Test: BMW 640i kabriolet, 2011-modell

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med

Men BMW 640i kabriolet er noe av det beste du kan kjøre i sommer.

Sist oppdatert

Det dufter av Hollywood i en BMW 640i kabriolet. Av sol og penger, og av et ønske om å bli sett.

For dette er ikke bilen du feller ned taket i om du er av den beskjedne typen som helst vil skli inn i mengden.

Store kabrioleter er ingen stor bilklasse - i alle fall ikke i Norge. Det nærmeste alternativet vi har testet, er Mercedes E-klasse kabriolet.

Audi A5 kabriolet er mindre, i likhet med Volvo C70.

BMW 6-serie er teknisk avlegger av 5-serie, som vi har skrytt mye av siden den kom i fjor. Alt du trenger å vite om 5-serie, har vi samlet i denne artikkelen.

Spørsmålet er om 6-serie kabriolet kan følge opp det formidable inntrykket 5-serie har gitt oss. Det korte svaret er ja. Les videre for å se begrunnelsene.

Kjøreegenskaper: 5

Når du sitter bak rattet i en 6-serie, ligner den veldig på en 5-serie nesten uansett hvor du snur og vender deg.

Det viktigste unntaket, om vi ser bort fra stofftaket, er en lavere sitteposisjon. En 6-seriemodell skal være mer sportslig, og da skal en sitte lavt.

Så lavt sitter du, og så langt er panseret, at det går utover sikten over for eksempel rampene i et parkeringshus.

Men 6-serie er ikke skapt for å surre rundt i parkeringshus. Den er bygd for herlige veier. Der er nytelsen nær komplett.

POSØR: Vær forberedt på mange lange blikk hvis du får anledning til å kjøre en BMW 640i kabriolet. Kombinasjonen av svart lakk og hvitt skinninteriør er sober. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
POSØR: Vær forberedt på mange lange blikk hvis du får anledning til å kjøre en BMW 640i kabriolet. Kombinasjonen av svart lakk og hvitt skinninteriør er sober. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Som i 5-serie er styringen perfekt etter vår bok: Direkte og sportslig, men ikke nervøs. I lange og middels lange svinger har den et veigrep som grenser til det meningsløse hvis norske fartsgrenser etter beste evne skal overholdes.

I krappe svinger og i kjøreøvelsene våre på bane (dobbelt unnamanøver og slalåm) merkes det at bilen har en egenvekt på over 1,9 tonn. Her skyver den litt over forhjulene (understyrer), og vi mistenker at importørens dekkvalg også bidrar til dette.

Bilen har nemlig bredere dekk bak enn foran (245- foran, 275-bredde bak), og det er trolig med på å forskyve grepsbalansen.

Derfor nekter hekken i det lengste å rikke på seg sideveis, og det gjør BMW 640i betydelig mindre livlig i svingene enn for eksempel en 3-serie.

Testbilen har ekstrautstyret Adaptiv Drive, og tross prisen på 44.000 kroner anbefaler vi det. Ved siden av å gi bilen et "tenkende" understell som tilpasser seg underlag og kjørestil, gir den sjåføren full valgfrihet.

I fire trinn fra kan du velge hvordan bilen skal te seg, fra forbløffende komfortabelt til fast, kontant og ordentlig sportslig.

Motor: 6

TETT TAK: Selvsagt holder stofftaket i en dyr BMW regnet ute, men det blir også stille i kupeen når taket er på. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
TETT TAK: Selvsagt holder stofftaket i en dyr BMW regnet ute, men det blir også stille i kupeen når taket er på. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Det er utrolig enkelt å gi toppkarakter for motor- og girkombinasjonen i BMW 640i. Dette er tysk teknologiorgie med perfekt funksjon.

Tekniske data og testdata BMW 640i kabriolet

TEKNISKE DATA

  • MOTOR, CM3:2979
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:320/5800-6000
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:450/1300-4500
  • EGENVEKT, KG:1915
  • TILHENGERVEKT, KG:0
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:489/189/137
  • BAGASJEROM, LITER:350
  • STANDARD DEKKDIMENSJON:225/55 R17
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,79
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:185
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:5,7
  • TOPPFART, KM/T:250
  • PRIS FRA, KR:1 299 500
  • PRIS TESTBIL, KR:1 582 516

