Hvert år lager den tyske kontrollorganisasjonen TÜV statistikk av de åtte millioner kjøretøykontrollene de har gjennomført. Årets kåring omfatter hele 222 bilmodeller, og på listene over de beste er det særlig ett merke som går igjen.

Toyota har hele 13 modeller inne blant topp fem i de ulike klassene TÜV har delt bilene inn i. Utvider vi til topp ti i de ulike årsklassene, finner vi hele 20 Toyota-modeller. Best av alle i klassen for fire til fem år gamle biler er hybriden Toyota Prius, og i klassen for seks til sju år gamle biler kommer fire av fem modeller fra Toyota.

Toyotas toppresultatet kommer etter at merket har lagt bak seg noen år med flere tilbakekallingsaksjoner og store medieoppslag om feil ved flere Toyota-modeller. TÜV-rangeringen viser imidlertid at Toyota byr på en grunnleggende trygghet i det som sjekkes i kjøretøykontrollene. Disse handler i hovedsak om kontroll av det sikkerhetsmessige ved bilen, og i tillegg om utslipp. Driftssikkerhet er derimot ikke gjenstand for kontroll.

Toyota Prius 2004=

BEST: Best av alle i klassen for fire til fem år gamle biler er hybriden Toyota Prius. FOTO: Toyota

Polo aller best

TÜV har valgt å gruppere resultatene etter hvor gamle bilene er, i toårsintervaller fra to og tre år gamle biler og opp til 10 og 11 år gamle biler.

Som seg hør og bør er de nyeste bilene mest feilfrie. Aller best er to og tre år gamle VW Poloer, med større feil på bare 2,2 prosent av de kontrollerte bilene.

Også Porsche kan kalle seg en vinner. Porsche 911 er beste modell i alle de tre eldste årsklassene. Selv på ti og elleve år gamle 911-biler har TÜV funnet betydelige feil ved kun 11 prosent av bilene.

Mange feil

Dårlig ut i TÜVs rangering kommer billigbilmerket Dacia (som nå også selges i Norge), Chrysler og Fiat. Også ulike Renault-modeller (Renault eier Dacia) går igjen i listene over biler med flest feil.

TÜV-statistikken viser at om du sparer penger når du kjøper en Dacia Logan, så har flere eiere opplevd store utgifter på reparasjoner. TÜV har funnet større feil ved mer enn hver fjerde Dacia Logan som fire og fem år gammel. Blant gjengangerne er feil ved understell og gjennomrustede eksosanlegg.

Bedre står det ikke til med Chrysler PT Cruiser. Retrobilen er åpenbart retro også når det gjelder holdbarhet, for den er dårligst av alle i to årsklasser.

Aller flest feil har TÜV funnet ved ti og elleve år gamle modeller av Fiat Bravo/Brava. 38,9 prosent har betydelige feil, og TÜV melder at rusten eter dem i stykker.

Statusbiler sjeldne

Med unntak for Porsche 911s topplasseringer er typiske statusbilmodeller ganske fraværende på listene. Audi Q5 og Mercedes SLK er to unntak på topp fem-listene (henholdsvis for to til tre og ti til elleve år gamle biler).

På verstinglistene har Mercedes én modell merket helt sikkert ikke liker å finne der: Seks og sju år gamle modeller av den store SUV-en ML har større feil ved 30 prosent av kontrollene.

Porsche 911=

BEST: Porsche 911 er beste modell i alle de tre eldste årsklassene. FOTO: Newspress

BILENE MED FÆRREST FEIL:

2 til 3 år:

VW Polo: 2,2 prosent med større feil, gjennomsnittlig kjørelengde 32 000 km

Mazda 3: 2,7 prosent, 38 000 km

Audi Q5: 2,8 prosent, 61 000 km

Toyota Avensis: 2,9 prosent, 44 000 km

VW Golf Plus: 3,1 prosent, 37 000 km

Mazda 2: 3,1 prosent, 33 000 km

4 til 5 år:

