Du får unnskylde. Denne gangen skal vi starte med tørre tall. Mazda 6 er 480 cm lang. Toyota Avensis er 478 cm. Skoda Octavia måler kun 465 cm - alle stasjonsvogner.

Det er nok til at du ser med det blotte øye at de to andre er større enn Octavia. Dessuten er Skodaen 3 cm smalere enn Mazdaen, og 2 cm lavere enn begge konkurrentene.

Ved siden av å være minst, kan Octavia også koste minst.

Mye mindre, faktisk, enn de to andre i denne sammenligningen, og dessuten mindre enn det aller meste som kan kalles familiestasjonsvogner.

Octavia starter som stasjonsvogn på 235 900 kroner (1,2 TSI). Billigste Avensis koster 279 700 kroner, mens rimeligste Mazda 6 starter på 324 900 kroner.

Da nyter Octavia rett nok avgiftsfordeler med færre hestekrefter (105 hk mot hhv. 132 og 145 hk for billigste Avensis og Mazda 6).

Fullverdig familiebil

Men også når vi prøver å finne en mer sammenlignbar motorversjon, kommer Skoda godt ut. Med 1,4-liters bensinturbo og 140 hk koster den fortsatt minst (275 400 kroner), og den har samtidig tatt steget opp fra basisutstyrsgraden.

Spørsmålet er: Kan Octavia likevel være en fullverdig familiebil?

3 x stasjonsvogner mellomklasse. Skoda Octavia, Toyota Avensis, Mazda 6.=

TEST: Fagredaktør og testsjef Terje Bjørnsen (t.v) og journalist Øyvind Jakobsen ser skeptiske ut. Er det noen av disse som tar fem kofferter? FOTO: Petter Handeland

Mazda 6 2,0 test august 2013=

FULLT PÅ FIRE: I Mazdaen får vi akkurat plass til den fjerde kofferten. FOTO: Petter Handeland

Toyota Avensis 2,0 D4-D test august 2013=

TRANGT: Hm, Avensis. © FOTO: Petter Handeland

Aha-opplevelser

Vi begynner bakerst i denne sammenligningstesten. Vi har valgt å behandle motor og ytelser for seg selv, for testbilene har motorversjoner som vi uten videre kan sette opp mot hverandre.

Men det som skjer fra forseteryggene og bakover er for mange vel så viktig som motor og ytelser i en familiestasjonsvogn.

Vi får et par aha-opplevelser da vi tar fram kofferter, treningsnett med fotballer og en diger terrengsykkel for å se hva vi får plass til.

Selvsagt har vi også tatt våre 28 faste mål av interiøret. Vi stoler nemlig ikke alltid på det bilfabrikkene sier. Særlig har vi lagt merke til at biler fra VW-konsernet innimellom har kommet med det som virker som vel rause påstander om plass.

Kan det stemme at Octavia, en bil med teknisk opphav i kompaktklassen, skal ha mye større bagasjerom enn de to stasjonsvognene fra mellomklassen? 610 liter sier Skoda at det er plass til - over 100 liter mer enn i Mazda, og nesten 70 liter mer enn i Toyota.

Toyota Avensis 2,0 D4-D test august 2013=

AVENSIS: I Toyota Avensis er avstanden opp til bagasjeskjuleren minst. Her er det dumt å pakke med store kofferter hvis målet er å få plass til mest mulig. FOTO: Petter Handeland

Toyota Avensis 2,0 D4-D test august 2013=

Toyota Avensis

Mazda 6 2,0 test august 2013=

Mazda 6.

Skoda Octavia 2,0 TDI 4x4 test august 2013=

HØYDEN TELLER: Fotballene viser det målebåndet forteller: Det er ikke i areal, men i høyden Skoda Octavia er en bagasjevinner.

Kofferttesten

Vi begynner med kofferter. Alt skal under bagasjegardinen, og vi skal pakke på ganske tankeløst vis. Vi begynner med de to største, for de dekker så fint opp i bunnen. Én ting er straks åpenbar. Det er stooor forskjell på avstanden fra gulv til gardin i bagasjerommene.

Når vi pakker på denne måten, får vi bare plass til én mellomstor koffert i tillegg til de to store i Toyota. (Når vi bruker knotten litt, pakker helt om og bare bruker én av de store koffertene, får vi plass til én stor koffert og tre mindre kofferter. Store kofferter er ikke alltid best.)

I Mazda, der høyden er litt bedre, får vi plass til to mellomstore i tillegg til de to store koffertene.

