BMW X5 er neppe den første bilen man assosierer med miljøvennlig bil. Men det kan BMW Concept X5 eDrive gjøre noe med. Den er en litt grønnere plug-in hybridkjempe.

Hybridteknologien er ikke fremmed for BMW, men denne gangen er det miljløvennlige aspektet noe mer tydelig enn med ActiveHybrid-modellene.

X5 eDrive har en firesylindret forbrenningsmotor med BMWs TwinPower Turbo-teknologi. Den jobber i kombinasjon med en elmotor på 95 hk som får kraften fra et lithium-ion batteri.

Samarbeidet gir firehjulsdrift og en akselerasjon fra 0-100 km/t på syv sekunder. På kun eldrift skal den potensielle rekkevidden være på 30 km. Den blir nok noe kortere dersom man kjører i 120 km/t, som er elmotorens makshastighet.

BMW opplyser ikke noe mer om forbrenningsmotoren. Nye X5 kommer riktignok med en xDrive25d-versjon, som har en firesylindret motor på 218 hk, men i X5 eDrives tilfelle er det antakelig snakk om en bensinmotor.

Snittforbruket er oppgitt til 0,38 liter per mil med et CO2-utslipp på 90 g/km. Sammen med Porsche Panamera S E-Hybrid viser BMW dermed at de store bilene ikke nødvendigvis smelter en isbre på én tank.

S E-Hybrid skal ha et CO2-utslipp på 71 g/km.med et oppgitt forbruk på 0,31 liter per mil. Det er mer beskjedent enn Renault Clio 1,5 dCi med 90 hk, som er blant de gjerrigste bilene vi har kjørt i vår forbrukstest.

VISES SNART: BMW Concept X5 eDrive vises på bilutstillingen i Frankfurt. FOTO: BMW

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!