Da BMW X5 ble introdusert i 1999, ble den omtalt som en SAV (Sports Activity Vehicle), ikke en SUV (Sports Utility Vehicle). Årsaken til SAV-benevnelsen var at den i større grad enn sine samtidige store firehjulstrekkere med høy bakkeklaring, vektla kjøreegenskapene fremfor evnene utenfor veien, ifølge BMW.

I 2007 kom andre generasjons X5. Et solid løft fra eneren. Siden 1999 er det solgt 1,3 millioner X5-er verden over. BMW har hatt såpass suksess med X-modellene at de utgjør en tredjedel av det totale salget.

Større, men lettere

Nå er tredje generasjon BMW X5 her. Den er både lengre, bredere og høyere enn dagens versjon: 4,886/1,938/1,762 meter mot dagens 4,854/1,933/1776 meter. Likevel skal den være opptil 90 kilo lettere.

X5s økte volum i kombinasjon med smartere interiørgrep gir blant annet større bagasjeplass enn forgjengeren. Bagasjeplassen er økt med 30 liter - fra 620 til 650 liter. Dersom seteryggen på baksetene legges ned, blir agasjeplassen på hele 1870 liter - mot 1750 liter i dagens versjon.

Baksetene har for øvrig fått et svært fleksibelt 40:20:40-splittoppsett. X5 kan fås som syvseter.

Utstyrsnivåene

Ikke alle bilmodeller som er i ferd med å gå over i historien har holdt seg så godt som dagens versjon av BMW X5. I motsetning til første generasjon X5 ser den ser fortsatt moderne ut og ifølge tyske Dekra er også kvaliteten svært bra. Av X5-er som har kjørt mellom 50 000 og 100 000 kilometer, er 88 prosent uten vesentlige feil.

Utgangspunktet for nye X5 er dermed godt fundamentert. Det er ikke snakk om en radikalt ny bil, men en videreutvikling som litt bedre på de fleste områdene sammenlignet med forgjengeren.

Vi har prøvekjørt X5 xDrive30d og X5 xDrive50i. Sistnevnte har en V8-er bensin med 450 hk, og blir dermed et sjeldent syn i Norge. xDrive30d har en rekkesekser på 258 hk.

=

GAMMEL OG NY: Nye X5 har en høyere og mer kanten form enn forgjengeren. Modellen til venstre viser X5 M50d som har større luftinntak. FOTO: Martin Jansen

X5 leveres med fire forskjellige adaptiv fjæring-pakker. Med standardpakken kan du velge mellom tre ulike kjøreinnstillinger; Eco Pro, Comfort og Sport.

I utstyrsnivået Comfort (pris 19 900) har bilen også kjøreinnstillingen Comfort+.

Dynamic-pakken(pris 36 500) har antikrenging-system og dynamisk momentfordeling.

Med Professional-pakken får du både Comfort- og Dynamic (pris 43 800). I tillegg har man da kjøreinnstillingen Sport+. Med den kan man konfigurere sportsinnstillingen til å for eksempel bare gjelde gassresponsen eller stivheten på fjæringen.

=

BENSIN: Vi prøvekjørte også V8-eren X5 xDrive 50i, som byr på meget morsomme kjøreopplevelser. Men i Norge vil den koste over 1,5 millioner, og selv om forbruket er forbedret er den tørst nok. FOTO: Martin Jansen

Spareprogram

Kjøremoduset Eco Pro er ny og har en "freewheel"-funksjon. Det er en drivstoffbesparende rullemodus der drivverket kobles ut når du ikke gir gass, slik at friksjonen reduseres. I Eco Pro blir styringen noe mindre kontant og klimaanlegget noe mindre effektivt fordi Eco Pro skal spare energi. Du kan følge med på speedometer-displayet hvor mange kilometer du sparer.

I tillegg har X5 drivstoffbesparende teknologier som regenerering av bremsekraft og stopp/start-teknologi.

Autobahn og hytteveier

Med standardoppsett tillater traction-kontrollen 2-4 prosent hjulspinn før elektronikken trår til. I Sport+ tillates 12-14 prosent hjulspinn før elektronikken slår inn. Det er ikke bare for moro skyld. På vanskelig føre skal Sport+ gi bedre fremkommelighet på grunn av Dynamic Traction - som fordeler momentet mellom hjulene.