Plassmessig knockout

Men Skoda banker begge. Octavia sluker enda en koffert. Avstanden fra gulv til gardin er årsaken. Den er hele 59 cm, mot 45 cm i Avensis og 48 cm i Mazda.

Om du skulle innvende at det går an å pakke høyere enn til bagasjeskjuleren, så er forskjellen like stor opp til taket. Du vil alltid få plass til mer i høyden i Skodaen.

Fotballene viser oss at det er forskjeller i hvordan bagasjeromsplassen er skapt. Det er definitivt høyden Octavia vinner på, ikke areal. Gulvet blir fortere fullt, fordi det er litt kortere og litt smalere. Og når kan det være viktig? Spør for eksempel en som daglig skal ha plass til ei overdimensjonert designbarnevogn.

Men der tar du feil

Siste bagasjetest skjer med nedfelt bakseterygg. Vi skal prøve å få plass til en terrengsykkel med 29-tommershjul, uten å ta av verken hjul eller sete. Sykkelen skal fylle rollen som den uhåndterlige, store gjenstanden du trenger å frakte et par ganger i året.

Skoda Octavia 2,0 TDI 4x4 test august 2013=

STOR APPETITT: Skoda sluker kofferter med klart størst appetitt. Årsaken er at avstanden fra gulv til bagasjeskjuler, og tak, for den del, er betydelig større enn i de to andre. FOTO: Petter Handeland

- Det kan ikke gå, sier kollega Petter Handeland.

Men han tar feil, for sykkelen går akkurat inn i alle tre. Enklest er det å få den inn i Skodaen, som igjen viser at bilen er bygd rundt en "no nonsense"-tankegang: Bakluka er breiest og lasteterskelen lavest.

Men felles for alle: Du kan virkelig få med deg mye i ei moderne familiestasjonsvogn. Hvilken som passer best for deg i bagasjesammenheng, avhenger mer av pakkevaner og spesialbehov enn selve bagasjevolumet.

Skoda Octavia 2,0 TDI 4x4 test august 2013=

PLASS I ALLE: Sykkelen får plass, med et sted mellom minimal og knøttliten margin, i alle tre testbiler. Skoda Octavia har størst lukeåpning, det er fint når uhåndterlige gjenstander skal inn. FOTO: Petter Handeland

Minner litt om BMW 5-serie

Selvfølgelig skal det kjøres også. Gudskjelov består livet med stasjonsvogn av mer enn bagasje. Tydelige forskjeller merker du allerede når du setter deg inn bak rattet.

Det ene ytterpunktet er Mazdaen, som faktisk minner oss bitte litt om BMW 5-serie. Her skal du sette deg ned i din sorte hule, omsluttet av høye sidevegger.

Du ser framover på et ganske stort panser med en liten bul på. Du skal kjenne på zoomzoom-sportslighet. Den største prisen du betaler for sportsligheten i så vel inn- som utvendig design, er elendig sikt bakover. Bakruta er ei glugge du skimter i bakspeilet. Barna dine er nesten voksne før de blir høye nok til å se ut av siderutene. Men i førersetet sitter vi godt.

Lett å finne god sittestilling

Skoda Octavia trosser dagens designtrend med smale vinduer bakover på bilen. Så vel siderutene som bakruta er trukket betydelig lengre ned enn på de andre. Det er lysere i kupeen, og mye bedre sikt for alle. På typisk VW-konsernvis er det rikelig med innstillingsmuligheter på førerplass. Her må du trolig ha en skavank om du ikke skal finne en god sittestilling.

Avensis er på mange måter litt av hvert. Sikten er ikke noe å skryte av, den er bare litt bedre enn i Mazda. Men sittestillingen er en helt annen. Du sitter høyt i et sete med ganske lite sidestøtte. Du kan ikke trekke rattet særlig langt til deg, og de langbeinte sliter med å finne en avslappet posisjon.

Skoda Octavia 2,0 TDI 4x4 test august 2013=

I TEST: Skoda Octavia. FOTO: Petter Handeland

Klart mest lyd

Toyotas sittestilling gjenspeiler kjørefølelsen. Selv om vår Avensis er "sportet opp" med blant annet 18-tommershjul og sportslige dekk, er Toyota ikke valget for den som søker rask respons og reaksjonsvilje.

Den kjennes tung - og den er tung: 205 kg mer veier den enn Mazdaen i denne testen. Uten at det gjenspeiles i bedre kvalitetsfølelse. Det er i Avensis det er klart mest lyd fra understellet over ujevn vei.

