Kombiversjonen ble lansert på det norske markedet sent i fjor, og snart er stasjonsvognutgaven å se på norske veier. Vi har kjørt nyheten, og samtidig fått kjenne på merkets nye motorer. Blant annet en helt ny tresylindret bensinturbomotor.

Blant de største

I likhet med Volkswagen og enkelte andre produsenter, bruker Peugeot nå en modulplattform som basis for sine nye modeller. Det gir større spillerom til å utvikle nye modeller og bedre effektivitet både under utvikling og produksjon.

Kort fortalt gir en ekstra modul i gulvet i 308 den ekstra lengden i stasjonsvognen. Det gir økt akselavstand og bedre plass i både baksetet og bagasjerommet.

Honda hevet nylig lista blant de rommelige kompaktklassestasjonsvognene med Civic Tourer. Golf, som ledet an med 605 liter, måtte se seg slått av Civics 624 liter. Nå kaster Peugeot seg med i kampen med 308 SW med 610 liter.

=

FAMILIEVENNLIG: Med et bagasjerom på 610-1775 liter er 308 SW blant kompaktklassestasjonsvognene med best bagasjeromsvolim. Bakseteryggen felles ned ved å trekke i spaker i bagasjeromssidene. © FOTO: Peugeot

Fin løsning

Bagasjerommet er godt utnyttet, har lav innlastingsterskel og stor lukeåpning. Det gjør det enklere når store gjenstander skal inn. Og ved å trekke i to spaker i bagasjeromssidene, felles bakseteryggene ned og danner et helt flatt gulv. Volumet øker da til 1775 liter.

Vi synes Peugeot har truffet godt med designet til stasjonsvognen. Små biler med stort bagasjeromsvolum kan fort bli boks-aktige i bakpartiet, men det har Peugeot klart å unngå i 308 SW.

Det samme gjelder kjøreegenskapene. Den litt lengre stasjonsvognen oppleves gir mer storbilfølelse enn kombien og har et fint kompromiss mellom sportslighet og komfort.

=

SPORTPAKKE: Driver Sport Package er ekstrautstyr og koster 2500 kroner. Strammere styring, hissigere motorlyd og røde tall i instrumenthuset føles verdt de 2500 kronene pakken koster. © FOTO: Tibo/Peugeot

Nye motorer

Like viktig som innvendig plass, er hva som skjuler seg under panseret. Og i takt med lansering av 308 SW presenterte Peugeot sin helt nye tresylindrede bensinturbomotor med 1,2-liters slagvolum.

Det er godt nytt for norske kunder. Den nye motoren oppfyller Euro 6-krav og er særdeles gjerrig på forbruket (se tabell under). Det gir lave utslipp av klimagasser og mindre avgiften til staten.

Den lille turbomotoren tar plassen til 1,6-bensinturboen som Peugeot har tilbudt 308-kunder fram til nå. Og godt er det. Vi var ikke spesielt imponert over den ned nedtrimmede 1,6-literen i vår 308-test, og 1,2-literen framstår som et langt bedre motorvalg.

1,2-literen kommer i to effektversjoner - 110 og 130 hestekrefter. Ved lanseringen får vi kjøre 130-hesteren, og den imponerer. Den typiske tresylindrede gangen, en litt ujevn og blafrende gange, har Peugeot gjort en god jobb med å kamuflere, og motoren viser god trekkraft selv på lavt turtall. De små bensinturbomotorer er ikke hva de en gang var - nå er de effektive og gjerrige.

=

FINE YTELSER: Den nye 1,2-literen gir 308 SW fine ytelser og lavt forbruk. Vi lar oss imponere av motornyheten. © FOTO: Tibo/Peugeot

Ny diesel, ny automat

Under lanseringen fikk vi også sjansen til å kjøre 308 med videreutviklede versjoner av merkets dieseler og nye automatgirkasse. Begge de nye motorene (1,6 og 2,0) oppfyller Euro 6-krav, og spesielt 1,6-dieselen, som nå oppjusteres fra 92 til 100 hk og 115 til 120 hk, kan vise til meget lavt oppgitt forbruk og utslipp (se tabell under). Dette vil vi selvfølgelig kartlegge når motorene er på plass i Norge.

Og endelig tilbyr Peugeot en ordentlig automatkasse i sine mindre modeller og ikke den elektronisk styrte manuelle girkassen EMG.

Den nye automatkassen er en helt tradisjonell, sekstrinns girkasse med enkel klutsj. Den girer mykt og behagelig, men er ikke blant de raskeste girkassene vi har testet. I kombinasjon med toliters diesel på 150 hestekrefter og 370 Newtonmeter utgjør den en kraftfull og komfortabel, men samtidig kostbar pakke i Norge (fra 322 000 kroner).

=

GODT UTSTYRT: I tillegg til de tre utstyrsnivåene Access, Active og Allure, leverer Peugeot en god dose ekstrautstyr til 308. Alt moderne sikkerhetsutstyr er på plass. © FOTO: Tibo/Peugeot

Sporty for 2500 kroner

Meningsløs, men veldig artig, er den best dekkende beskrivelsen av det Peugeot tilbyr i Driver Sport Package. En sportsknapp i midtkonsollen gir fastere styring, bedre motorrespons, hissigere motorlyd og et skjermbilde i displayet som viser hvor mange hestekrefter og hvor mye dreiemoment motoren utvikler til enhver tid. I tillegg skifter tallene i instrumenthuset farge fra hvitt til rødt.

Og om ikke 308 er utpreget sportslig, kan litt fastere styring og artig motorlyd være nok til å drømme seg bort bak rattet. Således føles systemet verdt de 2500 kroner det koster.

=

BARSK: Vi synes Peugeot har truffet godt med designet til både kombien og stasjonsvognen. Fronten er barsk og moderne. © FOTO: Tibo/Peugeot

Fra 242 000 kroner

Prisene vi får oppgitt på lanseringen antyder at billigste variant av stasjonsvognen vil koste fra 242 000 kroner, men det gjelder 92-hestersversjonen av 1,6-dieselen, som senere vil ha 100 hestekrefter.

Med den nye bensinturbomotoren vil prisen begynne på 267 000 kroner, men så vet vi samtidig at denne også vil komme i en billigere 110-hesters versjon. Med automat vil 130-hesteren koste fra 282 000 kroner.

Etter en kikk i utstyrslistene vil vi tro en fornuftig utstyrt 308 SW med 130-hesteren vil ligge rundt 300 000 kroner.

Vi gjør oppmerksom på at prøvekjøring fant sted i Frankrike. Peugeot betalte for oppholdet.

=

Tekniske data 308 SW.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!