Langtest: Opel Ampera

Den beste miljøbilen på markedet

Med titlene Årets bil både i Norge og Europa på CV-en, burde Ampera solgt som varmt hvetebrød. Men kun 158 nordmenn falt for fristelsen i 2012. Hvorfor?

ÅRETS BIL 2012: Opel Ampera ser bra, er god å kjøre og har lavt forbruk på korte distanser. Men den scorer ikke høyt på praktiske egenskaper og blir for mange altfor kostbar til å være bil nummer to. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

ÅRETS BIL 2012: Opel Ampera ser bra, er god å kjøre og har lavt forbruk på korte distanser. Men den scorer ikke høyt på praktiske egenskaper og blir for mange altfor kostbar til å være bil nummer to. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Publisert Oppdatert

En 126. plass på lista over Norges mest solgte biler i 2012 er ikke mye å skryte av. Men noe godt må det da bo en bil som har fått så gjeve titler?

Tre faktorer spiller inn: General Motors stoppet produksjonen tilbake i 2011 på grunn av en mystisk motorbrann i en Chevrolet Volt (Amperas tvillingbror). Dette gjorde at de små markedene, som f.eks. Norge, hadde veldig begrenset tilgang til biler i 2012. Feilen var ingen seriefeil, så produksjonen ble startet igjen.

Det hjalp heller ikke at Ampera, tross Opels iherdige innsats, ikke lot seg registrere som elbil. Gratis bompassering og parkering, samt fri benyttelse av kollektivfeltet, hadde uten tvil gjort Ampera mer attraktiv.

Ampera er heller ikke bygget for det norske markedet og norsk bruk. Stabil temperatur og flatt landskap passer drivlinjen best. I tillegg skal det nevnes at amerikanerne har et helt annet forhold til størrelse og innvendig plass.

SALGSFLOPP: I løpet av årets to første måneder er det solgt 16 Ampera i Norge. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

SALGSFLOPP: I løpet av årets to første måneder er det solgt 16 Ampera i Norge. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

En helt ny tolkning av temaet plugg-inn-hybrid, skrev vi da vi testet Ampera for første gang. Drivlinjen er nemlig ikke som i Toyota Prius Plug-in, der bensinmotoren er mekanisk koblet til hjulene og batteriet lades gjennom regenerering av energi fra hjul og bremser eller med strøm fra stikkontakten.

Hva får du for pengene?

Ampera kommer i to utstyrsnivåer; Enjoy fra 369 900 kroner og Cosmo fra 379 900 kroner. For de ti tusen kronene får du varme i setene foran, skinninteriør og skinnratt. Videre har testbilen ekstrautstyr som metallic lakk til 6400 kr, tyverialarm til 2900 kr, navigasjon og lydanlegg med DAB og DAB+ til 9900 kr og en Park & Drive-pakke med blant annet parkeringssensorer foran og bak, ryggekamera, filskiftvarsling, kollisjonsvarsling foran og trafikkskiltgjenkjenning.

Eneste direkte konkurrent i dagens marked er Toyota Prius Plug-in, som med tilsvarende utstyr koster rundt 20 000 kroner mindre.

Veldig enkelt fortalt fungerer bensinmotoren i Ampera som et aggregat som forsyner elmotoren med strøm. Elmotoren driver hjulene, og batteripakken kan kun lades gjennom stikkontakten i veggen. En veldig detaljert beskrivelse av systemet finnes på Wikipedia under søkeordene "Chevrolet Volt"

Imponerende kvikk

Ampera er med sine 445 cm i lengden ikke veldig stor, men den er heller ingen lettvekter. Egenvekten er 1732 kilo. Vi steiler derfor ikke over elmotorens 150 hestekrefter. Mer imponerende er motorens kraftfulle 370 Newtonmeter fra første trykk på pedalen. Det gjør Ampera kvikk, og spesielt i forbikjøringshastighet lar vi oss imponere. 60-100 km/t feies unna på 5,4 sekunder.

Men du burde ikke la deg friste. Tung høyrefot er døden for batterikapasiteten. Høy vekt og effekt gjør at den lille, bensindrikkende 1,4-literen må jobbe på spreng for å produsere nok strøm. Og det skal sies om hybridbiler; uten strøm på batteriet spretter forbruket mye raskere i været enn med en tilsvarende sterk turbodiesel.

Med fulladet batteri skal Ampera klare opp mot åtte mil med ren eldrift - fire ganger så langt som Prius Plug-in. 8 mil er ikke umulig om du kjører pent. Ved normal kjøring i testperioden ligger el-rekkevidden stort sett mellom fem og seks mil.

I praksis betyr det at du i prinsippet kan bo innenfor en radius på fem-seks mil av ditt daglige kjøremål, uten å bruke så mye som en dråpe bensin - om du har lademulighet både hjemme og på arbeidsplassen. Dessverre for Opel, må vi nesten si, klarer en elbil det samme. Og da med gratis bom og parkering, og lovlig køsniking i kollektivfeltet med på kjøpet.

Klimaanlegget sliter

KOMFORT: Man sitter svært godt i Opel Ampera. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

KOMFORT: Man sitter svært godt i Opel Ampera. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Hva med lengre distanser? Altså dit elbilene med rekkevidde på 14-18 mil ikke når fram?

