Da Mercedes lanserte M-klasse i 1997, svarte BMW med X5 i 1999. Andre generasjon kom i 2006, og nå er det klart for tredje generasjon av den store SUV-en X5 - eller SAV som BMW foretrekker, Sports Activity Vehicle.

Ved første øyekast kan den nye X5-en se ut som en ganske beskjeden facelift av dagens versjon, men det er ikke tilfelle. Her har det skjedd en god del.

Den største nyheten er at X5 kommer med en mindre motor, xDrive25d. Den kan også fås som en bakhjulsdrevet versjon, sDrive25d. Den kommer med en firesylindret motor på 218 hk, og har et oppgitt forbruk på 0,69 liter per mil med et CO2-utslipp på 155 g/km. Det betyr at det blir noe rimeligere å anskaffe seg den store BMW-SUV-en.

I bakhjulsdrevet versjon er det oppgitte forbruket 0,56 liter per mil med et CO2-utslipp på 149 g/km.

Med utgangspunkt i BMW 530d med eller uten XDrive vil prisdifferansen mellom xDrive25d og sDrive25d være på rundt 40 000 kroner.

- Etterspørselen bestemmer, men jeg tviler på at sDrive25d kommer på programmet i Norge. Det skyldes at X5-kundene antakelig vil ha firehjulstrekk, og i så måte blir xDrive25d en svært interessant modell, sier Kjetil Myhre, markeds- og kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Han kan foreløpig ikke si noe om prisene på bilen.

=

NORGESMODELL: Tredje generasjon X5 kommer med mindre motor. FOTO: BMW

Større plass

Nye X5 er 4,886 meter lang, 1,938 meter bred og 1,762 meter høy, hvilket betyr at den er både lengre, bredere og høyere enn dagen versjon (4,854/1,933/1776). Den er også opptil 90 kilo lettere. Bagasjeplassen er også økt med 30 liter fra 620 til 650 liter. Felles seteryggen på baksetene ned blir bagasjeplassen på hele 1870 liter - mot 1750 liter i dagens versjon.

ConnectedDrive-systemet er også oppgradert med head up-display og Night Vision som kan oppdage mennesker og dyr i mørket. Ny parkeringsassistent og surroundview med 360-graders vsining er nytt på listen over ekstrautstyr.

=

STØRRE: X5 har vokst litt å både lenge, bredde og høyde, men er opptil 90 kilo lettere. FOTO: BMW

Det samme er filskiftevarsling (Lane Change Warning) og kjøreassistent med Lane Departure Warning, samt kollisjon- og fotgjengervarsler med automatisk bremsefunksjon.

Plus-versjon av kjøreassistenten har såkalt aktiv cruisekontroll med stopp & kjør-funksjon. Med Traffic Jam Assistant på utstyrslisten kan X5 kjøre og svinge selv. X5 kan også leveres med 10.25-tommers display og Bang & Olufsen High End Surround Sound System.

Disse motorvariantene kommer først:

Versjon

Motor

Hk/Nm

0-100 km/t

Forbruk

CO2

xDrive50i:

V8*

450/650

5,0 sek

1,04

242 g/km

xDrive30d

Rekke 6**

258/560

6,9 sek

0,62

162 g/km

X5 M50d

Rekke 6***

381/740

5,3 sek

0,67

177 g/km

* Med BMW TwinPower Turbo-teknologi, to turboladere, direkteinnsprøytning og Valvetronic

** BMW TwinPower Turbo-teknologi, turbolader med variabel geometri og common rail-innsprøytning

***Med M Performance TwinPower Turbo-teknologi, tre turboladere, inkl høytrykksturbo

=

MER UTSTYR: Kjente omgivelser, men utstyrspakkene er mer omfattende. FOTO: BMW

Disse motorvariantene kommer senere (desember)

Versjon

Hk

Forbruk

CO2

X5 xDrive35i

306

0,85

199 g/km

X5 xDrive40d

313

0,64

169 g/km

X5 xDrive25d

218

0,69

155 g/km

X5 sDrive25d

218

0,56

149 g/km

=

TIL HØSTEN: De første X5-ene er ventet til Norge i novembver. FOTO: BMW

Her er konkurrentene

Modell

Hk/Nm

Forbruk

CO2-utslipp

Mercedes ML 250 BlueTec 4Matic

204/500

0,63

165 g/km

Mercedes ML 350 BlueTec 4Matic

258/620

0,72

189 g/km

Range Rover TDV6 3.0 Diesel

258/600

0,75

196 g/km

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!