Som de fleste andre bilprodusenter, vil Porsche bli større. Og tjene mer penger.

Da Porsche lanserte den store SUV-en Cayenne i 2002 - en bil du finner test av her - trengte de sårt økte inntekter. At Cayenne var fullstendig atypisk Porsche, vakte veldig mange reaksjoner verden over. Men så snart kritikerne hadde kjørt den, fikk pipa en annen låt.

For første generasjon Cayenne var på mange måter en vaskeekte Porsche. Jo da, den deler teknisk basis med VW Touareg - som du kan lese tester av her - og Audi Q7 - som du finner tester av her. Den er diger. Den er veldig tung. Den ser ikke like lekker ut som en 911. Innvendig har den også visse hint av at basisen er et samarbeidsprosjekt.

Plassen i baksetet og bagasjerommet kunne vært større. Og den kunne vært langt mer edruelig i forhold til tankinnholdet.

Men den er en drøm

Men "gamle" Cayenne er fortsatt en drøm å kjøre. Fast, sportslig, og har en herlig evne til å skjule vekt og størrelse når svingene kommer tett.

Samtidig er den eksklusiv, den var tilgjengelig med en rekke herlige motorer - opptil 550 hk - og ikke minst står det Porsche på snuta. Med den signaleffekten dette gir i en god del omgivelser.

Bilen ble en stor suksess, og solgte dobbelt så mye som Porsche hadde håpet. Resultatet ble penger til videreutvikling av 911, Boxster og Cayman.

Og den nye Cayenne, som vi nå har prøvekjørt i ferdig stand. Porsche har gjort en svært god jobb.

Porsche Cayenne 2010=

PRAKTISK: Den nye Porsche Cayenne er mer rommelig enn før, og bagasjerommet og bagasjeluka er større. © Porsche

Mer plass, mer komfort

Cayenne er fortsatt basert på et teknisk samarbeid. Nå eier VW-konsernet Porsche, mens Porsche-familien fremdeles eier en stor del av VW-konsernet. Audi er som kjent også en del av dette konsernet.

Plattformen er felles for den nye VW Touareg, som du kan lese en prøvekjøring av her, og den kommende Audi Q7 - som nok ikke er veldig langt unna markedet. Men Cayenne er blitt mer Porsche, på alle måter.

Utseendet har fått flere av de tradisjonelle Porsche-linjene. Snuta er spiss, som på racerbilene, og skjermene har flotte buer. Selv om den nye Cayenne både er lengre, bredere og litt høyere enn første generasjon, virker den nettere fra alle vinkler.

Ekstra lengde har gjort gode ting for bakseteplassen. Baksetet kan skyves 16 cm framover eller bakover, og nå kan man også justere bakseteryggene i tre trinn for økt komfort.

Takhøyden er god, beinplassen herlig. Bagasjerommet er også blitt større; nå tar den unna 670 liter - eller 1780 om du legger ned baksetene. Kort sagt: Nå er den virkelig en komplett familiebil, eller en bil for fire-fem voksne på lange eller korte turer.

Bilen er stor. Og fortsatt, selv om sterkt fokus på vektreduksjon har gitt opptil 185 kg lavere vekt, er det mye bil som skal flyttes rundt. Men det merkes ikke.

=

PORSCHE: Førermiljøet er ekte Porsche. Førerorientert, eksklusivt, komfortabelt og sporty.

Heftig motorrekke

Cayenne har fått en flott motorrekke - en 3,6-liters bensin-V6 på 300 hk, en hybridutgave med kompressormatet treliters bensinsekser og 47-hesters elmotor og til sammen 380 hk, en selvpustende V8 på 400 hk og ikke minst Turbo med 500 hk.

Dieselvalget er normalt en 240-hesters treliterssekser, men i Norge og Belgia kommer en 211-hester i stedet som sparer deg for veldig mange avgiftskroner.

Vi har kjørt den 400 hk sterke Cayenne S, den 500 hk sterke Cayenne Turbo, pluss Cayenne Hybrid. Dieselutgaven var dessverre ikke helt klar ennå.

Førermiljøet er nå enda mer Porsche; det er mer førerorientert, med turtelleren i midten og enda bedre ergonomi. Midtkonsollen minner om den i Panamera, og blandingen av det sportslige og det eksklusive og komfortable er rett og sett gjennomført herlig.

=

ROMMELIG: Beinplassen bak er god, og du kan flytte baksetet i Cayenne bakover eller framover ved behov.

En drøm på veien - og utenfor

Bilen er en drøm å kjøre. Bedre enn forgjengeren, både hva sportslighet og komfort angår. Man velger oppsett med knapper i midtkonsollen, og justeringene gir merkbare endringer av bilens egenskaper.

Alene i bilen, og mange skarpe svinger i vente? Elendig hyttevei? Lange motorveietapper uten hastighetsrestriksjoner? Uansett underlag og kjøreforhold finner du innstillingen som passer perfekt.

Det er imponerende hvordan bilen takler elendig vei, på tross av store hjul og kjøreegenskaper i ypperste klasse. Det er også imponerende hvordan den store og tunge bilen takler svingete vei; med en kombinasjon av herlige kjøreegenskaper og herlige drivlinjer skal det mye til å holde følge med en Cayenne i fritt driv.