TESTDATA

  • 0-100 KM/T, SEK.:6,4
  • 60-100 KM/T, 3. GIR:3,4
  • 60-100 KM/T, 4. GIR:4,2
  • 60-100 KM/T, 5. GIR:5,4
  • 60-100 KM/T, 6. GIR:7,2
  • 60-100 KM/T, KICKDOWN:3,1
  • 80-120 KM/T, 3. GIR:3,9
  • 80-120 KM/T, 4. GIR:4,4
  • 80-120 KM/T, 5. GIR:5,5
  • 80-120 KM/T, 6. GIR:7,2
  • 80-120 KM/T, 7. GIR:9,1
  • 80-120 KM/T, KICKDOWN:3,9
  • STØY TOMGANG, dBA:43,9
  • STØY 50 KM/T, dBA:61,4
  • STØY 80 KM/T, dBA:65,2
  • STØY 100 KM/T, dBA:68,3
  • TESTFORBRUK, L/MIL:0,93

En totrinnsturbo (twinscroll) hjelper rekkesekseren på tre liter til å yte 450 Nm dreiemoment fra lave 1300 o/min og helt opp til 4500 o/min.

Deretter kommer toppeffekten raskt - ved 6000 o/min yter maskinen 320 hk.

I praksis betyr det massivt drag og sterke krefter omrent fra tomgangsturtall og helt til turtallssperra. Det starter med dyp murring og går gradvis over i en raspende, hard lyd som forteller om muskler.

Det er slike bensinmotorer som får selv den beste dieselmotor til å virke gammeldags.

Automatgirkassen med åtte trinn er sterkt medvirkende til motorfryden. Den velger tilsynelatende alltid rett gir, uansett om du siger rolig rundt i byen eller flyr lavt på en øde landevei.

Selvsagt kan du også gire manuelt med padleårer på rattet.

Noen vil hevde at en BMW med "40" som etternavn skal ha motor med åtte sylindre. 640i-maskinen er trolig egnet til å overbevise deg om at det ikke er nødvendig.

Ytelser: 6

Av de rundt 150 bilene vi i skrivende stund har testet siden årsskiftet 2009-2010, har bare fire-fem vært raskere enn BMW 640i kabriolet i våre mellomakselerasjonsmålinger.

Akselerasjonsvinnerne har navn som Mercedes SLS AMG, Audi R8 V10 og Mercedes CL 500 4Matic - samtlige med åtte sylindre eller mer.

At BMW 640i kabriolet henger ganske så godt på slike biler, forteller sitt om effektiviteten til turbosekseren.

Raskeste måling for 60-100 km/t er på 3,1 sekunder, og ditto for 80-120 km/t er 3,4 sekunder. Oppgitt 0-100-tid er 5,7 sekunder (vår beste måling er like over 6 sekunder), og toppfarten er elektronisk stoppet på 250 km/t.

Eksteriør: 5

Uansett hva man måtte mene: BMW 640i er en posørbil. Med testbilens svarte lakk og hvite interiør styrkes posørfaktoren ytterligere.

KRAFTVERK: Et svart plastdeksel dekker motoren. Den er så god at den burde vært presentert som et kunstverk. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
KRAFTVERK: Et svart plastdeksel dekker motoren. Den er så god at den burde vært presentert som et kunstverk. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Utseendet splitter. Vi i motorredaksjonen synes den lave, brede fronten er særdeles vellykket. Fra siden er den mye mer av et Hollywood-flak - om vi ser Anna Anka i en slik bil i en kommende utgave av et sladderblad, blir vi ikke overrasket i det hele tatt.

Hekken vokser seg til desto mer en ser på den. Normalt er det et tegn på god design.

Folk vi har møtt i vår ferd med BMW 640i, har stort sett vært over seg av beundring over utseendet.

Interiør: 4

Også her er oppfatningen vår litt splittet.

På den ene siden er førerplassen BMW-perfekt, med super sittestilling og instrumenter du fort finner ut av, tross de enormt mange mulighetene du har i en BMW med ekstrautstyr for nesten 300.000 kroner.

Dessuten er interiøret uten knirk og andre ulyder. Det er ikke alltid slik i kabrioleter, selv av det dyre slaget. Alt du ser og tar på, virker ordentlig påkostet.

Det er konseptet "kabriolet med baksete" i seg selv som har visse naturgitte svakheter. Baksetet er trangt, selv om BMW 6-serie er 4,89 meter lang. Bak en mann av gjennomsnittslengde er det rett nok plass til en kvinne av normal høyde (eller omvendt), men ikke mer.

Innstigningen til baksetet er heller ikke enkel. Særlig gjelder det hvis taket er på.

Men på den annen side: De som kan kjøpe biler som BMW 640i, har sikkert råd til en 5-serie stasjonsvogn i tillegg. For eksempel en 530d xDrive (firehjulsdrift), en bil vi nylig har gitt toppkarakter i test.