Mer sportslig Mazda

Mazdaen er mest sportslig også utvendig, og i hovedsak er kjørefølelsen sporty. Den har den saftigste styrefølelsen, og den føles bredbeint og stødig helt til grensene nås. Fjæringen er et knepp fastere, og det gir noe dårligere komfort på ujevn vei.

Skodaens konservative utseende gir en pekepinn om hvordan den ter seg. Sportslige ambisjoner overlates til RS-utgaven, men det betyr ikke at den er kjedelig. Den har bevart kompaktbilsjelen, og dermed svarer den vel så kvikt som Mazdaen på sjåførens kommandoer. Med relativt kort svingdiameter er den også lett å håndtere der det er trangt.

Toyota Avensis 2,0 D4-D test august 2013=

I TEST: Toyota Avensis. FOTO: Petter Handeland

Minst kan være best

Om du nå tror at Toyotaen bare er tung og døll å kjøre, så skal vi straks presisere én ting: Basiskvalitetene er i høyeste grad på plass.

Vi ser det når vi simulerer kritiske situasjoner på lukket bane. Avensis greier tøffe utfordringer med imponerende stødighet, til dels i høyere fart enn Skodaen. I disse øvelsene er Mazdaen dårligst, og årsaken er testbilens dekk

Når det gjelder sikkerhetsutstyr, er Mazda et hestehode foran. Her får du en ganske så full pakke med ting som autobrems, filskiftsvarsling og overvåking av kjøretøy bak allerede fra utstyrsgrad nummer to (av tre).

Uansett hva du foretrekke av egenskaper i din familiestasjonsvogn, synes vi at Skoda dytter på familiebil-lista. Familiebilen må ikke være nesten 5 meter lang eller av mannshøyde. Den må ikke være veldig dyr for å være god. Minst kan være mest.

Mazda 6 2,0 test august 2013=

I TEST: Mazda 6. FOTO: Petter Handeland

Skoda Octavia

PLUSS: Svært god plassutnyttelse, attraktive priser, mange attraktive motor/drivlinjevarianter, lettkjørt, presise og stabile kjøreegenskaper, god sikt for sjåfør/passasjerer

MINUS: Enkel bakaksel på rimelige versjoner med forhjulsdrift

Mazda 6

PLUSS: Sportslige og sikre veiegenskaper, gode ytelser (diesel), lavt forbruk (bensin og diesel), sikkerhetsutstyr, utseende

MINUS: Noe stiv fjæring på dårlig vei, girutveksling med bensinmotor, mangler "billigmotor"

Toyota Avensis

PLUSS: Trygge kjøreegenskaper, håndterbarhet i simulerte kritiske situasjoner, kvalitetsry

MINUS: Føles eldre enn de andre, sittestilling for sjåføren, understellslyder på ujevn vei, aldrende motorer

Det viktige motorvalget

Som nevnt i hovedteksten har vi valgt å behandle motor/drivlinje for seg selv i denne testen. Det gjør ikke motorene mindre viktige - vi synes valg av riktig motor bør ha høy prioritet når du velger ny bil.

Mazda 6 stiller i denne testen med sin rimeligste motorversjon, 2,0 bensin med 145 hk (fra 324 900 kroner, alle priser som stv.). Motoren, som også fås med 165 hk, er ny til Mazda 6 og CX-5. Den er uten turbo, i motsetning til dagens bensinmotortrend. Mazda har i stedet satset på høy kompresjon (14,0:1) som en del av sin Skyactive-filosofi for å redusere forbruket.

Skyactive virker, for i vår faste testløype greier Mazda 6 seg med 0,54 l/mil. Det er bedre enn mange sammenlignbare biler med dieselmotor, og i samme område som de to andre i testen.

Mye giring - velg diesel

I andregir viser motoren solide spurtegenskaper, med 60-100 km/t på 5 sekunder. Deretter blir det slapt, for Mazda har valgt høye girutvekslinger. 60-100 km/t i tredjegir tar til sammenligning 7,7 sekunder. Tredjegiret rekker helt til 165 km/t, og det har vi ikke bruk for i Norge. Sjettegir har trillekraft nok i 80 km/t på flata, men dør i motbakke. Det blir en del giring med denne motoren.

Alternativet for Mazda 6 er en 2,2-liters diesel med utgaver fra 150 til 175 hk (fra 338 300 kroner). Vi kjenner denne motoren som sterk og nøysom, og den kan fås med et moderne automatgir. Til Mazda 6 ville vi valgt dieselmotor.

