Mercedes F800=

Mercedes F800 © arkiv

Designen er klart mer bombastisk enn dagens CLS, førerposisjonen er futuristisk og formet som en flycockpit. Taklinjen er dog noe høyere på denne konseptbilen, og vi vil tippe at nye CLS vil få litt bedre takhøyde til baksetepassasjerene.

Share

Både bensin- og dieselmotorer er tilgjengelig, men mest spennende er hybridløsningen vi kjenner fra S400 og S500 Hybrid. Et lithium-ion batteri skal sørge for en rekkevidde på opp mot 30 km kun ved hjelp av elmotoren.

Teoretisk sett skal dette kunne senke forbruket ned til 0,29 l/mil, noe som er ganske utrolig i en bil med slike ytelser. Et CO2-utslipp på 64 gr/km er heller ikke flaut i en så stor bil.

Mercedes melder også om at F800 også er bygget med et annet drivsystem i tankene - nemlig et brenselcellesystem. De 136 hestekreftene dette systemet produsere skal gi bilen en rekkevidde på 60 mil.

På ekte Mercedes vis er bilen stappet med alt tenkelig utstyr og elektronikk, blant annet kan den styre helt av seg selv om du står i kø. "Traffic Jam Assistant" som systemet heter, holder bare ikke en forhåndsbestemt avstand til bilen foran, men den følger også etter den når den svinger.

F800 Style vises for første gang på Geneve-messen neste uke.

Les også:

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!