Nordmenn ønsker seg bruktbiler fra tyske statusbilmerker, om vi skal dømme etter sidevisningslistene fra Finn.no. Hele seks av de ti mest viste bilmodellene i fjor kommer fra BMW, Mercedes eller Audi.

Sveriges Volvo V70, som også har høy status i Norge, er også blant de ti. De tre øvrige kommer alle fra Volkswagen.

Desidert flest visninger i 2013 hadde BMW 3-serie. Over 5,1 million ganger ble salgsannonser for BMWs mellomstore modell vist på Finn. Det er mer enn 600.000 flere visninger enn nummer to på lista, Mercedes E-klasse. På tredjeplass finner vi en til fra BMW, nemlig 5-serie.

Vi har sjekket de mest viste bilene på Finn mot tyske Dekras feilstatistikk. Til grunn for statistikken ligger 16 millioner kjøretøykontroller (Hauptuntersuchungen). Dette er det tyske svaret på EU-kontroll, og denne kontrollen regnes blant de mer grundige av denne typen.

Statistikken sier først og fremst noe om det som har med sikkerhet, driftssikkerhet og utslipp å gjøre. Bare det som handler om selve bilens konstruksjon, tas med: Utslitte dekk, selvforskyldt skade eller endringer utført av eieren, regnes ikke som feil i denne sammenhengen. Ei heller en defekt radio, for eksempel.

Vi har sjekket bilene etter Dekra-kategorien med kilometerstand 50.000 til 100.000 km - nordmenn liker å kjøpe bruktbil som er gått under 100.000 kilometer. I noen tilfeller har vi også tittet på kategorien for kjørelengde 100.000 til 150.000 km.

Dekra bruker et karaktersystem som fra dårligst til best er slik: ÷÷ (dobbel minus), ÷, 0 (gjennomsnittlig), + og ++. Karakterene gjelder for hver enkelt bilklasse. Angitte årstall er produksjonsår, som i noen tilfeller kan avvike fra modellår.

Dekras bruktbilstatistikk finner du her.

POPULÆR: Det er nok særlig BMW 3-serie som stasjonsvogn med xDrive som står høyt på ønskelisten. FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Nr. 1: BMW 3-serie, 5 105 850 visninger

Antall sidevisninger kan tyde på at nordmenn har sans for kvalitet. 3-serie er nemlig en av de mest feilfrie bilmodellene i Dekras statistikk, uansett bilklasse. Her handler det om to generasjoner 3-serie. Den eldste i denne sammenhengen er den som ble produsert fra 2005 til 2013. 87,3 prosent av disse er uten relevante feil ved kilometerstand 50.000 til 100.000 (men sjekk styring og styrestag på biler med brede dekk). For den nye er resultatet enda bedre: 94,2 prosent er uten relevante feil.

Dekra-karakter BMW 3-serie: (2005-2013) +, (fra 2012) ++

Les tester og andre artikler om BMW 3-serie her.

GENERASJONSSKILLE: Mercedes E-klasse har nest flest visninger på Finn.no. Den yngste generasjonen (bildet) har svært få feil, den gamle finner Dekra flere mangler ved. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Nr. 2: Mercedes E-klasse, 4.485.689 visninger på Finn.no

Ifølge Dekra er det et klart kvalitetsskille mellom dagens generasjon av E-klasse (produsert fra 2009) og den forrige generasjonen. Den nye står til toppkarakter ved kilometerstand 50.000 til 100.000 km, 95,9 prosent er uten relevante feil. Med samme kilometerstand er det flust av røde tall, altså dårligere enn gjennomsnittet på ulike tekniske områder, for den forrige generasjonen.

Dekra-karakter Mercedes E-klasse: (2002-2009) ÷, (fra 2009) ++

Les tester og andre artikler om Mercedes E-klasse her.

NESTEN STORESLEM: BMW kaprer både førsteplass i antall sidevisninger med 3-serie og tredjeplass med 5-serie. Her 5-serie av forrige generasjon. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Nr. 3: BMW 5-serie, 4.434.144 visninger

Som for Mercedes E-klasse er det forskjeller mellom 5-seriegenerasjonene. Biler fra serien som ble bygd fra 2003 til 2010, er dårligere enn gjennomsnittet for bilklassen ved kilometerstand 50.000 til 100.000 (dette er en bilklasse med relativt få feil), mens den nye får toppkarakter. Sjekk bremser, styrestag og eksos på forrige generasjon 5-serie.

Dekra-karakter BMW 5-serie: (2003-2010) ÷, (fra 2010) ++

Les tester og andre artikler om BMW 5-serie her.

SALGSVINNER: VW Golf av sjette generasjon solgte i bøtter og spann som ny og er populær som brukt. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Nr. 4: VW Golf, 4.287.155 visninger

Golf er en tilsynelatende evigvarende bestselger som nybil, og ettertraktet også som brukt. Her ser vi på Dekras funn for generasjon 6 (2008-2012), og den bør være et trygt kjøp: 89,3 prosent av de kontrollerte bilene er uten relevante feil. Det er gir toppkarakter i kompaktklassen. Også Golfer med kilometerstand 100.000 til 150.000 km holder seg ifølge Dekra meget godt.