Vi fikk testet systemet på grisete underlag, under veldig kontrollerte omgivelser, men systemet fungerer bra.

Du kan verken vade eller ta den offroad, men xDrive-systemet og hill descent-kontroll gjør at X5 fint bør takle dårlige hytteveier, sommer som vinter. Bruksområdet er dermed ganske bredt. Dette er tross alt en bil som man uten problemer kan kjøre i godt over 200 km/t på autobahn.

I tillegg til de nevnte pakkene fås X5 med Adaptiv M-fjæring som følger med M Sport-pakken til 48 400 kroner.

=

KJENT STIL: Funksjonelt førermiljø. X5 kan også fås med headup-display som er klarere og viser mer info enn før. FOTO: BMW

=

KLART: 10,25-tommers displayet har krystallklar grafikk og kan blant annet vise gyro, moment og effekt.

=

NYTT MODUS: Det drivstoffbesparende Eco Pro-moduset er nytt.

=

360: Surroundview med 360-graders visning er ekstrautstyr.

Raskere respons

Hvor mye bedre bil X5 er blitt når det gjelder kjøreegenskaper, vil delvis avhenge av hvor mye penger man putter i det adaptive understellet. Men generelt er den blitt smidigere og enda mer komfortabel. Vi mente forrige X5 hadde nærmest personbilpresis styring. Nye X5 har såkalt Electric Power Steering som kan utvides med en Active Steering-pakke som først og fremst gjør bilen mer brukervennlig i for eksempel parkeringshus.

xDrive-systemet er videreutviklet. Det reagerer raskere og har en mer presis respons og kraftfordeling. Variasjonsbredden mellom de ulike kjøreinnstillingene er større. Sportsmodus er virkelig sportslig.

Leve V8

Prøvekjøringen av X5-modellene fant sted i British Columbia. Riktig nok minner landskapet om Norge, i forstørret versjon, men veistandarden er jevnt over betydelig bedre enn i Norge. Begge bilene er topputstyrte, blant annet med komfortseter, der man blant annet kan velge graden av sidestøtte. Det eneste vi savnet var ventilerte stoler (ekstrautstyr), for bak rattet på en råsterk X5 er det lett å bli ivrig.

50i med sin V8-er må være blant det ypperste innen SUV-segmentet. Den har uendelig med krefter og tar svingene som en hissig oppsatt personbil. Den gjør 0-100 km/t på fem sekunder. I tillegg er den særdeles stillegående, bortsatt fra V8-erens buldring. Men det er støy man gjerne vil ha. V8-eren er nok på vei ut, men den vil bli savnet.

Det sier seg selv at en så volumiøs motor blir svært kostbar med det norske avgiftssystemet. Skal du ha denne vidunderlige SUV-en må du punge ut med over 1,5 millioner kroner. Det er over tre ganger så mye som i USA, hvor X5 produseres.

SENERE: Produksjonen av den mer norgesvennlige xDrive25d starter i desember. Dermed skal de første kundene kunne ha bilen i januar. FOTO: BMW

=

LITT NORGE: Bilene ble prøvekjørt i området mellom Vancouver og Whistler i British Columbia. FOTO: Martin Jansen

Sterk diesel

Den langt mer norgesaktuelle diesel-treliteren med rekkesekser er heller ingen sinke. Den gjør 0-100 km/t på 6,9 sekunder og akselerasjonen mellom 60 og 120 km/t virker imponerende. Støynivået beskjedent. Her er ingen dieselknatring. I Sport-modus føles 30d svært kvikk, og i svingene merker man lite til at dette er en høy bil på over to tonn. Den kombinerer komfort og sportslig kjøring på en utmerket måte.

100 000 kroner billigere

Vi fikk ikke kjørt modellen X5 xDrive25d som er den mest norgesvennlige modellen. Av naturlige årsaker. Den går ikke i produksjon før i desember, og er ventet til Norge i januar. X5 xDrive25d vil antakelig koste rundt 790 000 kroner, som er nesten 100 000 kroner rimeligere enn dagens rimeligste versjon: X5 xDrive30d som er trimmet ned til 211hk (Pris fra 882 400 kroner)

xDrive 25d kommer med en firesylindret 2,0-liters motor på 218 hk, og har et dreiemoment på 450 Nm. Forbruket er oppgitt til 0,69 liter per mil med et CO2-utslipp på 155 g/km. 25d kan også fås i en bakhjulsdrevet versjon, men den kommer ikke til Norge.

