En Porsche som drikker 0,35 liter på mila. Pen er den også. Og rask. Altså et lite eventyr. Synd at det bare er et konsept - ennå.

Selv om Porsche Panamera Sport Turismo er vakker å se på, er ikke skjønnheten hele historien med bilen. Det er det nye nettladede hybride maskineriet som skjuler seg på undersiden som er hovedsaken.

Og dersom vi skal tro på ryktene som svirrer for tiden, vil det bli bygd en produksjonsversjon av bilen om noen få år. Men akkurat nå bør du egentlig ikke la den informasjonen påvirke hva du skal kjøpe.

Det e-hybride drivsystemet - som Porsche kaller det - vil komme mye tidligere. Mer spesifikt via en oppgradering av det eksisterende parallelle drivverket du finner i dagens Panamera og Cayenne. Her vil e-hybrid erstatte det eksisterende nikkel-hydrid-batteriet med en mer livlig litium-ion-enhet.

Denne har nesten nøyaktig den samme størrelsen som det tyngre ni-hy-batteriet, men gir mye bedre lagringskapasitet. Li-ion-batteriet gir mer av alt det du ønsker deg i en hybrid: Raskere akselerasjon, større aksjonsradius og høyere toppfart uten av du må sparke liv i den 338-hesters kompressormatede V6 bensinmotoren på tre liter som blir med over til dette nye systemet.

LIVET LEKER: Undertegnede kan absolutt holde ut i Panamera Sport Turismo. FOTO: Porsche

0,35 liter på mila

Det andre nye elementet - ved siden av muligheten til å plugge bilen inn på strømnettet - er den elektriske motoren. Den gir omkring dobbelt så mye kraft (96 hester) sammenlignet med dagens elektriske motor.

Dette gir en samlet maksimal effekt ut gjennom drivsystemet på 422 hester. Toppfarten med bare strøm (om du bruker gassen riktig) er på over 130 km/t, og øker den maksimale rekkevidden (vel å merke ikke i 130 km/t) til omkring 29 kilometer. De hevder at bensinforbruket skal ligge på 0,35 liter på mila.

Når du kjører bilen, bruker den bare elektrisk drift i den grad det overhodet er mulig. Dette kan overstyres ved å bånne gassen. Eller mer elegant, ved å trykke på en knapp montert på rattet. Dette lar deg også lade opp batteriet mens du farter langs motorveien og deretter cruiser inn i byen på en pute av elektrisk stillhet. Lading av bilen via en strømledning tar to og en halv time.

KONSEPT: Bilen er foreløpig på konseptstadiet. FOTO: Porsche

Heftig akselerasjon

Hybridsystemet funket perfekt i Sport Turismo. Det kuttet motoren når det kunne, og satte den i gang så snart du ville det.

Det kunne også gi heftig akselerasjon nedover en søvnig bit av Sunset Boulevard med politieskorte, helt i god, gammel Porsche-stil. Tiden fra 0 til 100 skal være på rundt seks sekunder, men den føles raskere enn det.

Når dette blir montert i en masseprodusert Panamera, vil opplevelsen utvilsomt bli mer avslepet. Men den vil likevel være en forbedring fra dagens bil.

Det er synd at Porsche ikke vil gjøre det samme med stylingen, men når Panamera Sport Turismo blir presentert, er det håp om at også dette vil gå mot det bedre snart.

TILSTEDEVÆRELSE: Bare se på den. Snakk om tilstedeværelse. FOTO: Porsche

Spesifikasjoner

Motor: 3000 ccm, V6, litium-ionbatteri

Drift: Bakhjulsdrift,

HK: 422

Dreiemoment: 580 Nm,

Forbruk: 0,35 l/mil

CO2-utslipp: 82 g/km

0-100 km/t: Cirka 6,0 sek

Toppfart: Ukjent

Pris: Ukjent.

EKSTRAORDINÆR: Dette blir en stasjonsvogn av den eksepsjonelle sorten. FOTO: Porsche

DOMMEN: Imponerene øko-tall, og den mister ikke Porsche-genene ved å bli grønn

RIVALEN: Lexus LS600H: Lexus er også i hybrid- og luksusmarkedet, men ikke med stilen og øko-tallene til PST

RIVALEN: Lexus LS600H. FOTO: Max Earey

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!