Lave bruktbilkostnader handler ikke bare om å kjøpe så billig som mulig. En billigbil kan bli riktig dyr om den stadig vekk må på verksted. Derfor handler det også om å velge rett modell.

Det tyske kontrollorganet Dekra lager hvert år statistikk over resultatene de finner ved de periodiske kontrollene de gjennomfører. Det statistiske materialet er formidabelt, med over 16 millioner gjennomførte kontroller. Tyskernes "Hauptuntersuchungen" regnes som kanskje de mest grundige av denne typen.

Dekra har en egen kategori for populære eldre bruktbiler. I praksis handler det om bilmodeller som var i produksjon rundt årtusenskiftet, med enkelte avstikkere i eldre og yngre retning. I alt har Dekra lagd statistikk på nesten 100 slike eldre storselgere (i tysk sammenheng, slett ikke alle solgte godt i Norge).

Vi ser her på bilene i Dekras høyeste kategori for kilometerstand, nemlig 150.000 til 200.000 km. Det sammenfaller ganske godt med mange rundt 15 år gamle biler vi finner på Finn.no. Tendensen er at store biler har gått langt, mindre biler kortere.

Statusbiler holder seg godt

Blant bilene Dekra har vurdert som er bedre enn gjennomsnittet, har vi plukket ut tolv modeller fra forskjellige bilklasser. Et gjennomgående trekk er at mange av bilene med færre feil enn snittet, kommer fra de såkalte statusbilmerkene Mercedes, BMW og Audi. Også Toyota gjør det godt.

=

ROBUST: Forhjulsoppheng og automatkasse er blant ting som bør sjekkes nærmere på denne generasjon A6. FOTO: Audi

Dette er kontrollert

Dekras kontroll omfatter i hovedsak det som har med bilenes sikkerhet, driftssikkerhet og utslipp å gjøre. Selvforskyldt skade eller for eksempel utslitte dekk tas ikke med i statistikken. Som bilkjøper må du selv, eller med hjelp fra for eksempel NAF, forsikre deg om at bilen du vurderer å kjøpe, er i akseptabel stand.

Obs, obs, høy feilprosent

OBS: Så godt som alle biler i oversikten har høy feilprosent knyttet til lys, elektrisk anlegg og elektronikk. Dette er så gjennomgående at vi ikke nevner det i hver enkelt bilomtale, men det bør være et eget sjekkpunkt for alle som skal kjøpe bruktbil.

Bilmodellene under er sortert alfabetisk. Årstall i parentes gjelder produksjonsår for modellserien. Årstallene sammenfaller ikke alltid med modellår for alle modellversjoner.

Angitt prisområde kan variere mye for en enkelt bilmodell.

De billigste er som regel med relativt liten motor, de dyrere har større motor og kan ha ting som automatgir og firehjulsdrift i de tilfeller det finnes.

BMW 3-serie Touring

KJØRT HARDT: Noen BMW-eiere kjører hardt med bilen sin, har Dekra dokumentert. Derfor bør hjuloppheng kontrolleres. FOTO: Terje Bjørnsen

MÅ SJEKKES: BMW 5-serie. FOTO: BMW

Karaktersystemet

  • Dekra har lagd sin egen feilindeks som settes ut fra prosentandel uten relevante feil minus andel med betydelige feil.
  • "++" er beste karakter; de 10 prosent beste
  • "+" er nest beste karakter; til 20 prosent av bilene som er over gjennomsnittet
  • "0" tildeles gjennomsnittsbilene, andel 40 prosent
  • "-" går til 20 prosent av bilene som har dårligere feilindeks enn gjennomsnittet
  • "--" (dobbelt minus): de 10 prosent med dårligst feilindeks

Audi A6 (1997-2005)

Dekra finner betydelige feil ved 30 prosent av de kontrollerte Audi A6-ene, men beskriver den som robust.

Forhjulsoppheng og automatkasse er blant ting som bør sjekkes nærmere. Prisområde 2000-modell: ca. 40.000 til 80.000 kroner.

Dekras karakter: "+"

BMW 3-serie (1998-2005)

3-serie scorer alltid godt i Dekra-statistikken, også som godt brukt. Med 150.000 til 200.000 km på telleren anbefales en grundig sjekk av understell og bremser.

Skygg unna om varsellampa for kollisjonsputene lyser. Dette er en dyr reparasjon. Prisområde 2000-modell: ca. 30.000 til 80.000 kroner.

Dekras karakter: "+"

BMW 5-serie (1995-2004)

5-serie har feilprosent på samme nivå som konkurrenten Audi A6. Bakhjulsoppheng, kollisjonsputer, bremser og avgass er ting som bør sjekkes ekstra nøye. Prisområde 2000-modell: ca. 30.000 til 90.000 kroner.

Dekras karakter: "+"

Ford Focus (1998-2004)

En god og kjøreglad bil da den kom, og den holder seg godt. Billig, men lytt etter ulyder fra hjullager og understell ved prøvekjøring. Prisområde 2000-modell: ca. 10.000 til 35.000 kroner.

