Opel Ampera er blitt kåret til Årets Bil i både i Norge og i Europa som sådan, men det har ikke gitt utslag på salgsstatistikken. Tvert imot. Ved utgangen av juli var det solgt 31 Ampera-er i Norge.

Opel har en markedsandel på 2,9 prosent i Norge, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken, mens Volkswagen til sammenligning har en markedsandel på 13,8 prosent. Nå tar Opel grep for å styrke posisjonen. Som en del av strategien senkes prisene på flere modeller, blant annet Opel Ampera. Prisen kuttes med 60 000 kroner, fra 410 000 kroner til 350 000 kroner.

I tillegg rydder Opel opp i utstyrsjungelen.

- Der konkurrenter tar tillegg for utstyrselementer, er dette inkludert i en Opel. Dette er en ren norsk tilpasning, sier Bernt G. Jessen, administrerende direktør i Opel Norge.

De viktigste endringene:

* Prisen på Opel Astra femdørs vil starte på 219 900 kroner med utstyr for 17 200 inkludert. Før kostet den 216 800 kroner uten utstyret. Cosmo 1,4 turbo/120hk får utstyr for 32 200 kroner, prisen blir 249 900 kroner. Premiumutgaven får utstyr for 61 300 kroner og en totalpris på 276 900 kroner.

* Prisen på flerbruksbilen Opel Zafira vil starte på 319 900 mot 336 900 kroner tidligere. I Cosmo-utgaven med 140 hesters bensinmotor kostet før 370 300 kroner. Utsalgsprisen øker til 402 900, men den inkluderer ustyr for 81 600 kroner.

* Nye Opel Insignia får en startpris på 279 900 kroner mot 299 900 kroner før. Den nye prisen inkluderer utstyr for 20 600 kroner. En av de viktigste utgavene for Opel i Norge er versjonen med toliters diesel og 120 hk. I Cosmo-utgave vil den koste 329 900 kroner, som inkluderer utstyr for nesten 50 000 kroner. Varianten med automatgir og 130 hk kostet før 409 300 kroner. Den får en utstyrsøkning på 87 000 kroner og en utsalgspris på 400 000 kroner

=

ALLTRACK-UTFORDRER: Opel Insignia Country Tourer. FOTO: Axel Wierdemann

Opels "offroader"

En modell det er knyttet forventninger til er Opel Insignia Country Tourer, som kommer med firehjulsdrift, høyere bakkeklaring, 163 hester dieselmotor og automatgir. Rikelig utstyrt med blant annet daptive AFL Bi-Xenon lys, adaptiv cruise control, skiltgjenkjenningsprogram, BOSE lydanlegg og ryggekamera skal den koste 479 900 kroner.

Til sammenligning koster VW Passat Alltrack med manuelt gir, 4Motion og 140 hk 460 400 kroner, mens versjonen med automatgir (DSG og 177 hk) koster 512 600 kroner

Les også:

Test Subaru Outback: Norgesbilen er endelig god nok

Test Peugeot 508 RXH: Designmessig er den overlegen

Test Audi A4 Allroad: Den beste Audi A4 er en Allroad

Test Audi A6 Allroad: Setter SUV-ene i skyggen

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!