Maya-kalenderen sier at verden vil gå under i 2012, og en rekke bekymringsfulle ting ser faktisk ut til å skje samtidig. Mye sivil og økonomisk uro. Mat- og energipriser som skyter til værs. Terror her og der. Big Brother skal på skjermen. Igjen.

Og i bilverdenen blir gammel status quo snudd på hodet. Ikke bare er tidene harde for de store aktørene, men de (litt) ferskere gutta i gata har virkelig fått ut fingeren.

Noen tilfeldige, men talende eksempler: En familie jeg kjenner har byttet sin BMW 530d Touring i en Hyundai, mens en annen har solgt en Land Rover Discovery og kjøpt en Kia Sportage.

Hvem sier nei takk til en vanntett serviceordning i disse vanskelige tidene? Selv e-postene fra Kia erklærer at de gir "7 års garanti på alle Kia".

=

© RIPLEY

=

© RIPLEY

Ypper seg mot Audi og Mercedes

Se på alle disse bildene av det nye GT-konseptet deres. Garanti og garanti, fru Blom. Vi er ikke akkurat merkevaresnobber i Vi Menn Bil Top Gear, så vi har merket oss at Kia i det siste har kommet med noen skikkelig lekre biler.

Men med GT-en går de noen hakk lengre med tingene.

Bare tanken på at de skubber seg innpå biler som Mercedes CLS eller Audi A7 ville vært galskap å si for noen år siden, men her er den: en vakker firedørs kupé konstruert med bakhjulsdrift, drevet av en 395-hesters 3,3-liters turboladet V6 med direkte innsprøytning, koblet til en 8-trinns automatkasse. Ja, takk.

=

© RIPLEY

=

© RIPLEY

Europeisk designer

Kias designsjef er Peter Schreyer som - i tillegg til å være innehaver av bransjens mest uangripelige kombinasjon av designerbriller og designerpologenser, skapte overskrifter da han i 2006 ble leid ut fra VW-gruppen, hvor han hadde gjort fantastiske ting (i hovedsak den originale Audi TT).

Nøyaktig fem år senere er det klart at han er en av de menneskene som virkelig er velsignet med "visjonsgreiene", og det forklarer hvorfor Kia er så vakker i disse dager. Kan GT-konseptet være en belønning for denne harde innsatsen?

- Dette er en flott pakke å jobbe med for oss, sier han begeistret.

- En bil som GT-en har drømmeproporsjoner: Langt panser, et glasshus (designersjargong for vinduer) som er trukket langt bakover, bakhjulsdrift..., vi har hatt lyst til å lage en bil som denne veldig lenge. Og så fikk vi grønt lys for omkring ett år siden, og her er den.

Kias designsjef i Europa, Grégory Guillaume, skyter inn:

- Ved starten av dette prosjektet var designteamet inspirert av følelsen i de ikoniske GT-bilene på syttitallet: Overdådige og elegante kjøretøy som kunne feie passasjerer fra Paris til Sør-Frankrike med behagelig stil og høy hastighet. Vi ønsket å skape noe som var like elegant, atletisk og pålitelig, men ikke aggressivt eller masete å kjøre.

=

© RIPLEY

=

© RIPLEY

Som Maserati Quattroporte?

Stopp litt: Snakker vi om en Kia som ønsker å være i klasse med biler som Maserati Ghibli eller Lamborghini Espada? Det er ærlig talt ikke et så stort tankesprang som du kanskje tror, selv om likheten med den nåværende Maserati Quattroporte og Citroens briljant outrerte 2008 Gran Turismo også merkes ganske klart.

At bilen ble skapt i Kias designstudio i Frankfurt var muligens med på å hjelpe den å få stilen som kan gå for å være "europeiskhet" i disse dager. Men uansett hvor påvirkningene kommer fra, kler de bilen.

- Bilene våre har kanskje en europeisk stil, kommenterer Schreyer.

- Men de ville ikke vært det de er uten litt koreanskhet. Jeg vet ikke nøyaktig hva det er, men det er der...

=

© RIPLEY

=

© RIPLEY

Påvirket av møbelmessen i Milano

Særlig i profilen, som, hvor alt det korrekte i den grunnleggende designen er det mest slående. Den utstrakte silhuetten og den kontroversielle avsmalnende hekken til Jaguar XJ ser ut til å ha slått an tonen hos mange av rivalene, men likevel har Kia GT en mer ryddig C-bjelke og design av baklysene.

Når vi presser Schreyer litt, innrømmer han også en inspirasjon fra flyindustrien, særlig i de propellinspirerte felgene i karbonfiberlegering, de vingemonterte retro-jet-kameraene bak, og de små aerofoil-vingene som snor seg stilig, men poengløst mot frontlyktene. Som forresten inneholder seks dypt monterte LED-lamper for å skape en nattlig signatur du ikke vil glemme.

Du vil også legge merke til at pynten rundt markeringslysene har en distinkt kobbertone, noe som fortsetter langs taklinjen og avsluttes rett ved nedre del av bakvinduet.

Diverse utstilte modeller på en designfestival i Berlin skal ha inspirert til valget av dette materialet (som også brukes i Citroen GT, men vi lar det ligge), og det er en lignende varm, organisk tone i bilenes interiør; denne gang med påvirkninger fra møbelmessen i Milano. Med det trelags "flytende" instrumentpanelet og seter i ett stykke montert på buede skinner, spiller Schreyer og teamet hans på regnestykket "rom = luksus" for alt det er verdt, og GT-en har tatt opp i seg den samme typen av funksjonell minimalisme som Apple - ja dem igjen - har gjort til sin egen.

=

© RIPLEY

=

© RIPLEY

Gni deg til kobberfarge

Men interessant nok er det metallic-behandlede læret på innsiden bevisst lagd for å få en karakteristisk patina når det brukes.

- Baksetene er trukket i en slags svart vinyl, sier Schreyer.

- Det får en kobberfarge når du gnir på den eller en passasjer kommer i kontakt med den. Det er en slags vintage-effekt, men den er ikke retro.

- Vi legger stor vekt på farger og innvendige trekk når vi designer bilene våre, fortsetter han.

- Kia har større frihet til å utforske nye områder. Vi er ikke tynget av den samme historien som eldre merker.

=

© RIPLEY

Antakelig neste år

Hvis mayaene har regnet riktig, har vi alle større ting å bekymre oss om enn sterke og stilige biler fra uvanlige kilder.

Men hvis det viser seg at dette var gammelt sludder, kan vi glede oss over at vi kan se fram til Kia GT - en gang i 2013, ifølge velinformerte kilder - samt at vi ikke er utryddet eller i beste fall vandrer rundt i en postapokalyptisk skraphaug.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!