Den er raskere enn en Porsche 911 Carrera 4S, nesten like rask som en Audi R8 V10 Plus, men det er egentlig ikke snakk om en sportsbil. Snarere enn familiebil med et klasseledende bagasjerom på 695 liter. Men den skiller seg kraftig ut sammenlignet med de fleste andre stasjonsvognene når det kommer til ytelser.

Mercedes E63 AMG S 4Matic er en slags "verstingversjon av verstingen". Der den vanlige AMG-en har 557 hk, yter S-versjonen 585 hk og 800 Nm. I tillegg har den firehjulsdrift. Det er første gang AMG-utgaven av E-Klasse har det.

Stasjonsvognen skal greie 0-100 km/t på 3,7 sekunder. Det er et par tideler raskere enn Audi RS6 Avant, som ennå er den eneste reelle konkurrenten.

Nå er prisene på den ekstreme Mercedes-en klare, og skal du ha S-versjonen av stasjonsvognen må du ut med 2 029 800 kroner. 1 976 600 kroner for den vanlige versjonen. Begge varianter er nå tilgjengelige for norske kunder.

- Vi selger rundt 15-20 AMG-modeller hvert år i Norge. Nå som E 63 AMG kommer med 4Matic, og med A 45 AMG rett rundt hjørnet, kan nok tallet mer enn dobles fremover, sier Reidar Holtedahl, salgs- og markedsdirektør i Mercedes-Benz Personbil

Mercedes-Benz E 63 AMG 4MATIC S-Modell, (S 212) Facelift 2013, Lack: Diamantweiß Bright, Ausstattung: Schwarz=

AMG: Det er i realiteten bare Audi RS6 Avant som kan konkurrere med super-AMG-en. FOTO: Daimler AG

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!