Den store bilutstillingen i Genève bugner av nyheter. Enkelte biltyper dukker opp oftere enn andre, og det gir et innblikk i hva slags biler vi kan komme til å kjøpe flere av framover.

En tydelig trend er flere stasjonsvogner i det som regnes som kompaktbilklassen. Bilene i denne klassen har vokst i størrelse, og de nye stasjonsvognene framstår som fullverdige familiebiler. Flere har bagasjeromsvolum på opp mot eller til og med mer enn 600 liter. Det er like mye som mange biler i klassen over (VW Passat, Ford Mondeo, Toyota Avensis og deres konkurrenter), som tradisjonelt har vært de typiske barnefamiliebilene i Norge. Kompaktbilene er betydelig billigere enn mellomklassebilene, og det gjør dem til aktuelle alternativer.

Små SUV-er blir det også stadig flere av. Bilfabrikkene har funnet ut at etterspørselen etter slike biler vil øke kraftig. Ford, Renault og Peugeot er blant dem som stiller med helt nye modeller i klassen. Teknisk sett er dette høye utgaver av de enkelte merkenes småbiler, og ofte tilbys de kun med forhjulsdrift.

Tilbudet av hybrider og elbiler fortsetter å vokse. Det dreier seg mer og mer om versjoner av eksisterende modeller, og ikke helt egne hybrid- og elbiler slik Toyota Prius og Nissan Leaf er eksempler på. Hybridene får i all hovedsak ledning (plug-in): De kan lades hjemme i garasjen og har batterikapasitet nok til at de første milene kan kjøres kun på strøm.

Trenden med å fylle alle mulige nisjer fortsetter også, som for eksempel Mercedes CLA og BMW 3-serie GT viser. Med utgangspunkt i storselgende varianter dreier det seg i disse tilfellene om coupévarianter.

Honda Civic stasjonsvogn

Civic er en litt annerledes kompaktbil både inn- og utvendig. Nå viser Honda en konsept- stasjonsvogn av Civic, og japanerne har åpenbart lagt vekt på utseendet. Med en ny 1,6-liters dieselmotor kan den være i stand til å bite fra seg mot konkurrentene.

=

Honda Civic stasjonsvogn. FOTO: Newspress

Toyota Auris stasjonsvogn

Denne modellen har Toyota-importøren i Norge lengtet etter, for de har manglet en kompakt stasjonsvogn etter at Corolla gikk ut av produksjon. Den 456 cm lange Auris stasjonsvogn vil bli tilbydd med vanlige motorer eller hybriddrift.

=

Toyota Auris stasjonsvogn. FOTO: Toyota

VW Golf stasjonsvogn

Den tyske bilgiganten har bestemt seg for å satse hardere på Golf stasjonsvogn. Den forrige modellen ble bygd i Mexico, nå produseres den i Tyskland. Nyheten har et oppgitt bagasjevolum på hele 605 liter, som faktisk er bitte litt mer enn storebror Passat.

=

VW Golf stasjonsvogn. FOTO: VW

Skoda Octavia stasjonsvogn

Octavia er Golfs tsjekkiske søster: Veldig mye av teknikken er den samme. Nyheten tar definitivt spranget opp fra kompakt- til familiebilklassen, for med 466 cm er den bare 11 cm kortere enn VW Passat. Oppgitt bagasjevolum er hele 610 liter.

=

Skoda Octavia stasjonsvogn. FOTO: Daniel Kraus

Mercedes CLA

Mercedes satser på å fylle enhver nisje. CLA bygges teknisk sett på samme basis som den ferske A-klassen, og det betyr at denne Mercedesen har forhjulsdrift. Formene minner om storebror CLS, og CLA er lengre enn en C-klasse.

Mercedes-Benz CLA 220 CDI, (C117), 2012, Lack: Patagonienrot metallic BRIGHT, Ausstattung: Leder Saharabeige=

Mercedes CLA. FOTO: Daimler AG

BMW 3-serie GT

Også BMW satser på nisjemodeller. 3-serie GT er en firedørs-coupé som skal fylle rommet mellom de vanlige 3-serieutgavene (sedan og stasjonsvogn). Med sine 482 cm er GT en stor 3-serie, og også akselavstanden er større. Sitteposisjonen er høyere enn i andre 3-serier.

=

BMW 3-serie GT. FOTO: Daniel Kraus

Audi A3 e-tron

Plug-in-hybridutgaven av A3, som kommer i salg neste år, har ifølge Audi kapasitet til inntil 5 mil kjøring på ren eldrift. Elmotoren yter 102 hk, mens bensinmotoren byr på 150 hk. Audi lover at systemet gir en rask, men samtidig svært drivstoffgjerrig bil.

=

Audi e-tron. FOTO: Audi

=

Peugeot 2008. FOTO: Peugeot

Ford EcoSport

Små SUV-er er i vinden. Fords bidrag heter EcoSport, og den er 424 cm lang og 170 cm høy. Den har de samme motorene som småbilen Fiesta, og Ford énlitersturbo vil trolig passe godt. EcoSport bygges i Brasil.

Peugeot 2008

Peugeot kaller 2008 for en urban crossover. I praksis betyr det en småbil med SUV-aktige kjennetegn, akkurat som Ford EcoSport og Opel Mokka. Den forhjulsdrevne 2008 fås med bensin- og dieselmotorer på inntil 1,6 liter, og seinere med et nyutviklet, trykkluftbasert hybridsystem.

=

Ford EcoSport. FOTO: Ford

Citroën Technospace

Denne konseptbilen gir klare signaler om hvordan neste generasjon av flerbruksbilen Citroën C4 Picasso og sjuseteren Grand Picasso blir seende ut. Kompakt byggeteknikk skal gi mer plass i kupeen og bagasjerommet, og store glassflater skal øke romfølelsen ytterligere.

=

Citroën Technospace. FOTO: Newspress

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!