At Porsche Cayenne fortsett er en SUV, med heftige terrengegenskaper som virkelig overgår det de aller fleste kundene noen sinne vil ha behov for, fikk vi demonstrert. Det nye 4x4-systemet har ikke lavserie, men svært lavt førstegir og ny elektronikk gjør kryping oppover, framover og nedover til en lek.

Høy bakkeklaring - som blir enda høyere med et knappetrykk eller to - gjør at enorme ujevnheter takles flott. Den vader i en drøy halvmeter med vann, og hele tiden er den lettere å ha med å gjøre enn forgjengeren. Mer komfortabel er den også, når forholdene er røffe. Med 3,5 tonns hengervekt burde de flestes behov være dekket.

Og om du lurer på hvorfor en bil som dette også skal ha slike egenskaper, er svaret at det kreves av det russiske markedet.

Porsche Cayenne 2010=

MINDRE BRUTAL: Mens første Porsche Cayenne virket ordentlig brutal - og fra enkelte vinkler litt kjedelig - er nykommeren mer gjennomført. © Porsche

Miljøvennlig råskap

Cayenne S er virkelig sprek. Lyden er nydelig, de 400 hestekreftene virker mildt sagt godt, og åttetrinnsautomatgirkassa gjør akkurat slik vi ønsker. Denne girkassa er for øvrig standard i alle Cayenne-variantene unntatt den 300 hk sterke bensin-V6-varianten.

Cayenne Turbo er som et jumbofly uten last. Det skyver og skyver med enorm kraft, med fantastisk lyd som kulisse. Rett og slett utrolig. At 2170 kg bil skal flytte seg fra 0-100 km/t på 4,7 sekunder, og hele veien til 278 km/t, er jo imponerende.

Og på tross av de enorme kreftene, er den både lettkjørt og ryddig. Og bremsene - makan! De er enorme, og de er rett og slett voldsomme i virkningen.

Dessuten, for deg som anser Cayenne og andre stor-SUV-er som miljøverstinger: Den nye Cayenne Turbo drikker faktisk mindre enn forrige Cayenne V6! 1,15 liter på mila i EU-mixen gjør den ikke til noen miljøbil, men sier ganske mye om hvor mye Porsche har gjort for å redusere forbruk og utslipp.

Tre av Cayenne-modellene - diesel, V6 og hybriden - drikker for øvrig under en liter på mila. Takket være elementer som vektbesparelser, start-og-stopp-system på alle varianter med automatgir, den effektive åttetrinnsautomatgirkassa, optimalisert motorstyring, endret chassis og karosseri, og andre detaljer.

Porsche Cayenne 2010=

Porsche Cayenne 2010 © Porsche

Kostbar hybrid

Hybriden bruker samme system som den nye VW Touareg. Her hjelpes den 333 hk sterke kompressormatede treliterssekseren - som for eksempel tjenestegjør i Audi S4 - av en 47-hesters elmotor som er plassert mellom motor og åttetrinnsgirkassa.

Resultatet er en bil med gode krefter - 580 Nm allerede fra 1000 o/min - som oppleves som både sterk, kvikk og lettkjørt. Den kan kjøres kortere avstander på elmotoren alene, om du holder hastigheten nede og er forsiktig med høyrefoten. Dessuten nøyer den seg med 0,82 liter på mila. De særnorske avgiftene gjør den imidlertid altfor kostbar; 1 309 000 kr gjør den lite aktuell her i landet.

For her i landet er Cayenne-markedet omtrent delt i to. Halvparten vil velge dieselen, som med 920 000 kr i startpris gir svært mye glede for pengene.

Resten vil gå helt til topps og velge Turbo. Som begynner på 2 149 000 kr. Lavere avgifter enn tidligere gjør for øvrig at alle Cayenne-prisene er lavere enn hos første generasjon. Turbo, som er like sprek som før, men enda kjappere, er hele 273 000 kr billigere enn før.

Samtidig har bilen, som veldig snart er å finne i butikkene, fått mer standardutstyr, og en mer omfattende ekstrautstyrsliste enn før.

Kort sagt: Bedre på absolutt alt.

Og billigere, attpåtil.

Porsche Cayenne 2010=

Porsche Cayenne 2010 © Porsche

Tekniske data

MODELL:

Diesel

Turbo

MOTOR, CM³:

V6, 2967

V8, 4806

EFFEKT, HK VED O/MIN:

211/4000

500/6000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:

550/2000

700/2250

EGENVEKT, KG:

2100

2170

TILHENGERVEKT, KG:

3500

3500

L/B/H, CM:

484,6/193,9/170,5

484,6/193,9/170,5

BAGASJEROM, LITER:

670/1780

670/1780

DEKKDIMENSJON:

255/55R18

265/50R19

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:

0,74

1,15

CO2-UTSLIPP, G/KM:

195

270

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:

8,5

4,7

TOPPFART, KM/T:

209

278

PRIS FRA, KR:

922 000

2 149 000

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!