-knappene på rattet. Du har Comfort, Sport, Sport Plus og M Dynamic Modus (MDM), som til sammen blir en bil med mer datakraft enn du har i PC-en hjemme.

Men som alle med en viss kjennskap til alle streaming-mulighetene som finnes på nettet vil skrive under på, kan du få for mange valg. Denne silisiumdrevne flodbølgen manifesterer seg på veien, hvor det sanne ansiktet til M6 kabriolet kjemper for å vise seg fram.

=

SOM LIMT: Du mangler ikke veigrep selv om bilen er stappet med kraft og dreiemoment. Foto: BMW

Fantastisk, men ikke best

Chassiset er utrolig stivt, den kjører vakkert; to ting som man med en kabriolet. Den er også lynende rask, bremsene er eminente, og automatgiret er silkemykt i full auto i landeveismodus, og tilsvarende effektivt hvis du skulle ønske et fullt angrep på veien.

Du mangler ikke veigrep selv med all kraft og dreiemoment.

Hvis du skulle gå for raskt inn i en skarp sving, vil elektronikken bryte inn så raskt at du knapt nok merker det. Høres veldig imponerende ut, ikke sant?

Objektivt sett finnes det ingen rivaler, som Maserati GranCabrio og Aston Vantage roadster, som er i nærheten av å ha de egenskapene som M6 kabriolet har. Men begge disse leverer en fengslende erotisk gnist som den analytiske BMW-en ganske enkelt ikke har.

Den siste Porsche 911 klarer å være effektiv og engasjerende, mens Jaguar XKR-S er vanvittig rask og dobbelt så spennende.

Og så er det et lite spørsmål om prisen til M6. Drøyt to millioner kroner er rådyrt. Den er unektelig et mesterverk innen moderne bilkonstruksjon. Men det gjør ikke at den - av mange vanvittige grunner - også er den beste.

BMW M6=

BAKSETET: Alt er gjennomført til minste detalj. Foto: BMW

Dommen: Objektivt og teknisk sett er BMWs nye M6 kabriolet en voldsom oppvisning. Men på veien blir den rett og slett litt tam.

Rivalen: Jaguar XKR-S Convertible er enda dyrere enn en M6, men den lager mye mer uskikkelig lyd. Og slike ting teller mye på dette nivået.

=

RIVALEN: Jaguar XKR-S Convertible. Foto: Nick Dimbleby

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!