Du kan si mye rart om tyskere, men når det gjelder å føre statistikk, er det få som slår dem.

Kontrollorganet Dekra har samlet data fra 15 millioner kjøretøykontroller, systematisert dem og gjort dem tilgjengelig for alle på nettsiden www.gebrauchtwagenreport.de.

Skal du kjøpe bruktbil, skal du være glad for det. Her finner du det aller meste av modeller som er vanlige i Norge, og mye mer. Dekra grupperer bilene etter kilometerstand, slik at du høyst sannsynlig kan finne statistikk for nettopp den bilen du vurderer å kjøpe.

Men merk deg følgende: Det er altså snakk om statistikk - et gjennomsnitt for de kontrollerte bilene av hver enkelt modell.

Som fornuftig bruktbilkjøper må du selv sørge for å få sjekket akkurat den bilen du er interessert i. Om statistikken sier at bilen er god, kan den likevel være dårlig vedlikeholdt av den forrige eieren.

Her har vi valgt å se på kompaktbiler som har gått 50 000 til 100 000 kilometer. I praksis betyr det at de ofte er fire til seks år gamle, og det gjenspeiles i modellutvalget. Vi har brukt Dekra som hovedkilde, men også sjekket bilene mot kvalitetsrapporter fra britiske What Car? og svenske Bilprovningen. Angitt prisområde gjelder i hovedsak for fire til seks år gamle biler.

Lykke til i bruktbiljakten!

Toyota Auris (07-)

Etterfølgeren til salgsmaskinen Corolla (kombi) er litt trangere enn gjennomsnittet for bilklassen, og kjøreopplevelsen er lagt mot det trygge og lettkjørte, ikke det morsomme.

Men når det kommer til faktisk kvalitet, er den nær uslåelig: Toyotaen får beste totalkarakter (++) fra Dekra. Lettkjørt dieselmotor.

Prisområde: 140 000-190 000 (1,4 D-4D 90 hk)

Maridalen 18062010 Toyota Auris Kuro S Bruktbiler=

INGEN FRISKUS: Toyota Auris er ingen spennende bil, og må leve med et snev av gubbestempel. Men et tryggere bruktbil kjøp må du lete lenge etter. Foto: Egil Nordlien, HM Foto

VW Golf V (04-08)

VW Golf av femte generasjon har topp moderne kjøreegenskaper og finnes i et mylder av varianter, inkludert firehjulsdrift. God kvalitetsfølelse, middels gode plassforhold.

Dekra gir den toppkarakter for teknisk kvalitet. Mange biler til slags, men relativt lavt verdifall. DSG-gir er et pluss i Golf-opplevelsen.

Prisområde: 120 000-160 000 (1,6 102 hk), 140 000-170 000 (1,9 TDI 105 hk)

VW Golf Bluemotion 0408 Bruktbiler=

GODT KJØP: VW Golf er bestselgeren år etter år, og femte generasjon får på toppen av det hele toppkarakter for teknisk kvalitet av Dekra. Foto: VI Menn Bil Top Gear.

BMW 1-serie (05-11)

Kjøregleden er på topp i den bakhjulsdrevne BMW 1-serie. Kvaliteten er også meget god, uten at den når helt opp til Toyota Auris-nivå.

Plass har 1-serie derimot ganske lite av, og selgeren vil sikkert prøve å få igjen mest mulig for utstyret vedkommende har betalt drøye statusbilpriser for.

Prisområde: 150 000-200 000 (116i 116/122 hk), 175 000-250 000 (118d 122/143 hk)

=

BMW: 1-serie har god kvalitet, om ikke helt i Auris-klasse. Foto: BMW

Honda Civic (05-11)

Du vil neppe synes at interiøret i Honda Civic holder tritt med den opplevde kvalitetsfølelsen du får i en BMW 1-serie.

Men i teknisk kvalitet rangerer Dekra bilene likt. Hos britiske What Car? kommer Honda enda bedre ut: År etter år har Honda vært på topp i forbrukermagasinets merkerangering. Sportslig kjørefølelse.

Prisområde: 130 000-180 000 (1,4 90 hk og 1,8 140 hk)

=

ANNERLEDES: Honda Civic er ikke mainstream når det gjelder design og løsninger, men kvaliteten er mege god: Foto: Honda

=

DÅRLIGERE ENN SNITTET: Dekra har funnet feil ved to av fem biler. Foto: Peugeot

Men vær forsiktig med denne:

Peugeot 307 (01-07)

Finnes i stort antall som brukt, også med relativt lav kilometerstand. Dekra har funnet feil ved to av fem biler med kilometerstand 50 000-100 000. Det er dårligere enn gjennomsnittet.

Etterfølgeren 308 er mye bedre med samme kjørelengde.

Prisområde: 105 000-165 000 (1,6 HDi 90/109 hk kombi og SW (stasjonsvogn))

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!