Umoderne motor

Toyota Avensis er i denne testen kjørt med toliters diesel med 124 hk (fra 302 800 kroner). Et Toyota-argument for denne motorversjonen er at du får den til omtrent samme pris som flere andre tar for dieselmotorer på 1,6/1,7 liter. Det er i seg selv riktig. Målingene våre viser imidlertid at denne aldrende motoren ikke har nevneverdig bedre ytelser enn mange av 1,6-literne. Den føles litt seig over hele turtallsregisteret, og den har et gammelmodig lydbilde.

Det finnes mange motoralternativer for Avensis stv. Bensinmotorene på 1,6 (279 700 kroner) og 1,8 liter mangler turbo og er av den gamle skolen. Med diesel finnes i tillegg til toliteren en 2,2-liter med 150 og 177 hk. Også denne motoren oppfatter vi som aldrende i karakter og funksjon. Selv om vi ikke er imponert, ville vi valgt toliters diesel til Avensis.

Gjerne liten bensinmotor

Skoda Octavia nyter i motorsammenheng godt av å være i VW-konsernet. Skoda har fått full tilgang til motorer og girkasser. Alle bensinmotorer - fra 1,2 liter/105 hk (235 900 kroner) via 1,4 liter/140 hk (275 400 kroner) til 1,8 liter/180 hk - er moderne turbomotorer med høyere dreiemoment enn tradisjonelle bensinmotorer av samme (eller til og med betydelig større) sylindervolum.

Med diesel står valget mellom 1,6/105 hk (240 900 kroner) og 2,0/150 hk. Begge gir moderne kjørefølelse, men 1,6-literen har noe svakere ytelser enn flere av konkurrentenes 1,6-alternativer. Mange motorer kan leveres med automatgir eller firehjulsdrift, den største bensinmotoren med begge deler. Vår testbil er en 2,0 TDI med 4x4. Den er klart raskest av de tre i akselerasjonsmålingene våre.

Fra Skoda får du etter vår mening en konkurransedyktig motor uansett prisklasse. Vi synes 1,4 TSI med DSG-gir er ekstra attraktiv.

Mazda 6 2,0 test august 2013=

SMART: I Mazda 6 kan bakseteryggen kjapt felles ned med hendler i bagasjerommet. FOTO: Petter Handeland

Skoda Octavia 2,0 TDI 4x4 test august 2013=

Skoda Octavia

Toyota Avensis 2,0 D4-D test august 2013=

Toyota Avensis

Mazda 6 2,0 test august 2013=

Mazda 6. Beinplass i forsetet med bakovervendt barnesete i baksetet.

De minste tar mest plass

Et bakovervendt barnesete kan kreve mer plass enn en to meter lang mann. Vi monterte et bakovervendt barnesete inn i baksetet i alle tre testbiler, skjøv passasjersetet lengst mulig bakover og satte oss inn.

I Toyota Avensis blir det full kontakt mellom knær og dashbord (testperson 186 cm, normale proporsjoner). I de to andre får vi noen få, men viktige centimeter avstand.

Obs: Hvor mye plass barnesetet faktisk krever, kan være forskjellig fra modell til modell.

Sjekk dekk - også på nye biler

Hvis du har bestemt deg for en familiebil som også kan innfri visse sportslige forventninger, er det verdt å sjekke hvilke dekk bilen kommer med.

Av de tre bilene i denne testen, er det Mazda 6 som profilerer seg med en ekstra dose sportslighet. Men under kjøreøvelsene (elgtest, slalåm og brems), som vi kjører på en dag da himmelens sluser er vidåpne, hjelper ikke det en døyt.

Testbilens eco-dekk som har betydelig dårligere grep enn dekkene på de to andre. Dårligere grep på eco-dekk er noe vi har merket oss mange ganger før når vi simulerer kritiske situasjoner.

Vi ville droppet eco-dekk til en småsportslig bil, og heller tålt en tanke høyere drivstofforbruk.

Mazda opplyser at Mazda 6 leveres til kunder med andre dekk enn hva testbilen rullet på.

3 x stasjonsvogner mellomklasse. Skoda Octavia, Toyota Avensis, Mazda 6.=

REKKE KVALITETER: De har alle kvaliteter, men Skoda Octavia stasjonsvogn viser at minst er mest. FOTO: Petter Handeland

Toyota Avensis 2,0 D4-D test august 2013=

Toyota Avensis

Mazda 6 2,0 test august 2013=

Mazda 6

Skoda Octavia 2,0 TDI 4x4 test august 2013=

KNEP: Skoda har brukt mange knep for å skape plass i Octavia. Bakluka er for eksempel mye tynnere enn på de to andre. Vi merker ingen ulemper med dørslankingen.

