img Del på Facebook



Aldri har utvalget av kompakte stasjonsvogner vært bedre ennå. Konkurransen er knallhard, og prisene starter under 240 000 kroner for en helt ny bil med gjerrig motor og masse plass. Kjedelige trenger de heller ikke være.

Dette er de beste vi har testet.

Skoda Octavia 1,8 TSI 4x4

Vi liker fornuftige familiebiler med det lille ekstra som gjør dem underholdende å kjøre. Og når disse elementene en sjelden gang møtes, gjør det slett ingen ting at prisen er meget konkurransedyktig. Skoda Octavia befester dermed sitt favorittstempel som Norges beste familiebil. Prisen på basismodellen starter på 250 100 kroner, da med 1,2 TSI-motor på 105 hk, ikke firehjulsdrift.

Pluss og minus

+ Spenstig bensinmotor

+ God akselerasjon

+ Morsomme og trygge veiegenskaper

+ Bra plass

+ Attraktiv pris

÷ Noe høyt forbruk

÷ Hvorfor ikke syvtrinns automatgir?

Skoda Octavia 2,0 TDI 4x4 test august 2013=

Skoda Octavia 2,0 TDI 4x4 test august 2013 © FOTO: Petter Handeland

Honda Civic Tourer 1,6 i-DTEC

I fjor fikk Honda Civic endelig en motor i toppklasse. I år har Civic fått stasjonsvognformene som gjør den enda mer anvendelig, og mer elegant. Skal du ha dieseldrevet stasjonsvogn i prisområdet 300 000 kroner, bør denne Hondaen stå på sjekklista. Et svært rommelig bagasjerom og en meget bra dieselmotor er de beste sidene ved bilen. Den er den gjerrigste stasjonsvogna vi har testet, 0,4 liter per mil i vår faste 20 mil lange testrunde.

Vesentlige svakheter er det få av, men litt mer støyisolering hadde vi ikke sagt nei takk til. Prisen starter på 250 000 kroner for 1,6-liters diesel.

Pluss og minus

+ Motor

+ Ytelser

+ Svært lavt forbruk

+ Lettkjørt

÷ Noe støy

÷ Vel fast fjæring (lav fart)

÷ Kun én motorversjon vi ville kjøpt

Honda Civic Tourer 1,6 i-DTEC 2014

Honda Civic Tourer 1,6 i-DTEC 2014

VW Golf 1,4 TSI stasjonsvogn

Golf er Golf, også som stasjonsvogn: Velkjørende, med flere gode motor-alternativ, fint interiør og ikke minst: Plass slik det skal være i en familiebil: Bagasjerommet er på nivå med storebror VW Passat. Prisen starter på 261 300 kroner, da med 1,2-liters bensinmotor med 85 hk.

Pluss og minus

+ Sikre veiegenskaper

+ Gode plassforhold

+ Elegant interiørdesign

+ Nydelig motor og DSG- girkasse

÷ En del hjulstøy

÷ Tidvis kostbart ekstrautstyr

÷ Komfort med sportsunderstell og 18-tommers hjul

VW Golf stasjonsvogn 2013

VW Golf stasjonsvogn 2013

Toyota Auris Touring Sports Hybrid

Vil du ha en praktisk stasjons-vogn med hybridmotor, er Toyota Auris Touring Sports Hybrid eneste alternativ i kompaktklassen. Den scorer godt i fornuftskriteriene. Likevel finnes det biler med større plass, bedre ytelser og kvalitetsopplevelse til omtrent samme pris. Prisen starter på 238 300 kroner med 1,33 Bensin Dual VVT-i, altså ikke hybrid.

Pluss og minus

+ Lavt forbruk

+ Svært lettkjørt

+ Trygge veiegenskaper

+ Bra bagasjeplass

÷ Støynivå

÷ Middels ytelser

÷ Motor jobber tidvis hardt

÷ Lav hengervekt

Toyota Auris Touring Sports hybrid 2013=

Toyota Auris Touring Sports hybrid 2013 © FOTO: Terje Bjørnsen

Og så har du disse...

308 stasjonsvogn er ventet til Norge i august, og vi har derfor bare en prøvekjøring av Peugeot 308 SW 1,2 e-THP på franske veier å forholde oss til. Men prøvesmaken lover godt.

Mye plass, fint utseende, fine motorer, gode priser og kjøreegenskaper som er et fint kompromiss mellom komfort og sportslighet. Prisen starter på 249 900 kroner for 1,6-liters HDi-diesel med 92 hk.

=

KOMMER: Peugeot 308 SW. FOTO: Produsent

Blir den vår favoritt igjen?

Vi skal ikke glemme Ford Focus som lenge var vår favoritt. Fortsatt blant de beste når det kommer til kjøreegenskaper. Prisene starter på 255 000 kroner. Ny Focus kommer på tampen av året, med blant annet nytt førermiljø. Heldigvis. Vi liker ikke dagens knappekaos.

Samtidig med oppgraderingen kommer nye motorer på 1,5 liter. Med bensin handler det om versjoner på 150 og 180 hk, og med diesel 95 og 120 hk. Ford lover forbruksreduksjon på inntil 17 prosent for den nye bensinmotoren, og inntil 19 prosent med den nye dieselmotoren. Énliters bensinturboen med 100 eller 125 hk blir videreført slik vi kjenner den

Der Ford Focus, das derzeit meistgekaufte Auto der Welt*), startet neu durch: Die Baureihe geht mit einem emotionaleren und kraftvolleren Design, einem sorgsam verbesserten und bedienungsfreundlicher gestalteten Interieur, zahlreichen neuen Fahrer- und Sicherheits-Assistenzsystemen sowie neuen, nochmals sparsameren und abgasärmeren Euro 6-Benziner- und Dieselmotorisierungen in die zweite Hälfte seines „Lebens“.=

KOMMER: Ny Ford Focus. FOTO: Produsent

Ny motor gir lavere pris

Og vi skal heller ikke glemme Opel Astra. En helt ny og mer effektiv dieselmotor, gjør det nå mulig å senke prisen på Opel Astra.

Med et CO2-utslipp på lave 97 gram, både som kombi og Sports Tourer, reduseres prisen på Opel Astra diesel med 11.000 kroner. Prisen på Sports Tourer (stasjonsvogn) med 1.6 CDTi ecoFLEX 110 hk starter på 246 900 kroner.

Vi kommer snart med test av Opel Astra med den nye dieselmotoren.

Opel Astra Sportstourer 1,6 CDTi 2014=

NY OG BEDRE MOTOR: Opel Astra Sportstourer © FOTO: Terje Bjørnsen

Du bør også sjekke...

Det er absolutt verdt å sjekke ut Hyundai i30 og Kia Cee'd dersom du skal kjøpe deg kompaktklassestasjonsvogn. Bilene har gode allroundkvaliteter og er sikre kjøp rent økonomisk takket være lav pris og meget gode nybilgarantier. Kia har i flere år vært eneste merke på det norske markedet som tilbyr syv års nybilgaranti, og i fjor kom Hyundai etter med en enda bedre ordning - syv år og 200 000 kilometer, samt fri veihjelp.

Prisene starter under 240 000 kroner.

img Del på Facebook



Les også:

Dette er de beste bruktbilene i kompaktklassen

Stramt bilbudsjett? Her er bruktbilene som skal holde lengst

Så mange feil har Norges mest populære bruktbiler

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!