Bruktbilguide: BMW 1-serie 2004-2011

Mye moro, lite plass

Ja, det er den minste og rimeligste BMW-modellen. Men kjøregleden og følelsen er BMW for alle penga.

EKTE VARE: BMW-genene skinner tydelig gjennom også på forrige generasjon 1-serie. Her er det kjøreglede som gjelder.
EKTE VARE: BMW-genene skinner tydelig gjennom også på forrige generasjon 1-serie. Her er det kjøreglede som gjelder. Foto: FOTO: Andreas Handeland
Sist oppdatert

Kort sagt:

Pluss

  • Sportslige veiegenskaper
  • Fin førerplass
  • Gode ytelser med rett motor
  • Holder seg godt

Minus

  • Lite plass
  • Ukomfortabel med sportsunderstell

BMW 1-serie debuterte sommeren 2004 og kom til Norge på høsten samme år. Den har vært produsert som tre- og femdørs kombi, todørs coupé og cabriolet.

I 2011 ble den nye BMW 1-serie introdusert som fem-dørs modell og den gamle 1-serien blir gradvis faset ut i 2012.

Da bilen kom var den en stor nyhet i kompaktklassen og konkurrerte i første rekke med Audi A3, men også med VW Golf og Ford Focus. Som vanlig for BMW har bilen bakhjulsdrift, noe som sørger for BMW-typiske egenskaper.

Vi har testet en lang rekke av BMWs 1-serie varianter de siste årene, fra den beskjedne 116d-varianten med 90 hk, til den helsprø 1M Coupé med 340 hk. Du finner lenker til alle testene lenger ned i artikkelen, men om vi kort skal oppsummere BMW 1-serie fra 2004 til 2011 er det fort gjort: «Typisk BMW».

Det aller beste med denne generasjonen 1-serie er nemlig at den byr på de samme grunnegenskapene som dyrere BMW-modeller: Den fine balansen takket være nær 50/50-vektfordeling, bakhjulsdrift og avansert hjuloppheng. Den tette og intime kjørefølelsen fra direkte styring, et no-nonsense førermiljø og et dashbord som ikke eser ut og sperrer oversikt og utsyn fra førerplass.

Dessuten har BMW som vanlig vært flinke til å oppdatere 1-serien jevnlig, uten alt for mye oppstuss med facelift og designendringer. Dermed har ny motor-, drivlinje- og annen teknologi seget inn år for år.

Stor endring i 2007

Den viktigste endringen kom i mars 2007. Da fikk 1-serie lett oppdatert utseende og forbedringer innvending med utstyrsalternativ fra de større modellene og nytt midt konsoll.

FØRERPLASS: Rent, ryddig og tett på føreren. Kort avstand til frontruten gir god kontakt med omgivelsene og bidrar til sporty kjørefølelse.
FØRERPLASS: Rent, ryddig og tett på føreren. Kort avstand til frontruten gir god kontakt med omgivelsene og bidrar til sporty kjørefølelse. Foto: FOTO: Andreas Handeland

Den viktigste oppgraderingen kom på motorfronten, se «modellhistorikk» lenger ned. Så det er greit å være klar over at eksempelvis en 118d fra 2006 på langt nær er samme bil som en 118d fra 2008.

I forhold til hovedkonkurrenten Audi A3 hadde BMW 1-serie lenge et motormessig overtak både på bensin- og dieselfronten. Men etter hvert som Audi A3 fikk mer moderne motoralternativ og DSG-girkasser i 2008/09, ble BMWs overlegenhet på denne fronten nullet helt ut.

Bedre enn gjennomsnittet

Også på andre områder er 1-serie typisk BMW: Den var relativt dyr og hadde tidvis kostbart ekstrautstyr, noe som delvis fortsatt gir seg utslag i bruktprisen.

Men det mest negative med BMW 1-serie er merkbart mindre baksete- og bagasjeplass enn normalt i kompaktklassen. Benplassen bak er knapp for voksne og bagasjerommet er heller ikke noe for de store ferieutfluktene.