TEKNISKE DATA  

Motor, cm3:1398

Effekt, hk ved o/min:150/83

Dreiemoment, Nm ved o/min:370

Egenvekt, kg:1732

Tilhengervekt, kg:0

Lengde/bredde/høyde, cm:445/179/144

Bagasjerom, liter:300

Standard dekkdimensjon:215/55R17

Forbruk, EU-mix l/mil:0,12

CO2-utslipp, g/km:27

0-100 km/t, fabrikk, sek.:9

Toppfart, km/t:161

Pris fra, kr:369 900

Pris testbil, kr:414 000

Svaret får vi i vår 20 mil lange forbruksrunde. Som normalt går de første milene på ren eldrift, men derfra og inn øker forbruket jevnt og trutt og lander totalt på respektable 0,49 l/mil. Kjører vi enda lenger, som for eksempel da vi kjørte til Stockholm, landet vi på ikke veldig imponerende 0,78 l/mil.

Kort fortalt er Ampera en bil for deg med lademulighet og som sjelden kjører mer enn 10-12 mil. Holder du deg til denne distansen kan du forvente deg gode ytelser og et forbruk på under 0,3 l/mil - helt uten rekkeviddeangst.

Totalt for testperioden brukte Ampera 0,58 l/mil. Det inkluderer både perioder med hyppig lading og småkjøring - altså det Ampera er best til - og det en kan kalle helt normal norsk bilbruk uten hyppig lading.

Ampera er barsk og moderne, og har en sportslig framtoning. Lav bakkeklaring hjelper på luftmotstanden, men er langt fra ideelt på dårlig brøytet vintervei.

På innsiden er det tydelig at aerodynamikk er prioritert over innvendig plass, for Ampera er ganske så trang. Drivlinjen stjeler også en del plass.

Interiøret er litt typisk miljøbil-spesielt og veldig futuristisk, og dashbordet har et mildt sagt rikt knappeutvalg som krever tilvenning. Vi vil ikke si at brukervennligheten er dårlig, for har du først satt deg inn i alle knappene og de to skjermene, så har du det i fingrene. Touchknappene ville vi nok byttet ut med tradisjonelle knapper, for de reagerer langt fra hver gang.

I tillegg sliter klimaanlegget fælt med å holde vinduene duggfrie og produsere nok varme på kalde dager. Utenom det er førerplassen i Ampera et fint sted å oppholde seg, og setene både foran og bak gode.

Vi rekker 4600 kilometer på drøyt halvannen måned. Og foruten ankepunktene over er Ampera en lettkjørt og fin bil. På glatt vinterføre vil kunne vi ønsket litt bedre tilbakemeldinger gjennom ratt og pedaler, men med asfalt under hjulene har vi ingenting vondt å si om kjøreegenskapene.

Redaksjonens erfaringer:

Terje Bjørnsen, testsjef: Ampera er den beste miljøbilen på markedet takket være den gode el-rekkevidden. Bilen har fine kjøreegenskaper, god komfort og en veldig spennende motorteknologi, som det blir spennende å se i andre modeller fra merket i framtiden. For til dags dato er ikke Ampera god nok på det praktiske.

TRANGT: Sittekomforten er utmerket, men for en barnefamilie finnes det langt mer praktiske biler. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

TRANGT: Sittekomforten er utmerket, men for en barnefamilie finnes det langt mer praktiske biler. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Martin Jansen, redaksjonssjef: Ampera har gode kjøreegenskaper, og jeg sitter veldig godt i bilen. Like tilfreds er jeg ikke med varmeapparatet, og jeg synes ikke touchpanelet i midtkonsollen er brukervennlig. Tvert imot. Det er uoversiktelig og rotete. Bilen er ikke ideell for barnefamilier og har dårlig sikt bakover.

TESTDATA  

60-100 km/t, kickdown:5,4

80-120 km/t, kickdown:7,7

Støy 50 km/t, dBA:62,8

Støy 80 km/t, dBA:65,7

Støy 100 km/t, dBA:68,1

Testforbruk, l/mil:0,49

Pål André Skogen, journalist: Fine kjøreegenskaper og god fjæringskomfort. Drivlinja fungerer veldig bra, men det trinnløse giret krever tilvenning. Mye dilldall innvendig med mange knapper og touchskjerm, og medieenheten støtter ikke avspilling av musikk med bluetooth. Dårlig klimaanlegg.

Vi Menn Bil Top Gear mener:

PLUSS:

Lavt forbruk på korte distanserm el-rekkevidde, gode ytelser, tøft design, kjøreegenskaper, sittestilling, komfort

ROTETE: Dashbordet er ikke brukervennlig. Vi synes oppsettet er rotete og uoversiktelig. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

ROTETE: Dashbordet er ikke brukervennlig. Vi synes oppsettet er rotete og uoversiktelig. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

MINUS:

Hva er rekkeviddeangst?

Rekkeviddeangst er det du opplever når batteriet begynner å gå tomt i elbiler som Mitsubishi i-Miev, Citroën C-Zero, Peugeot Ion og siste års storselger Nissan Leaf.

Høyt forbruk på distanser over 25 mil, plassforhold, elendig klimaanlegg, relativt kostbar, litt dårlige tilbakemeldinger på glatt føre

Er du mer enn middels opptatt av miljøet og avhengig av en bil som ikke stopper når batteriet går tomt, så er Ampera definitivt en bil å vurdere. Ampera er den beste miljøbilen på markedet til dags dato. Bedre enn Prius Plug-in fordi den har bedre el-rekkevidde og bedre komfort/kjøreegenskaper, uten å koste veldig mye mer.

Les også:

Quiz: Kjenner du igjen bilene - Opel spesial

Tesla Model S - vi har kjørt bilen "alle" snakker om

Denne stasjonsvogna kan du bare drømme om

10 nye biler som vil prege markedet

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag