Kort sagt:

+ Sportslige veiegenskaper

+ Nydelige motorer

+ God kvalitet

+ Rommelig og elegant interiør


- Kostbar

- Kan være brukt hardt

- Komfort med store hjul

Da den første Cayenne-modellen kom i 2002, rynket mange sportsbilentusiaster brynene. Porsche skulle holde seg til sportsbiler, ikke bygge en svær SUV.

Kritikken stilnet raskt, først fordi Cayenne faktisk var nesten sportsbilaktig å kjøre. Dernest fordi Porsche solgte Cayenne i bøtter og spann, mens kronene som rullet inn også ble brukt til å bygge de beste 911- og Boxster-utgavene noensinne.

Norsk avgiftsversjon

I 2010 sto 2. generasjon Porsche Cayenne klar. Fortsatt er det slektskap til VW Touareg, men den nye stor-SUV-plattformen var langt bedre enn den første og tillater enda mer Porsche-spesifikk tilpasning.

Vi kjørte flere ulike utgaver av Cayenne da den ble lansert i 2010. På den internasjonale lanseringen Cayenne S, Turbo og Hybrid. Senere på året kjørte vi en norsk test av Porsche Cayenne Diesel i den norske «avgiftsversjonen» med 211 hk.

Maridalen 10092010 Porsche Cayenne D Volkswagen=

AVGIFTSTILPASSET: Den norske avgiftsversjonen med 211 hk er mest aktuell som bruktbil. © FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Akseptabelt forbruk

Med de sterke bensinmotorene går den store SUV-en ikke bare som et olja lyn, men også billigere enn forgjengeren. 2. generasjon ble opptil 250 kilo lettere, grunnet flittig bruk av aluminium og magnesium.

Det merkes også godt på dieselversjonen. Ikke en bil som kjører fra alt og alle, men har nok krefter til norsk kjøremønster. Den moderne åttetrinns automatkassen bidrar godt til det, samt et akseptabelt testforbruk på 0,83 l/mil.

Denne versjonen av Porsche Cayenne har fortsatt fabelaktige veiegenskaper for å være stor SUV, i tillegg kan den yppe seg med de aller beste på kvalitetsfølelse, førermiljø og komfort. Plassen er akseptabel, så hele familien kan være med på fjellturen.

Maridalen 15092010 Porsche Cayenne Diesel=

TOPP KVALITET: Cayenne kan den yppe seg med de aller beste på kvalitetsfølelse, førermiljø og komfort. © FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Sjekkpunkter

  • Servicehistorikk
  • Eierhistorikk
  • Motor/girkasse
  • Bremser
  • Dekk/felger
  • Kvalitetsinntrykk

V6 diesel mest aktuell

Til å være en stor og kostbar bil, er utvalget av brukte Porsche Cayenne en klar indikasjon på at nordmenn har god økonomi. Drøyt 70 biler tilgjengelig da vi sjekket markedet i august 2014 sørger for at du har litt å velge i. Prisspennet blir dermed stort, fra ca. 700 000 for diesel til 1 600 000 for Cayenne Turbo.

Den mest aktuelle modellen er naturlig nok V6 Diesel. Her finner du noen med 211 hk, men de fleste har 240/245 hk-versjonen. Det er et fint beite av biler i prisområdet 750-850 000 kroner.

Styr unna

Vårt tips er å styre unna de bilene der du betaler mye ekstra for tvilsomme stylingkit og hjul så store at de går utover de praktiske egenskapene (20 tommer og oppover). Finn heller en bil med lavere kilometerstand og solid historikk.

Vil du ha Cayenne med mer skyv, finnes det er lite utvalg av bensinbiler fra ca. 1,2 til 1,6 millioner.

Porsche Cayenne Diesel 2010.=

PRISSPENN: Prisene på bruktmarkedet 2010-modeller (per august 2010) spenner fra cirka 700 000 for diesel (bildet) til 1 600 000 for Cayenne Turbo. © Porsche

God kvalitetshistorikk

Porsche Cayenne følger opp den gode kvalitetshistorikken til Porsches sportsbiler. Hos britiske Warranty Direct registrerer man eksempelvis færre reklamasjoner på brukte Porsche Cayenne, enn på tilsvarende BMW og Mercedes.

Hos tyske Dekra, som gjennomfører rundt 15 millioner tekniske kontroller hvert år, har man foreløpig ikke tilstrekkelig statistikkgrunnlag for den nye Cayenne-modellen. Første generasjon Cayenne gjør det imidlertid svært bra, i kilometerintervallet 100-150 000 km går hele 82,9 % av bilene gjennom kontrollen uten feil, mens 8,3 % har større mangler. Snittet for SUV-klassen er 70 og 15,3 %.

=

ÜBER-SUV: Autobahn-giganten Porsche Cayenne Turbo. FOTO: Porsche

BAGASJEPLASS: 670-1780 liter.

Heller ikke JD Powers kvalitetsundersøkelse evner å skremme deg fra å kjøpe en brukt Porsche Cayenne. Her er modellen blant de beste i sin klasse i 2014-undersøkelsen.

Dermed blir det viktigste en god prøvetur og grundig sjekk av bilens historie. En Cayenne skal føles bunnsolid og som en nybil, selv etter 100 000 kilometer.

Kluss med kjørelengde

Vær ekstra grundig når du sjekker historikken, det har vært tilfeller der det har vært klusset med kjørelengde og servicehistorikk på dyrere bruktbiler.

Modellhistorie

2010: Lansert på Geneveutstillingen som 2011 årsmodell. Bensinmotorer: Cayenne 3,6 V6/300 hk, Cayenne S 4,8 V8/400 hk, Cayenne Hybrid 3,0 V6 og el/380 hk, Cayenne Turbo 4,8 V8/500 hk. Dieselmotor: Cayenne Diesel 3,0 V6/211-240/245 hk.

2012: Nye motorer: Cayenne GTS 4,8 V8/420 hk (april), Cayenne S Diesel 4,2 V8/382 hk (september), Cayenne Turbo S 4,8 V8/550 hk (oktober)

Anbefalte motorversjoner

3,0 V6 Diesel: Kraftig og kultivert dieselmotor med tilstrekkelige fartsressurser. Forbruk 0,75-1,1 l/mil.

4,8 V8 S og GTS: Sterk og sprek V8 uten turbo, nydelig lydbilde og gange. Forbruk 0,9-1,4 l/mil.

4,8 V8 Turbo: Über-SUV med ytelser i sportsbilklassen. Forbruk 1,0-1,5 l/mil.

Les også:

Bruktbilguide: BMW X5 - 9 av 10 er uten feil

Slik er helt nye Volvo XC90

Bruktbilene du ikke bør kjøpe

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Porsche
Pris 700000

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!