Komfort: 5

Spørsmålet her blir automatisk: Hva skal vi sammenligne med? Takløse luksusbiler med totalpris på 1,6 millioner kroner er ikke hverdagslig i Norge.

Sett understellet i komfortmodus, og vi tviler på at en slik kabriolet kan bli særlig mer komfortabel. Smidigheten er imponerende, til tross for testbilens 19-tommershjul med lave gummisider.

AVANSERT: Takoperasjonen er et underholdende skue. Alt skjer ved ett tastetrykk. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
AVANSERT: Takoperasjonen er et underholdende skue. Alt skjer ved ett tastetrykk. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Med taket på er støynivået godt innenfor godkjent. Lydbildet i testbilen domineres av rumlelyd fra de brede dekkene (helt til du drar ordentlig på og motor- og eksoslyd tar over).

Uten tak tåler den norsk motorveifart fint uten at det blir mye vind rundt ørene.

Kun svært sjelden, som i svinger med flere krappe humper, kan du fornemme at karosseristyrke går tapt i en bil uten fast tak. Men da skal du være fintfølende.

Sikkerhet: 4

BMW 6-serie er i skrivende stund ikke kollisjonstestet av sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP. Derfor gir vi standardkarakteren 4 for sikkerhet.

Lav sittestilling og høye sidevegger gir god trygghetsfølelse, også når 640i kjøres uten tak.

Kabrioleten er svært stødig i de tekniske kjøreøvelsene vi utfører på lukket bane. Den har klare tendenser til understyring når grensene nås - som nevnt mistenker vi at ekstra brede dekk bak er noe av grunnen til det.

BMW 640i kabriolet har svært avansert sikkerhetselektronikk allerede som standard, og kan utstyres med en mengde ekstra sikkerhetsutstyr.

Eksempler på dette er filskiftvarsling, blindsonevarsling, kamera i snuten som titter rundt hjørnet på husveggen, nattkamera og ryggekamera med stor skjerm.

Pris/utstyr: 2

BMW 640i kabriolet koster fra 1,3 millioner kroner. Men det stopper garantert ikke der. Før alt er "riktig" i en slik bil, har du temmelig sikkert puttet på ekstrautstyr til en sum du kunne kjøpt deg en god småbil for.

Testbilen har ekstrautstyr som sender totalprisen opp i 1,6 millioner kroner. Det er forferdelig mye penger for en bil som er omtrent like god som den er upraktisk, og viser igjen at BMW vet å ta seg betalt for ekstragoder.

Eller hva sier du for eksempel til at en kupévarmer koster 17.200 kroner?

PÅKOSTET: Skinn fra en hel bøling kyr fyller kupeen. Unasett hva du tar i eller ser på, er det kvalitetstungt. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
PÅKOSTET: Skinn fra en hel bøling kyr fyller kupeen. Unasett hva du tar i eller ser på, er det kvalitetstungt. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Blant annet basert på dette søket på Finn.no mener vi det er smart å regne med et betydelig prisfall for en 640i kabriolet.

Miljø: 3

BMW bruker stadig oftere sekssylindrede motorer med turbo i stedet for V8-maskiner i sine største biler. En viktig årsak er lavere forbruk.

BMW 640i har et oppgitt snittforbruk på 0,79 l/mil, med et tilhørende CO2-utslipp på 185 g/km. Det er pent for en så stor og så rask bil.

I vår testløype blir det oppgitte forbrukstallet betydelig overskredet, for vi bruker 0,93 l/mil. Tung gassfot vil fort øke forbruket med flere desiliter per mil.

Det er fortsatt ikke ille for en bensindrevet bil, men 640i blir utkonkurrert av slektningen 530d, som også er meget rask. 530d greide testrunden med 0,75 l/mil som resultat.

Konklusjon:

Totalkarakter: 5

Totalkarakteren er ikke et matematisk snitt for enkeltkarakterene i testen, men et uttrykk for hvordan bilen står seg i markedet da testen ble gjennomført.

BMW 640i overbeviser, og akkurat som i påkostede versjoner av 5-serie er allsidigheten i kjøreegenskapene det kanskje mest imponerende:

Ved hjelp av et par tastetrykk kan bilen gå fra svært komfortabel (les: cruising på Rodeo Drive) til ordentlig sportslig (tenk på en tysk Bundesstrasse gjennom en øde skog).

Den største svakheten i egenskaper eksisterer egentlig bare dersom du vurderer 640i som en fireseter. Da er bakseteplassen for trang.

Og prisen, den er ekstrem i et land med så få sommerdager som Norge. Her prises sola høyt.

Les også:

Denne saken ble første gang publisert 19/05 2011, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også