Ønsker du en bil som kombinerer kraftige ytelser med praktiske egenskaper som god bagasjeplass, er Jaguar på banen med en passende bil. Jaguar XFR-S Sportbrake er utstyrt med en femliters, kompressormatet V8-er som yter 550 hk og 680 Nm. Toppfarten er oppgitt til 300 km/t og den skal greie 0-100 km/t på 4,8 sekunder. Overføringen tar en åttetrinns automatkasse med Quickshift-teknologi (samme som Jaguar F-type) seg av.

Ytelsene til tross, den har bagasjeplass oppgitt til 1675 liter med bakseteryggene nedfelt. Altså god plass til barnevogn, storinnkjøp av bleier eller vedsekker.

Glem anonymitet

Man kan imidlertid ikke regne med å kjøre ubemerket til barnehagen. Det sørger blant annet lyden fra V8-eren for. Digre, karboninnfattede luftinntak, kraftig diffuser, fire eksospotter, 20-tommers felger, bremseskiver på 380 mm/376 mm og Pirelli-dekk med dimensjonene 265/35 foran og 295/30 bak, bidrar også til å gjøre en anonym tilværelse umulig.

Bidrag til fellesskapet

Blant ulempene med XFR-S Sportbrake er forbruket, oppgitt til 1,27 liter per mil. Og CO2-utslippet er neppe noe å skryte av til eventuelle venner i Miljøpartiet De Grønne. Det er på formidable 297 g/km.

På den annen side, kjøper du bilen bidrar du med rundt én million kroner til fellesskapet i form av skatter og avgifter.

=

RASK KATT: Jaguar XFR-S Sportbrake med 550 hk og godt med bagasjeplass. FOTO: Jaguar

Raskere enn Porsche 911

Hakket hvassere enn Jaguar XFR-S Sportbrake er Audi RS6 Avant. Den har i tillegg firehjulstrekk.

RS6 med "Dynamikkpakke pluss" kan bli din for rundt 1 988 510 kroner. Da får du en stasjonsvogn med fireliters V8-er med to turboer som yter 560 hk, og som har et dreiemomoment på 700 Nm. Toppfarten er oppgitt til 305 km/t, som er 16 km/t raskere enn en Porsche 911. RS6 Avant skal greie 0 til 100 km/t på 3,9 sekunder - fattige ett tidels sekund mer enn Mercedes SLS AMG.

I tillegg til svært kraftige ytelser har RS6-en bredere skjermer enn en vanlig A6, spoiler bakerst på taket, diffusor under hekken, feite eksosrør og pynt i fronten og hekken i matt sølv. De store luftinntakene i fronten er dekket av svartglinsende gitter.

Forbruket er oppgitt til å ligge rett under literen på mila ved blandet kjøring, men med disse ytelsene er det antakelig kun en teoretisk mulighet. CO2-utslippet er oppgitt til 229 g/km.

Men bagasjeplass har den: 565 liter, som øker til 1680 med seteryggene felt ned.

Audi RS6 2013=

KRAFTKAR: Audi RS6 Avant med 560 hk. FOTO: Audi

Den absolutt råeste

Men skal du ha det aller råeste av serieproduserte stasjonsvogner, er det Mercedes E63 AMG S 4Matic som er bilen. Den er en slags "verstingversjon av verstingen". Der den vanlige E-klassen fra AMG har 557 hk, yter S-versjonen 585 hk og 800 Nm. I tillegg har den firehjulsdrift. Det er første gang AMG-utgaven av E-klasse har det.

Forbruket er oppgitt til 1,05 liter per mil ved blandet kjøring. Men med en 5,5-liters V8-er med to turboer under panseret, er det like greit å avskrive det tallet først som sist. CO2-utslippet er oppgitt til 246 g/km.

Stasjonsvognen skal greie 0-100 km/t på 3,7 sekunder. Det er et par tideler raskere enn Audi RS6 Avant. Men selv om ytelsene skulle tilsi en todørs superbil, har AMG-en alle bekvemmelighetene en barnefamilie setter pris på, blant annet et bagasjerom på 695 liter, som med nedfelte seterygger blir til 1950 liter. Få andre stasjonsvogner kan matche det.

Skal du ha S-versjonen må du ut med 2 029 800 kroner. 1 976 600 kroner for den vanlige versjonen.

Mercedes-Benz E 63 AMG 4MATIC S-Modell, (S 212) Facelift 2013, Lack: Diamantweiß Bright, Ausstattung: Schwarz=

SUPERKOMBO: Masse plass og masse krefter: Mercedes E63 AMG 4Matic S-modell. FOTO: Daimler AG

850 hesters monster

Men dersom ingen av disse serieproduserte stasjonsvognene er kraftige nok for deg, må du se til spesialistene. For eksempel Brabus. Dette tyske selskapet har spesialiser seg på å trimme AMG-Mercedeser.

Nylig presenterte de Brabus 850 6.0 Biturbo, som er basert på Mercedes E63 AMG. Brabus-utgaven hele 850 hk og 1450 Nm. Dreiemomentet er så rått at det er elektronisk kontrollert til 1150 Nm av hensyn til motorens levetid.

Den voldsomme økningen i ytelsene er gjort mulig blant annet ved økt sylindervolum, samt større turboer, kompressor og spesialkomponert eksosmanifold. Den skal greie 350 km/t med spesialdekk og mestre 0-100 km/t på 3,1 sekunder. Det er raskere enn svært mange superbiler.

=

DEN RÅESTE: 850 hesters Brabus 850 6.0 Biturbo. FOTO: Brabus

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!