Toyota Prius: 4,0 prosent med større feil, gjennomsnittlig kjørelengde 63 000 km

Mazda 2: 4,8 prosent, 48 000 km

Toyota Auris: 5,0 prosent, 57 000 km

Smart Fortwo: 5,1 prosent, 42 000 km

Toyota Verso: 5,1 prosent, 71 000 km

Gardemoen 02092010 VW Polo Blue Motion=

SCORER BRA: VW Polo er best av de ""yngste"" bilene. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

6 til 7 år:

Porsche 911: 6,2 prosent med større feil, gjennomsnittlig kjørelengde 59 000 km

Toyota Verso: 6,6 prosent, 91 000 km

Toyota Prius: 7,0 prosent, 83 000 km

Toyota RAV4: 8,3 prosent, 81 000 km

Toyota Avensis: 8,6 prosent, 96 000 km

8 til 9 år:

Porsche 911: 8,8 prosent med større feil, gjennomsnittlig kjørelengde 78 000 km

Toyota Avensis: 9,9 prosent, 108 000 km

Honda Jazz: 10,7 prosent, 93 000 km

Toyota RAV4: 11,3 prosent, 100 000 km

Subaru Forester: 11,4 prosent, 109 000 km

=

SOLID: Toyota Avensis scorer bra. FOTO: Toyota

10 til 11 år:

Porsche 911: 11 prosent med større feil, gjennomsnittlig kjørelengde 87 000 km

Toyota RAV4: 14,2 prosent, 110 000 km

Mercedes SLK: 16,9 prosent, 94 000 km

Toyota Corolla: 18,1 prosent, 110 000 km

Toyota Yaris: 18,3 prosent, 109 000 km

=

BRA: Toyota RAV4 gjør det bra i undersøkelsen. FOTO: Toyota

BILENE MED FLEST FEIL:

2 til 3 år:

Dacia Logan: 13,3 prosent med større feil, gjennomsnittlig kjørelengde 48 000 km

Fiat Doblo: 12,3 prosent, 50 000 km

Daihatsu Sirion: 12 prosent, 33 000 km

Fiat Panda: 11,7 prosent, 30 000 km

Citroën C4: 10,6 prosent, 41 000 km

4 til 5 år:

Dacia Logan: 25,8 prosent med større feil, gjennomsnittlig kjørelengde 73 000 km

Renault Kangoo: 23,2 prosent, 72 000 km

Renault Laguna: 23 prosent, 90 000 km

Fiat Doblo: 21, 4 prosent, 80 000 km

Peugeot 407: 18 prosent, 85 000 km

Renault Mégane: 18 prosent, 76 000 km

=

KOMMER DÅRLIG UT: Renault Kangoo. FOTO: Renault

6 til 7 år:

Chrysler PT Cruiser: 32,6 prosent med større feil, gjennomsnittlig kjørelengde 87 000 km

Fiat Stilo: 31,6 prosent, 96 000 km

Mercedes ML: 30 prosent, 118 000 km

Renault Kangoo: 29,4 prosent, 93 000 km

Renault Laguna: 29,3 prosent, 103 000 km

8 til 9 år:

Chrysler PT Cruiser: 36,8 prosent med større feil, gjennomsnittlig kjørelengde 115 000 km

Fiat Stilo: 35,6 prosent, 109 000 km

Renault Laguna: 34,2 prosent, 123 000 km

Renault Kangoo: 33,8 prosent, 119 000 km

Alfa Romeo 147: 33,8 prosent, 111 000 km

VW Sharan: 33,2 prosent, 144 000 km

=

DÅRLIG: PT Cruiser er neppe bilen å satse på dersom man vil ha problemfritt bilhold. FOTO: Newspress

10 til 11 år:

Fiat Bravo/Brava: 38,9 prosent med større feil, gjennomsnittlig kjørelengde 125 000 km

Ford Galaxy: 38,8 prosent, 159 000 km

Ford Ka: 37,8 prosent, 56 000 km

Renault Kangoo: 37,7 prosent, 149 000 km

Renault Laguna, 37,2 prosent, 125 000 km

VW Sharan: 37,2 prosent, 166 000 km

=

PROBLEMBIL: 10 til 11 år gammel VW Sharan kommer svært dårlig ut i TÜV-undersøkelsen. FOTO: VW

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!