Omsider går Mercedes inn for å albue seg inn på Mini-markedet. Dette A-konseptet som ble vist fram på Shanghaimessen viser hvordan, og den kunne neppe vært mer annerledes enn dagens trauste A-klasse.

Den lave karosseridesignen henter inspirasjon fra den nye konseptbilen F800, og litt fra CLS-en. Men dersom du tenker deg at hjulene krympes litt, kan du se at den har proporsjonene til en forhjulsdrevet bil med tverrstilt motor, noe den også vil være.

Den har en ny 4-sylinders turbomotor og automatkasse. Konseptbilen har 213 hester. Men serien vil naturligvis også ha mindre motorer.

Inni finnes det ærlig talt ganske forutsigbare showdetaljer. Designerne ønsker åpenbart at de jobbet med jagerfly: Instrumentene er "inspirert av etterbrennere" dashbordet har "formen til en flyvinge" og girspaken er som et "jetbremshåndtak".

Men nok om flyfantasiene. Det finnes faktisk interessante tekniske detaljer under bilen.

Problemet til Benz har vært at den gamle A/B-klassen ble unnfanget helt unikt. De hadde doble gulv og en flatstilt motor som kunne gli mellom gulvene ved en kollisjon.

Denne gangen har de begynt helt fra bunnen av og utviklet et allsidig forhjulsdrevet design. Og dette gjør at den vil konkurrere med bestselgere som Mini, A1, DS3, MiTo etc. - med tredørs-, femdørs- og roadstervarianter.

Men den vil også komme i versjoner med to gulv, kalt B-klasse, så kjøpere av mikrovarebiler som elsket de gamle A- og B-bilene kan få sitt. Den nye B-klassen med dobbelt gulv har også et annet formål. Det vil lages versjoner med brenselceller og strøm samt hybrider, og batterier og hydrogentanker vil dermed få plass mellom gulvene.

Les også:

De ti beste Clarkson-sitatene

BMW har bygget en M3 med lasteplan

Nå kommer Kina-bilene

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!