Dekras karakter: "+"

04112002 Ford Focus=

BILLIG: Ford Focus fra rundt årtusenskiftet kan du få virkelig billig. Et velholdt eksemplar kan ifølge Dekra fortsatt være en bra bil. FOTO: Terje Bjørnsen © Terje Bjørnsen

Mazda MX-5

SPORT: Mazda MX-5 er utsatt for rust, men ellers får den skryt av Dekra. FOTO: Terje Bjørnsen

Mazda MX-5 (1998-2005)

Mazda MX-5 får tyske Dekra til å ta fram et "sehr gut", også ved høy kilometerstand. Men rust, som kontrollørene finner ofte, hindrer den i å få toppkarakter. Prisområde 2000-2002-modell: ca. 50.000 til 120.000 kroner (ofte lav kilometerstand).

Dekras karakter: "+"

Mercedes S-klasse (1998-2005)

Drømmer du om en ekte luksusbil? Mercedes S-klasse er en av en håndfull biler som får toppkarakteren "++" med kilometerstand 150.000-200.000.

Advarsel: Vel er feilprosenten lav, men til gjengjeld kan reparasjoner være ekstremt dyre. Prisområde 2000-modell: ca. 100.000 til 250.000 (toppversjon, lav kilometerstand) kroner. (Flere andre av Mercedes' luksus- og sportsmodeller får også toppkarakter.)

Dekras karakter: "++"

=

ADVARSEL: Advarsel: Vel er feilprosenten lav, men til gjengjeld kan reparasjoner være ekstremt dyre. FOTO: Daimler AG

=

SOLID: Forester er intet annet enn en superbil hva feilprosent angår. Her en nyere utgave enn omtalt, men også denne er kjent for svært god holdbarhet. FOTO: Subaru

Saab 9-5 (1997-2010)

Saab 9-5 (type YS3E) ble produsert helt til 2010, og lav alder for en del av bilene spiller kanskje inn. Uansett får den toppkarakter, med betydelige feil ved kun 22 prosent av de kontrollerte bilene.

Støtdempere, lager i hjuloppheng, oljelekkasje fra motor og rustent eksosanlegg er sjekkpunkter. Prisområde 2000-modell: ca. 20.000 til 80.000 kroner.

Dekras karakter: "++"

Subaru Forester (1997-2002)

Dette er intet annet enn en superbil hva feilprosent angår, særlig med tanke på at den siste Forester av denne generasjonen ble produsert helt tilbake i 2002.

Ikke bare er feilene få, men de er i hovedsak også lette å rette. Prisområde 2000-modell: ca. 25.000 til 85.000 (Turbo) kroner.

Dekras karakter: "++"

Saab 9-5

BRA SVENSKE: Saab gikk konkurs, men bilene de bygde er holdbare. Her en 2002-modell. FOTO: Terje Bjørnsen

=

SOLID: Toyota Avensis. FOTO: Toyota

=

UR-UTGAVEN: Toyota RAV4. FOTO: Toyota

Toyota Avensis (1998-2003)

Feilprosenten for Avensis av første generasjon er nesten like lav som Subaru Foresters (over). En solid bil der kontroll av bremsene blir trukket fram som det eneste som er spesielt viktig. Prisområde 2000-modell: ca. 20.000 til 55.000 kroner.

Dekras karakter: "++"

Toyota RAV4 (1994-2000)

Ur-utgaven av RAV4 er betydelig bedre enn snittet i de fleste feilkategorier. Bruktbilkunder bør sjekke bremseanlegget grundig; her kan det være rust og porøse slanger. Prisområde 1998-1999-modell: ca. 30.000 til 50.000 kroner.

Dekras karakter: "+"

VW Golf IV (1997-2003)

Golf av generasjon fire holder seg respektabelt, mener Dekra. Eksosanlegg er kjent for å kunne løsne, og en sjekk av fjæringen er på sin plass. Motoren bør kontrolleres for oljelekkasje. Prisområde 2000-modell: ca. 20.000 til 60.000 kroner.

Dekras karakter: "+"

=

OLJELEKKAJSE: Holder seg brukbart, men flere ting på denne generasjonen av Golf bør sjekkes nøye. FOTO: VW

Volvo V70/XC70/S80 (2000-2007)

Uansett feilkategori er Volvo V70 av denne generasjonen blant bilene med lavest feilprosent. Seks av ti kontrollerte V70/XC70/S80-er er uten relevante feil.

Typiske feil finner man ved understell og bremseanlegg. Prisområde 2001-modell: 40.000 til 90.000 for V70, opp til 130.000 kroner for XC70.

Dekras karakter: "++"

Les også:

99,2 prosent av bilene ble registrert uten alvorlige feil

Tryggere bruktbilkjøp skal du lete lenge etter

10 bruktbilkupp for under 100 000 for familien

Volvo XC70, bruktbil

SOLID: Volvo V70 og XC70 (bildet) har nær feilfritt karosseri, men hjulopphenget bør sjekkes. FOTO: Terje Bjørnsen

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!