Kort sagt:

+ Sikre og underholdende veiegenskaper

+ God komfort

+ Svært bra plass

+ Fine utstyrspakker


- Ikke de mest moderne motorene

- Litt treg Powershift girkasse

- Akselerasjon (115 hk)

- Oversikt fra førerplass

Tredje utgave av Ford Mondeo ble lansert på bilutstillingen i Genève i mars 2007. Dette var i den mest hektiske samarbeidsperioden mellom Ford og Volvo, dermed baserte blant annet Volvo V70 og Ford S-Max seg på samme plattform.

Ford Mondeo ble en betydelig større bil enn forgjengeren, noe som kommer både plassforhold og komfort til gode. Både i baksetet og i bagasjerommet på stasjonsvognen scorer Mondeo full pott. I forhold til typiske konkurrenter - Toyota Avensis, VW Passat og Skoda Octavia for å ta noen av de viktigste - virker det alltid som om Mondeo rommer litt mer.

Fornuftig, men ikke kjedelig

Da vi kjørte Mondeo på test i 2007, poengterte vi at Ford vært flinke til å kombinere den storbilaktige komfortfølelsen med direkte reaksjoner ved svingkjøring. Dermed behøver det ikke være kjedelig å kjøre fornuftig bil. Størrelsen merker du best ved finmanøvrering; oversikten fra førerplass er ikke den beste og skal du bikke deg inn på en trang parkeringsplass, finnes det enklere familiebiler enn Mondeo.

I Norge er Ford Mondeo nesten utelukkende solgt med dieselmotor. Helt i starten kom bilen med en uharmonisk 1,8-liters diesel du gjør smart i å styre unna, eller betale veldig lite for.

Volvo og Ford hadde et tett samarbeid med Peugeot og Citroën på motorfronten og effektversjoner på 115 og 140 hk av toliters dieselen er det vanligste alternativet i Ford Mondeo. Vi kjørte test av både 115 hk-versjonen og 140 hk-versjonen i 2009. En 130 hk versjon var også tilgjengelig det første produksjonsåret. For ytterligere å forvirre deg som skal kjøpe en 2007-modell av Mondeo, selges også den utgående modellen som 2007-modell. Tunga rett i munnen ved kjøp av tidlig Mondeo, med andre ord.

Ford Mondeo 2,0 TDCi aut.=

KVALITET: Mest utsatt for anmerkninger i kontrollen er lys og elektronikk. I kommentaren til resultatene sier Dekra at det generelt er lite å utsette på Mondeo, men at bremseslitasje, slark i styreledd og sprekker i tåkelys kan sjekkes. Hos britiske What Car kommer Mondeo også helskinnet gjennom vurderingen. Her nevner man tidvis ustabil funksjon på nøkkelfri start og åpning/lukking av bilen, samt at du bør sjekke interiøret for lyder, løse paneler og slapp setepolstring. © FOTO: Petter Handeland

Sjekkpunkter

  • Slark i styreledd
  • Bremser
  • Nøkkelløs start/åpning
  • Interiørkvalitet
  • Setepolstring
  • Tåkelys-glass

Oppgradert fra 2011

I desember 2010 var det tid for den eneste store oppgraderingen av Ford Mondeo: En typisk midtlivsoppgradering med nye lykter - enkelte steder selvsagt med LED - ny grill, noen små interiørendringer og mer tilgjengelig elektronikk. Dessuten erstattet den velkjente 1,6-liters dieselen fra Peugeot med 115 hk tolitersmotoren med samme effekt. Vi var fornøyd med denne motoren da vi kjørte den på test.

Litt tidligere på året hadde nemlig toliters-dieselene fått en oppfriskning for å møte EU5-normen. Da var det også tid for Powershift automatgirkasse, en dobbelclutchkonstruksjon av samme type som VW-s DSG. Litt tregere og ikke fullt så elegant i Ford-versjon, men likevel et godt valg om du ikke gidder å gire selv.

Putrer du rundt med lettlastet bil holder 115 hk, men står det folk, bagasje, takboks eller henger på programmet, bør du holde deg til toliter med 140 hk. Vi kjørte en Ford Mondeo 140 hk med Powershift på test i 2011.

Innvendig er ikke Ford Mondeo like polert som en premiumbil, eller sin tekniske tvilling Volvo V70. Men det kompenseres brukbart av gode utstyrspakker til hyggelige priser. Dermed finnes det mange «toppversjoner» av Mondeo som bruktbil, ofte er ulike Titanium-utgaver og Ghia attraktive.