Dekra-karakter VW Golf VI: (2008-2012): ++

Les tester og andre artikler om VW Golf her.

GJENNOMSNITTLIG: VW Passat ligger på middels nivå i sin bilklasse hva gjelder feil og mangler. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Nr. 5: VW Passat, 3.498.515 visninger

Passat-generasjonen produsert i tidsrommet 2005-2010 og den som fulgte deretter er så like at Dekra vurderer dem som samme bil. Den ekstremt populære stasjonsvogna får middels totalkarakter ved kilometerstand 50.000 til 100.000. Bremser og innfestingen for bærearmer i hjulopphenget er ført opp som sjekkpunkter.

Dekra-karakter VW Passat: (fra 2005): 0

Les tester og andre artikler om VW Passat her.

Audi A4

MØNSTERBIL: I flere år på rad har Audi A4 vært blant bilen med færrest feil i Dekras kontroller. FOTO: Egil Nordlien

Nr. 6: Audi A4, 3.437.314 visninger

Dagens generasjon av Audi A4 er produsert siden 2007, og ifølge Dekra-statistikken er dette et kvalitetsprodukt. Både med kjørelengde 50.000 til 100.000 km og på neste trinn, opp til 150.000 km, er den en av de mest feilfrie bilene uansett bilklasse. Forgjengeren, som ble produsert i noen versjoner helt til 2008, er mer gjennomsnittlig - sjekk elektronikk og lys.

Dekra-karakter Audi A4: (2000-2008) 0, (fra 2007) ++

Les tester og andre artikler om Audi A4 her og Audi A4 Allroad her.

GODT SNITT: Audi A6 av forrige generasjon får gjennomsnittlig feilrate for storbiler hos Dekra. FOTO: Terje Bjørnsen

Nr. 7. Audi A6, 2.881.740 visninger

Dekra har statistikk for generasjonen som ble produsert fra 2004 til 2011 (dagens utgave er det foreløpig for få av til å gi statistisk holdbart materiale). I storbilklassen holder det kun til gjennomsnittlig karakter for A6. Bør sjekkes blant annet for slark i lagre og innfestinger i hjulopphenget samt feil ved lyktespylerne.

Dekra-karakter Audi A6: (2004-2011) 0

Les tester og andre artikler om Audi A6 her.

STAUT OG SVENSK: Dekras kontrollører finner sjelden alvorlige feil med Volvo V70. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Nr. 8: Volvo V70, 2.150.751 visninger

V70-utgaven som er produsert siden 2007 vurderes som et trygt kjøp. Dekras totalkarakter for kilometerstand 50.000-100.000 km er rett nok gjennomsnittlig for storbilklassen (her er den gjennomsnittlige feilprosenten lav), men kontrollørene finner få feil som er alvorlige. Dessuten øker feilraten lite for V70 og dens søsken S80 og XC70 når kilometerstanden passerer 100.000 - her er den blant de beste i sin klasse.

Dekra-karakter Volvo V70: (fra 2007) 0

Les tester og andre artikler om Volvo V70 her.

Mercedes C-klasse

BRA BIL: Mercedes C-klasse har Dekra-feilrate i samme område som hovedkonkurrentene BMW 3-serie og Audi A4. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Nr. 9: Mercedes C-klasse, 1.889.096 visninger

Om C-klasse ikke ligger høyt i nybilsalg, er den ettertraktet som brukt. Dagens generasjon har vært i produksjon siden 2007 (en helt ny lanseres i vår). I likhet med konkurrentene Audi A4 og BMW 3-serie finner Dekra få feil ved C-klasse, og gir toppkarakter også for de bilene som er kjørt inntil 150.000 km. C-klassegenerasjonen fra før 2007 har svært høy feilprosent for kategorien understell/styring.

Dekra-karakter Mercedes C-klasse: (2000-2007) ÷, (fra 2007) ++

Les tester og andre artikler om Mercedes C-klasse her.

VW Caravelle

POPULÆR KASSE: VW Transporter, Caravelle (bildet) og Multivan er utvilsomt praktisk, men ikke feilfri. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Nr. 10: VW Transporter, 1.564.291 visninger (Caravelle nr. 12 med 1.395.866 visninger)

En kassebil er den siste på topp ti, men VW Transporter hadde klatrer flere plasser om vi hadde slått den sammen med Caravelle (og "luksusutgaven" Multivan) i tillegg. Dekra vurderer dem under ett - og som bedre enn gjennomsnittet i bilklassen den hører til.

I denne bilklassen er imidlertid feilprosenten betydelig høyere enn for bilene som er beskrevet over. 73,5 prosent av Transporter/Caravelle/Multivan er uten relevante feil med kilometerstand 50.000 til 100.000 - til sammenligning blir eksempelvis Volvo V70 vurdert som gjennomsnittlig i storbilklassen med over 90 prosent uten relevante feil. Klart flest feil finner Dekra i kategorien elektrisk anlegg/elektronikk/lys.

Dekra-karakter VW Transporter: (fra 2003) +

Les test av VW Caravelle her.

Les også:

2013 - de beste sommerdekkene

Dette er det beste sommerdekk-merket

Nye regler: Snart forsvinner disse bilene

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!