Vi kan allerede høre die hard-fansen av BMWs M-modeller stønne: M-serien på diesel, liksom.

Men en helt ny treliters seksylindret motor med tre turboladere, common-rail direkteinnsprøytning med piezo-injektorer og et maksimalt innsprøytningtrykk på 2200 bar, er kanskje nok til å overbevise selv petrolheads med høyoktan i blodårene om at M på diesel kan fungere helt greit.

Motoren yter 381 hk og har et dreiemoment på 740 Nm. 8-trinns sports-automatgirkasse og start/stopp-funksjon er standard.

Motoren blir å finne i fire M-versjoner, 5-serie (sedan og stasjonsvogn), X5 og X6. Til sammenligning er nye BMW M5 (bensin) utstyrt med en 4,4 liters V8 biturbo som yter 560 hk og 680 Nm.

Her kan du lese alt om BMW M5

=

NORGESMUSKLER: BMW M med diesel og firehjulstrekk bør passe som hånd i hanske med norske bilpreferanser. Men prisene setter nok en stopper for utbredelsen.

M-modellene med diesel vises for første gang frem på bilutstillingen i Genève i mars.

Dette er modellutvalget:

BMW M550d xDrive Sedan:

Akselerasjon 0-100 km/t: 4,7 sekunder;

Toppfart: 250 km/t (elektronisk sperret)

Gjennomsnittlig forbruk: 0,63 liter per mil.

CO2-utslipp: 165 g/km, standard: Euro 6.

=

BMW M550d xDrive sedan

BMW M550d xDrive Touring:

Akselerasjon 0-100 km/t: 4,9 sekunder.

Toppfart: 250 km/t (elektronisk sperret)

Gjennomsnittlig forbruk: 0,64 liter per mil.

CO2-utslipp: 169 g/km, standard: Euro 6.

=

BMW M550d xDrive stasjonsvogn.

BMW X5 M50d:

Akselerasjon 0-100 km/t: 5,4 sekunder.

Toppfart: 250 km/t (elektronisk sperret).

Gjennomsnittlig forbruk: 0,75 liter per mil.

CO2-utslipp: 199 g/km, standard EU5.

=

BMW X5 M50d

BMW X6 M50d:

Akselerasjon 0-100 km/t: 5,3 sekunder.

Toppfart: 250 km/t (elektronisk sperret).

Gjennomsnittlig forbruk: 0,77 liter per mil.

CO2-utslipp: 204 g/km, standard EU5.

Kilde: Produsent

=

BMW X6 M50d

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!