Ford Mondeo 2,0 TDCi aut.=

FØRERMILJØ: Materialkvaliteten er jevnt over god, men dashbordløsningen er ikke det mest attraktive ved Ford Mondeo. © FOTO: Petter Handeland

Brukbar som bruktbil

Hos tyske Dekra gjør Ford Mondeo en hederlig figur. Blant de 15 millioner bruktbiler Dekra kontrollerer hvert år, får denne Mondeo-versjonen karakterer på gjennomsnittet eller litt bedre.

For biler med 50-100 000 kilometer ligger den omtrent på snittet: 85,8 % går gjennom uten feil, mot 82 % for snittet i mellomklassen. Når kjørelengden er 100-150 000 kilometer, scorer Mondeo noe bedre i forhold til klassekameratene. 76,7 % er uten feil, mot 69,1 % i snitt. Dekra finner større feil på 13,3 % av Mondeo-ene, mot 17,2 % for klassen.

Spesielt innen understell, styring og motor gjør Mondeo det bra.

Mest utsatt for anmerkninger i kontrollen er lys og elektronikk. I kommentaren til resultatene sier Dekra at det generelt er lite å utsette på Mondeo, men at bremseslitasje, slark i styreledd og sprekker i tåkelys kan sjekkes.

Hos britiske What Car kommer Mondeo også helskinnet gjennom vurderingen. Her nevner man tidvis ustabil funksjon på nøkkelfri start og åpning/lukking av bilen, samt at du bør sjekke interiøret for lyder, løse paneler og slapp setepolstring.

Ford Mondeo 1,6 TDCi stasjonsvogn 2011=

OPPGRADERT: I desember 2010 var det tid for den eneste store oppgraderingen av Ford Mondeo: En typisk midtlivsoppgradering med nye lykter ¿ enkelte steder selvsagt med LED ¿ ny grill, noen små interiørendringer og mer tilgjengelig elektronikk. © FOTO: Terje Bjørnsen

Mange biler, attraktive priser

Du kan boltre deg i et stort utvalg biler om det står brukt Ford Mondeo på menyen. Da vi sjekket i september 2014, var det snaut 600 biler av årsmodell 2008-2013.

Med noen ytterst sjeldne unntak er det dieselmotor som gjelder. 115 hk er vanligste alternativ (53 %) med 130/140 hk (37 %) på en klar annenplass. Stasjonsvogn sto for snaut 90 % av bilene på da vi gjorde vår markedsgjennomgang.

Er du på jakt etter en rimelig Ford Mondeo, er det godt utvalg av 2008-modeller med 100-150 000 kilometer. Diesel med 130 eller 140 hk ligger fra ca. 110-190 000 kroner. Det har tydeligvis nylig rent inn et stort antall tre års leasingbiler, for 2011-modell er klart den vanligste på bruktmarkedet høsten 2014.

Med kilometerstand 50-100 000, koster 115 hk i området 160-210 000 kroner, mens en solid dose 140-hestere annonseres mellom 200-270 000 kroner.

=

BRA MED PLASS: Bagasjeplassen er på 554 liter - 1745 liter med baksetene nedfelt. © FOTO: HM Arkiv

Anbefalte motorversjoner

2,0 TDCi/115 hk: Grei basisdiesel med tilstrekkelig kraft. Forbruk 0,6-0,8 l/mil.

2,0 TDCi/140 hk: Dieselmotor med bra trekkraft og gode ytelser. Forbruk: 0,55-0,8 l/mil.

1,6 TDCi/115 hk: Dieselmotor med fin gange og tilstrekkelig kraft. Forbruk: 0,5-0,75 l/mil.

Modellhistorikk

2007: Tredje generasjon Ford Mondeo lanseres på bilutstillingen i Genève i mars. Sedan, kombi og stasjonsvogn. Viktigste motorer: 1,8 TDCi/100-125 hk, 2,0 TDCi/130-140 hk. 2,0 TDCi/115 hk erstatter 1,8 TDCi fra september.

2008: 2,0 TDCi/130 hk utgår fra februar 2008.

2010: I juli blir 2,0 TDCi/140 hk oppgradert (lavere forbruk, bredere momentregister, Euro 5) og kan leveres med sekstrinns Powershift girkasse (dobbeltclutch automat). Ny 2,0 TDCi-versjon med 163 hk.

2011: I desember 2010 får Mondeo en teknisk og designmessig oppgradering. Ny bensinturbo: 1,6 Ecoboost/160 hk. 1,6 TDCi/115 hk erstatter 2,0 TDCi/115 hk.

2012: Ny Ford Mondeo vises på bilutstillingen i Detroit som USA-versjon Ford Fusion, men lanseringen av Europa-versjonen utsettes fra 2013 til senhøsten 2014 grunnet nedleggelse av Ford-fabrikken i Genk i Belgia.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Ford
Pris 110000

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!