Klart en ekstremt tunet bil kan være praktisk. Det er disse fem stasjonsvognene ypperlige eksempler på.

Stasjonsvogn med 850 hk

Brabus 850 6.0 Biturbo er navnet på Brabus' nyeste tilbud til den travle barnefamilie. Bilen er basert på Mercedes E63 AMG, men der AMG-en yter 585 hk og 800 Nm (S 4Matic-versjonen), yter Brabus-utgaven hele 850 hk og 1450 Nm.

Dreiemomentet er så rått at det er elektronisk kontrollert til 1150 Nm av hensyn til motorens levetid. Den kraftige økningen i hk og Nm skyldes at sylindervolumet på V8 turbomotoren er økt fra 5461 cm³ til 5912 cm³. Mercedes-spesialisten har også installert større turboer, kompressor og spesialkomponert eksosmanifold.

Den skal greie 0-100 km/t på 3,1 sekunder og toppfarten er elektronisk sperret på 300 km/t. Forbruket er også ganske heftig, oppgitt til 1,4 liter per mil ved bykjøring og 1,03 liter ved blandet kjøring. CO2-utslippet er oppgitt til 242 g/km.

Vanskelig å se forfra

Dette er en stasjonsvogn som de fleste antagelig bare vil se bakenden på, sier Roland Mayer, administrerende direktør i MTM GmbH.

Bilen han snakker om er en kraftig oppgradert versjon av Audi RS6 Avant. Den 4,0-liter store V8 TFSI-motoren med to turboer er tunet til 722 hk og et maksimalt dreiemoment på 880 Nm. (Originalt 560 hk og 700 Nm).

Den skal greie 0-100 km/t på 3,3 sekunder, 0-200 km/t under 11 sekunder og ha en toppfart på 340 km/t. Audi RS6 C7 har MTMs 20-tommers Bimoto-felger kledd med 285/35 ZR 20 Michelin Pilot Supersports-dekk.

MTM-definerte Brembo-bremser med seksstemplede bremsekalipere og ventilerte skiver sørger for at bilen også kan bremse raskt.

Sjekk også ut den 670 hk sterke RS6 fra O.CT Tuning. Den skal greie 0-100 km/t på 3,4 sekunder

SONY DSC=

AUDI: En stasjonsvogn som de fleste antagelig bare vil se bakenden på, Audi RS6 C7 fra MTM er . FOTO: Produsent

Raskere BMW 5-serie

AC Schnitzer er en anerkjent tuner og tilbyr full pakke til hele 5-serien. Her er det ikke bare snakk om ekstreme ytelser, men det går antakelig fort nok. Det gjelder alle modellene fra 520d til 550i. Trimmingen omfatter alt fra 34 til 93 hk, alt etter hvilken motor det er snakk om. BMW 520d er den vanligste 5-serien her hjemme og kan med AC Schnitzers program tunes fra 184 til 218 hk. Dette omfatter også den nedtrimmede norgesversjonen 518d.

I tillegg kan du bestille komplett stylingpakke med sideskjørt, frontspoiler, takspoiler og alt som hører med. Det samme gjelder sportseksos med forkrommede rør, 20-tommers smidde felger kledd med opptil 295/25 R 21-dekk, pedaler i aluminium, samt AC Schnitzers bremsesystem med åttestemplede bremsekalipere.

Har du BMW 550i kan den tunes til 525 hk, opp fra 449 hk.

Sjekk også den 750 hk sterke 5-serie Touring fra G-Power. Den skal ha en toppfart på 360 km/t.

=

BMW: AC Schnitzer har flere programmer som gir kraftigere ytelser til BMW 5-serie. FOTO: Produsent

Folkhemmet på speed

Polestar ble grunnlagt i 1996 i samarbeid med Volvo for å drive bilfabrikantens satsing på racing. Siden den gang har Polestar konkurrert med modellene 850, S40, S60 og C30.

Tidligere i år varslet Volvo at snillere versjoner av Polestars vanvittige S60 med 508 hk, 575 Nm og firehjulstrekk ville bli produsert. Og nå er modellene klare for lansering i form av en S60 eller V60 som gjør 0-100 km/t på 4,9 sekunder.

Bilene har Haldex firehjulsdrift, og under panseret sitter en sekssylindret, turboladet T6-motor. Den er piffet opp med en ny twin-scroll turbo og intercooler som gjør den i stand til å produsere 350 hk og 500 Nm. Et eksosanlegg i rustfritt stål skal besørge at kreftene akkompagneres av et passende lydbilde

=

VOLVO: Polestar har biffet opp V60. FOTO: Produsent

Det ville amerika

Det er ikke bare europeere som kan tune biler. Amerikanske Hennessey Performance er kjent for sin svært giftige Venom GT, men tilbyr også oppgraderingen av andre bilmodeller. Cadillac CTS-V Sportwagon er ingen sinke. Det sørger en 6,2-liters V8 med kompressor for. Den yter 564 hester og mer enn 747 Nm.

Men med Hennesseys VR 1200-oppgradering yter CTS-V over 1200 hk. Motoren er erstattet med den 7,0-liter store LS7-motoren fra Corvette Z06 - i tillegg til gigantiske turboer, samt større inntak og ditten og datten og nytt eksosanlegg.

Som coupe skal Cadillacen yte 1240 hk og 1500 Nm, greie 0-100 km/t på 2,9 sekunder og ha en toppfart over 350 km/t

=

CADILLAC: Hennessey har gjort Cadillac CTS-V Sportwagon til et absolutt monster. FOTO: Produsent

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!