Senere kommer også en M-versjon av X5, samt en hybridversjon.

=

NORGESMODELL: Prisen på xDrive25d vil etter alt å dømme starte under 800 000 kroner. FOTO: BMW

=

Kraftigere utseende

Ser man X5 bakfra, kan den minne om BMW X3, bare med større dimensjoner. Forfra ser den sintere ut enn forgjengeren, ikke minst takket være hovedlysene med blinklys som "øyenbryn" og tåkelysene som er flyttet opp fra skjørtet. Nyregrillene er blitt bredere og plassert høyere.

Dessuten er fronten seks centimeter høyere enn forgjengerens, noe som bidrar til et mer aggressivt utseende. Den ser også høyere ut.

=

SPLITT: Baksetet har fått 40:20:40-splittoppsett. FOTO: Martin Jansen

=

SAKRAL: Det er lett å bli høystemt i en xDrive 50i. FOTO: Martin Jansen

Mye er ekstra

Førermiljøet har fått enda finere finish, men er i kjent stil. Her er også muligheter for flere gadgets. ConnectedDrive-systemet er oppgradert med et krystallklart head up-display som viser mer informasjon. Ny Night Vision kan oppdage både mennesker og dyr i mørket. Ny parkeringsassistent og surroundview med 360-graders visning er nytt på listen over ekstrautstyr.

Det samme er filskiftevarsling (Lane Change Warning) og kjøreassistent med Lane Departure Warning, samt kollisjon- og fotgjengervarsler med automatisk bremsefunksjon.

Plus-versjon av kjøreassistenten har såkalt aktiv cruisekontroll med stopp & kjør-funksjon. Med Traffic Jam Assistant på utstyrslisten kan X5 kjøre og svinge selv.

X5 kan også leveres med Bang & Olufsen High End Surround Sound System.

=

MER PLASS. Bagasjeromsplassen er økt med 30 liter. Bakluken er fortsatt delt, der den øverste delen kan fås med automatisk åpner. FOTO: Martin Jansen

Disse motorvariantene kommer først:

Versjon

Motor

Hk/Nm

0-100 km/t

Forbruk

CO2

xDrive50i:

V8*

450/650

5,0 sek

1,04

242 g/km

xDrive30d

Rekke 6**

258/560

6,9 sek

0,62

162 g/km

X5 M50d

Rekke 6***

381/740

5,3 sek

0,67

177 g/km

* Med BMW TwinPower Turbo-teknologi, to turboladere, direkteinnsprøytning og Valvetronic

** BMW TwinPower Turbo-teknologi, turbolader med variabel geometri og common rail-innsprøytning

***Med M Performance TwinPower Turbo-teknologi, tre turboladere, inkl høytrykksturbo

Priser:

xDrive50i

1 549 900

xDrive30d

929 400

xDrive M50d

1 357 100

=

SPINN: X5 er ingen offroader, men dårlige hytteveier bør gå bra. FOTO: BMW

Disse motorvariantene kommer senere (januar)

Versjon

Hk

Forbruk

CO2

X5 xDrive35i

306

0,85

199 g/km

X5 xDrive40d

313

0,64

169 g/km

X5 xDrive25d

218

0,69

155 g/km

X5 sDrive25d

218

0,56

149 g/km

KOMFORT: Nye BMW X5 er en svært komfortable SUV, både på motor- og hyttevei. FOTO: BMW

Her er konkurrentene

Modell

Hk/Nm

Forbruk

CO2-utslipp

Porsche Cayenne Diesel

211/550

0,74

195 g/km

Mercedes ML 250 BlueTec 4Matic

204/500

0,63

165 g/km

Mercedes ML 350 BlueTec 4Matic

258/620

0,72

189 g/km

Range Rover TDV6 3.0 Diesel

258/600

0,75

196 g/km

Vi gjør oppmerksom på at prøvekjøringen fant sted i Canada. BMW betalte for reisen.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!