Kompaktklassen, populært kalt Golfklassen, er ikke det den en gang var. Bilene er blitt større og bygges smartere, og har nå innvendig plass på nivå med det mellomklassen (biler som Passat og Avensis) hadde for kun få år siden.

På den samme tiden har også utstyrsnivået gått opp. Utstyr som for kun få år siden var forunt langt dyrere biler er nå blitt tilgjengelig i kompaktklassen. Ikke koster det stort heller.

To gode eksempler på dette er Hyundai i30 stasjonsvogn og Kia Cee'd SW (stasjonsvogn). Hyundai, som eier Kia, gjør mye bra om dagen, og kniver faktisk med Ford om å være verdens fjerde største bilmerke.

Veldig like

Synergier er viktig, så det er mye likt under skallet i de to bilene. Vi har kjørt begge med 1,6-liters dieseler på 110 hestekrefter - de mest aktuelle motorene for det norske markedet.

Motorene gjør en god jobb. De er ikke blant de mest kultiverte smådieselene hva gange, støy og effektutvikling angår, men når det kommer til kraft og ytelse, gjør de en god figur i forhold til konkurrentene.

Ingen av de to bilene er utpreget sportslige å kjøre, men fjæringskomforten er god og kjøreegenskapene ryddige. i30 vifter litt med hekken i elgtesten, mens Cee'd fremstår mer understyrt.

Begge bilene har antiskrens som standard.

=

FIN: Kia Cee¿d Har en vel så høy kvalitetsfølelse som Hyundai i30. FOTO: Petter Handeland

Kia Cee'd

+ Kjøreegenskaper, innvendigplass, pris/utstyr, fjæringskomfort,garanti, ytelser.

÷ Lite sportslig, gange/kraftutvikling 1,6-diesel,eco-dekkene.

Hyundai i30

+ Pris/utstyr, innvendig plass, ytelser, kjøreegenskaper,moderne design, garanti.

÷ Gange/kraftutvikling 1,6-diesel, noe dekkstøy.

Mye for pengene

Valuta for pengene står sterk i koreanernes bilbyggerfilosofi. Norske avgiftsregler tar til en viss grad liv av det, for den endelige prisforskjellen opp til konkurrenter som Ford Focus, Volkswagen Golf og Honda Civic er ikke enorm. Går du for en av toppmodellene, får du likevel mer for pengene, for utstyrspakkene er gunstig priset.

Enda viktigere er nybilgarantien. Kia har i flere år vært eneste merke på det norske markedet som tilbyr syv års nybilgaranti, og i år kom Hyundai etter med en enda bedre ordning - syv år og 200 000 kilometer, samt fri veihjelp.

Sikre kjøp

Når det kommer til opplevd kvalitet, er faktisk Cee'd et lite hestehode foran i30. Til gjengjeld har i30 mer moderne linjer både innvendig og utvendig. Både i30 og Cee'd har gjort det bra i krasjtester utført av EuroNCAP.

Vi Menn Bil Top Gear mener

Det er absolutt verdt å sjekke ut i30 og Cee'd dersom du skal kjøpe deg kompaktklassestasjonsvogn. Bilene har gode allroundkvaliteter og er sikre kjøp rent økonomisk takket være lav pris og meget gode nybilgarantier.

Hyundai i30 1,6 CRDI Premium stv. 2012=

SLENGER: Hyundai i30 vifter litt med hekken i elgtesten, men fremstår i det store og hele som en god bil med ryddige kjøreegenskaper. FOTO: Petter Handeland © FOTO: Petter Handeland

Tekniske data

Kia Cee'd SW 1,6 CRDi

Hyundai i30 stv. 1,6 CRDi

Motor, cm³:

1591

1582

Effekt, hk ved o/min:

110/4000

110/4000

Dreiemoment, Nm ved o/min:

260/1900-2750

260/1900

Egenvekt, kg:

1420

1401

Tilhengervekt, kg:

1500/650

1500/650

Lengde/bredde/høyde, cm:

451/178/149

449/178/150

Bagasjerom, liter:

528/1642

528/1642

Standard dekkdimensjon:

205/55-16

205/55R16

Forbruk, EU-mix l/mil:

0,44

0,45

CO2-utslipp, g/km:

116

117

0-100 km/t, fabrikk, sek:

11.8

11,8

Toppfart, km/t:

185

185

Pris fra, kr:

233 400

222 950

Pris testbil, kr:

300 350

287 850

Testdata

Kia Cee'd SW 1,6 CRDi

Hyundai i30 stv. 1,6 CRDi

60-100 km/t, 3. gir:

6

6,8

60-100 km/t, 4. gir:

7,7

8,3

60-100 km/t, 5. gir:

10

11,1

60-100 km/t, 6. gir:

14,2

15,8

80-120 km/t, 4. gir:

8,8

9,8

80-120 km/t, 5. gir:

10,6

11,8

80-120 km/t, 6. gir:

13,7

15

Støy tomgang, dBA:

47,2

46,2

Støy 50 km/t, dBA:

62,3

62,6

Støy 80 km/t, dBA:

67,2

66,5

Støy 100 km/t, dBA:

69,6

69,5

Testforbruk, l/mil:

0,51

0,51

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!