Elbil

Nå skjerpes konkurransen i dette bilmarkedet

Nissan Leaf har hatt hegemoniet, men nå kommer konkurrentene med reelle alternativer.

SPENNING: Ford Focus Electric kommer allerede i september med en veiledende utsalgspris er satt til 259 000 kroner. FOTO: Ford
SPENNING: Ford Focus Electric kommer allerede i september med en veiledende utsalgspris er satt til 259 000 kroner. FOTO: Ford
Sist oppdatert

VW Golf og Ford Focus var fjorårets to mest solgte biler i Norge, og nå kommer begge i elektriske versjoner. Ford er først ute. De første eksemplarene av Ford Focus Electric kommer allerede i september med en veiledende utsalgspris på 259 000 kroner.

Elmotoren i Ford Focus Electric utvikler 142 hk og har et dreiemoment på 250 Nm. Ifølge Ford er rekkevidden på 162 kilometer. Toppfarten skal være på 136 km/t, og den kan akselerere fra 0-100 km/t på 11,4 sekunder.

Focus Electric har et litium-ion-batteri på 23 kilowattimer. Varme og kulde bidrar til batteriutlading, men et system for regulering av batteritemperaturen skal redusere problemet.

Med en 32 ampere ladekabel tar fullading tre-fire timer, ifølge Ford. Med et 16 ampere uttak er ladetiden mellom seks og syv timer, mens 10 ampere uttak gir en ladetid på mellom ni og 11 timer.

Både bilen og batteriene har fem års garanti. Batteriene har en forventet levetid på cirka 230 000 kilometer

Utstyrsmessig basis for Focus Electric, er femdørs Focus Titanium, Focus-seriens flaggskip.

Det betyr i praksis en ganske rikholdig utstyrsliste som standard, med blant annet nøkkelfritt startsystem, to-sone klimaanlegg, navigasjon, ryggekamera og stemmestyringssystemet Ford SYNC med Nødhjelpassistanse. I tillegg er spoiler bak, 17-tommers lettmetallfelger og cruisekontroll standard

REKKEVIDDE: Ford Focus Electric skal ha en rekkevidde på rundt 160 kilometer. FOTO: Ford
REKKEVIDDE: Ford Focus Electric skal ha en rekkevidde på rundt 160 kilometer. FOTO: Ford

Elbil og hybrid

I OKTOBER: E-up!. FOTO: VW
I OKTOBER: E-up!. FOTO: VW

Erkekonkurrenten VW Golf kommer i elektrisk versjon først neste år, nærmere bestemt i andre kvartal. Prisen er ikke klar, men Golf Blue eBlueMotion skal ha en rekkevidde på cirka 175 kilometer.

Samme år kommer også Golf som ladbar hybrid. Passat kommer som ladbar hybrid året etter.

Småbilen VW up! kommer imidlertid som elbil allerede i år. E-up! kommer til Norge i oktober. Den skal ha en rekkevidde på 160 kilometer.

Volkswagen har for øvrig et uttalt mål om å bli ledende på ladbare biler.

Slutt på hegemoniet

NESTE ÅR: VW Golf Blue eBlueMotion kommer neste år. Bildet viser prototypen som vi har prøvekjørt. FOTO: VW
NESTE ÅR: VW Golf Blue eBlueMotion kommer neste år. Bildet viser prototypen som vi har prøvekjørt. FOTO: VW

Introduksjonen av Ford Focus Electric og Golf Blue eBlueMotion innebærer at hegemoniet til Nissan Leaf utfordres - Norges sjette mest solgte bil i år.

I NOVEMBER: BMW i3. FOTO: BMW
I NOVEMBER: BMW i3. FOTO: BMW

Men den biter godt fra seg hva gjelder pris og rekkevidde. En forbedret versjon av første generasjon er nå i salg med en pris som starter på 231 000 kroner (utstyrsnivå Visia). Rekkevidden skal være økt fra 175 til 199 kilometer.

Vi skal heller ikke glemme BMW i3 som kommer i november. Prisen er ikke fastsatt, men den vil etter alt å dømme ligge mellom 270 000 og 300 000 kroner. i3 skal ha en rekkevidde på cirka 160 kilometer

Les også:

Vi har testet Tesla Model S

STORSELGER: Nissan Leaf er Norges sjette mest solgte bil, men nå kan hegemoniet i elbilsektoren gå mot slutten. FOTO: Geir Svardal
STORSELGER: Nissan Leaf er Norges sjette mest solgte bil, men nå kan hegemoniet i elbilsektoren gå mot slutten. FOTO: Geir Svardal

Fulladet på 90 sekunder

Jøss, hvem skulle tro at den var elektrisk

Slik blir Teslas SUV

Denne saken ble første gang publisert 28/06 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også