3 x stasjonsvogner mellomklasse. Skoda Octavia, Toyota Avensis, Mazda 6.=

KLASSEKAMP: 3 x stasjonsvogner mellomklasse. Skoda Octavia, Toyota Avensis og Mazda 6. FOTO: Petter Handeland

Detaljer som kan telle

Noen ganger er det små detaljer som kan få folk til å falle for den ene bilen, eller til å skygge unna en annen. Her er noen notater fra testloggen:

- I Mazda kan bakseteryggen felles med hendler i bagasjerommet. Smart!

- Mazda har valgt "pose og sekk" for mange betjeningsmuligheter: Du kan bruke musehjulet mellom forsetene eller direkteknapper på skjermen. Dobbelt opp virker overflødig.

- Toyota Avensis har to etasjer med "settekasser" under bagasjeromsgulvet. Fint om du har mye småtteri som ikke bør slenge rundt, men vi hadde foretrukket at gulvet i stedet var senket for å øke volumet. Mazda har én etasje med settekasse.

- Klimaanlegget til Avensis blåser hørbart anstrengt i temperaturer der anlegget i de to andre bilene er stillegående.

- I Toyotaen må du bla i menyen for å finne utetemperatur. Når det nærmer seg null grader, er utetemperatur en sikkerhetsdetalj som vi synes bør være synlig hele tida.

- Octavia er eneste bil der det blir et trinn midt på gulvet når seteryggene felles ned. Dumt hvis du ofte skal skyve tunge, uhåndterlige gjenstander inn.

Vi Menn Bil Top Gear mener

Toyota Avensis har utvilsomme grunnkvaliteter, og Toyota har et ry alle merker misunner dem. Som nybil i 2013 er det likevel fint lite den utmerker seg med. Den viser at de knappe fem årene som er gått siden den ble lansert, kan være godt merkbare i dagens bilverden. Avensis er over formtoppen.

Mazda 6 er en familiebil med en viss profil. En liten dose sport gjør godt hvis du en gang i blant kan gi på litt i svingene. I noen sammenhenger går imidlertid designen litt på bekostning av praktiske egenskaper.

Skoda Octavia har kanskje ikke et utseende som roper høyt om oppmerksomhet. I stedet viser den oss praktiske kvaliteter. Plassutnyttelsen er super, prisene er attraktive, den kjører med en kompaktbils letthet og den fås i en mengde attraktive varianter inklusive firehjulsdrift. Tsjekk matt.

Les også:

De beste vinterdekkene

To gode og billige stasjonsvogner

20 supre bruktbilkjøp med firehjulstrekk

Dette er bilene med størst bagasjeplass

TEKNISKE DATA

Mazda 6 2,0

Skoda Octavia 2,0 TDI 4x4

Toyota Avensis 2,0 D-4D

Motor, cm3:

1998

1998

1968

Effekt, hk ved o/min:

145/6000

150/3500

124/3600

Dreiemoment, Nm ved o/min:

210/4000

320/1750

310/1800

Egenvekt, kg:

1380

1455

1585

Tilhengervekt, kg:

1300/680

1600/750

1600/500

Lengde/bredde/høyde, cm:

480/184/148

466/181/147

478/181/148

Bagasjerom, liter:

506-ikke oppgitt

610-1740

543-1609

Standard dekkdimensjon:

225/55-17V

225/45-17 W

215/55-17W

Forbruk, EU-mix l/mil:

0,56

0,47

0,45

CO2-utslipp, g/km:

131

124

119

0-100 km/t, fabrikk, sek.:

9,6

8,6

10,1

Toppfart, km/t:

206

216

200

Pris fra, kr:

324 900

342 400

351 700

Pris testbil, kr:

347 800

386 350

373 100

TESTDATA

Mazda 6 2,0

Skoda Octavia 2,0 TDI 4x4

Toyota Avensis 2,0 D-4D

0-100 km/t, sek.:

9,6

9,5

11,8

60-100 km/t, 3. gir:

7,7

5,1

6,9

60-100 km/t, 4. gir:

11,1

6,9

9,4

60-100 km/t, 5. gir:

9,8

80-120 km/t, 3. gir:

8,2

9,4

80-120 km/t, 4. gir:

11,4

7,6

10,3

80-120 km/t, 5. gir:

16,0

10,3

14,1

80-120 km/t, 6. gir:

13,3

Støy tomgang, dBA:

37,5

48,1

45,4

Støy 50 km/t, dBA:

62,5

63,2

64,1

Støy 80 km/t, dBA:

67,5

67,4

68,0

Støy 100 km/t, dBA:

69,6

69,7

70,5

Testforbruk, l/mil:

0,54

0,51

0,52

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!