Det er blitt antatt at prisen på BMWs første serieproduserte elbil ville ligge sted mellom 250 000 og 300 000 kroner. Nå viser det seg at den blir langt rimeligere enn det. Den skal koste 237 100 kroner i Norge. Frakt og registrering kommer i tillegg

Den blir dermed rundt 10 000 kroner dyrere enn Nissan Leaf, Norges klart mest solgte elbil.

- Det er stort for oss å vise frem det endelige produktet, og vi gleder oss til å se våre elbiler rulle rundt på norske veier i november, sier Kjetil Myhre markeds- og kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

BMW i3 er en helt ny modellserie fra BMW og er ikke fundamentert på andre modeller, slik flere andre elbiler er som for eksempel de elektriske versjonene av Ford Focus, VW Golf og VW Up

At i3 er bygget fra bunn av. Det er fordelaktig med tanke på plasseringen av den tunge batteripakken. BMWs nye elektriske bybil har, i likhet med Tesla Model S, plassert batteriet (eller teknisk sett batteriene) midt i bilen og så lavt som mulig. Dette gjør at man får et mye lavere tyngdepunkt enn det som er mulig med en vanlig bil.

Da vi prøvekjørte BMW i3 lot vi oss imponere av bilen rent teknisk sett. Den har teknologi og materialer man ikke er vant med i biler som ikke koster millioner av kroner.

Elmotoren i i3 yter 170 hester og den skal ifølge BMW ha en rekkevidde på rundt 16 mil i normalmodus.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!