0-100 km/t tar 3,9 sekunder - fattige ett tidels sekund mer enn Mercedes SLS AMG. Toppfarta er opptil 305 km/t, som er 16 km/t raskere enn en Porsche 911.

Og det med en bil med plass til fem og masse bagasje. Audi RS 6 Avant er noe for seg selv - og noe bare noen få kan unne seg. Audis informasjonssjef Marius Tegneby forteller at de solgte sju stykker av den forrige RS6-utgaven.

Den kostet fra 2.276.600 kroner.

Dundermotor

Den nye utgaven av Audi RS6 Avant kommer i salg til sommeren neste år, tre år etter at den forrige utgaven av lyn-stasjonsvogna gikk ut av produksjon. Det normale for slike biler er at alle tall overgår forgjengerens.

Men slik er det ikke alltid med den nye Audi RS6 Avant.

Den har nemlig åtte sylindre mot forgjengerens ti. Og den har "bare" 560 hk (for øvrig like mange som BMW M5), mens den forrige utgaven med Lamborghini-motor hadde 580.

KRAFTBOMBE: Audi RS6 Avant har 560 hk og 700 Nm dreiemoment. FOTO: Audi

Firehjulsdrift og masse utstyr

Samtidig finner Audi grunn til å understreke at det finnes sider med en viss fornuft ved den nye RS6 Avant.

Ved hjelp av sylinderkutt (motoren går regelrett på halv maskin ved lave belastninger) og stopp/start-automatikk er det oppgitte gjennomsnittsforbruket brakt under literen per mil.

Men det gjør ikke noe. V8-motoren har nemlig to turboer, og det gir et dreiemoment på hele 700 Nm (forgjengeren hadde 650 Nm). Derfor er den nye raskere enn den gamle i spurten til 100 km/t.

Toppfarta kan enten sperres elektronisk på enten 250 eller 280 km/t, eller du kan ta den helt ut og dra helt opp til 305 km/t.

Ytelsene er i samme område som BMW M5 og Mercedes E 63 AMG, som du kan lese om her.

RESSURSSTERK: V8-motoren med to turboer gir toppfart på inntil 305 km/t. FOTO: Audi

Krafta finner vei til de fire hjulene via en automatkasse med åtte trinn, som selvsagt kan overstyres manuelt via "padleårer" på rattet. Maksimal sportslighet kan fås hvis man kjøper til en sportsdifferensial på bakakselen.

RS6 vant kommer med luftfjæring som standard, og fjæring og demping kan reguleres i flere modus av sjåføren. Et sportsunderstell er også tilgjengelig, og her er det stålfjærer og adaptive dempere som gjelder.

TRADISJON: De raskeste Audiene har speil i sølvfarge. På den nye RS6 Avant er de matte. FOTO: Audi

Røffere

Utvendig skiller RS6 Avant fra en vanlig A6 på flere måter. Den har blant annet bredere skjermer, kraftigere dørterskler, spoiler bakerst på taket, diffusor under hekken, feite eksosrør og pynt i fronten og hekken i matt sølv. De store åpningene i fronten er dekket av svartglinsende gitter.

Som vanlig til en Audi av høy prisklasse finnes svært mange muligheter til å kvitte seg med oppsparte penger, eventuelt pådra seg livsvarig gjeld.

Dynamisk styring, karbon/keramiske bremser og diverse felger i størrelsene 20 og 21 tommer ar bare noen av mulighetene.

Innvendig har RS6 hvite instrumenter, ratt som er flatt nederst, svart tak og sportsseter i lær og alcantara. Om ønskelig leveres også setene i helskinn. Verdt å merke seg er at de to baksetene er bøtteformede, et tredje sete kan også bestilles. Bagasjerommet har et volum på 1680 liter - det gjør nye Audi RS 6 Avant til en allsidig sportsbil.

=

RS-PYNT: Hvite instrumentskiver, seter i skinn og alcantara, svart tak og karbondeksler er med i Audi RS6-pakken. FOTO: Audi

Prisen for den nye Audi RS6 Avant er ifølge den norske Audi-importøren ikke fastsatt.

Med lavere forbruk og utslipp enn forgjengeren slipper den litt lettere gjennom avgiftssystemet. Derfor er det grunn til å tro at den blir litt rimeligere enn de nesten 2,3 millionene forrige utgave kostet.

Les også:

Test: Her er spylervæskene som duger i kulda

Quiz: Kjenner du igjen bilene?

Denne enkle tabben kan koste deg 2000 kroner

Knuser konkurrentene på plass

=

LITT FORNUFT: Rommelig baksete og stort bagasjerom gjør Audi RS6 Avant til noe for seg selv. FOTO: Audi

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!