KRYPINN: Manko på bakseteplass er største minus for 1-serie. Men om du bare sporadisk skal putte voksne i baksetet, er det greit.
KRYPINN: Manko på bakseteplass er største minus for 1-serie. Men om du bare sporadisk skal putte voksne i baksetet, er det greit. Foto: FOTO: Andreas Handeland

Hos det tyske kontrollorganet Dekra, som hvert år gjennomfører teknisk kontroll av ca. 15 millioner tyske biler, gjør forrige generasjon 1-serie en solid figur. Dekra klassifiserer bilene etter kjørelengde og i alle tre kategoriene gjør 1-serie det bedre enn snittet:

SJEKKPUNKTER

  • Bremseslitasje
  • Styring
  • Hjuloppheng foran
  • Girkasse
  • Clutch
  • Varsellamper

Fra 0-50 000 km er 92,9 % av de kontrollerte 1-modellene uten feil, mot 91,5 % for snittet av kompaktklassen. For 50-100 000 km er tallene 84,8 mot 80,5 % og for 100-150 000 km 73,8 mot 68,3 %.

Typiske feil som dukker opp hos Dekra er bremser, lekkasje på støtdemperne etter 100 000 kilometer samt slark i ledd og stag i forhjulsopphenget.

Mye bra fra 150-230 000 kroner

Per oktober 2015 er det et meget godt utvalg av BMW 1-serie på det norske markedet. Som for mange andre biler er det diesel som dominerer, men med rundt 40 % bensinbiler er dét også mulig å finne.

116-modellene er mest tallrike, og gir helt ok ytelser kombinert med moderat pris. Skal du ha litt mer futt, er det naturlig å kikke etter en 118d med 136 eller 143 hk. Også de sterkere motorversjonene finnes, men da blir det mer vann mellom båtene.

Prisene for en 116i med 50-100 000 kilometer ligger på mellom ca.80-120 000 kroner. For tilsvarende 116d er prisområdet ca. 140-160 000 kroner, mens det for 118d ligger på 130-200 000 kroner. Eldre 1-serie med kilometerstand fra 100-150 000 starter på rundt 70 000 for 116i.

VINTERGLEDE: Ingen tvil om at BMW 1-serie er morsom på vinterføre. God antispinn sørger også for at du stort sett kommer frem.
VINTERGLEDE: Ingen tvil om at BMW 1-serie er morsom på vinterføre. God antispinn sørger også for at du stort sett kommer frem. Foto: FOTO: Andreas Handeland

Anbefalte motorversjoner

116i/1,6 115/122 hk og 2,0 122 hk: Livlig bensinmotor med tilstrekkelige ytelser og middels trekkraft. Forbruk: 0,6-0,9 l/mil

116d/2,0 116 hk: Sparsom dieselmotor med tilstrekkelig kraft og akseptabel gange: Forbruk: 0,5-0,75 l/mil

118d/2,0 136-143 hk: Sprek og nøysom dieselmotor med god trekkraft. Forbruk: 0,5-0,75 l/mil

Modellhistorikk

SPESIAL: Om du vil ha noe utenom allfarvei, er 1-serie i cabrioletversjon et godt tips.
SPESIAL: Om du vil ha noe utenom allfarvei, er 1-serie i cabrioletversjon et godt tips. Foto: FOTO: Andreas Handeland

2004: BMW 1-serie lanseres i følgende versjoner: 116i/115hk, 118i/129 hk, 120i/150 hk, 118d/122 hk og 120d/163 hk.

2005: 130i med rekkesekser og 265 hk

2007: I mars får bilen en facelift og tekniske endringer med blant annet EfficientDynamics. Også som tredørs. Nye motorer: 118i/143 hk, 120i/170 hk, 130i/258 hk, 118d 136-143 hk, 120d/177 hk, 123d/204 hk. Bensin med direkte innsprøytning og diesel med partikkelfilter. I september også endringer på 116i med 122 hk og direkte innsprøytning. Coupeversjon lanseres på høsten, bl.a. som 135i med 306 hk.

2008: Cabrioletversjon lanseres i Detroit i januar. 125i med treliters sekser i cabriolet og coupé. På høsten modellpleie med mindre endringer.

2011: 1M Coupé med 340 hk kommer i mai. Ny BMW 1-serie debuterer på høsten i femdørsversjon.

Tester av BMW 1-serie:

BMW 118d 2007-modell

BMW 130i 2007-modell

BMW 116i 2008-modell

BMW 118dA 2008-modell

BMW 120d 2008-modell

BMW 123d coupé 2008-modell

BMW 120i cabriolet 2008-modell

BMW 116i mot 116d 2009-modell

BMW 116d LE 2010-modell

BMW 1M Coupé 2011-modell

Les også:

Quiz: Gjenkjenner du bilene fra siden?

Pris USA: 330 000 kroner - pris Norge: 1,8 millioner kroner

Knallbra bruktbilkjøp for familien

Fem kule veteranbiler du har råd til

BENSIN ELLER DIESEL: På mange områder kjennes 116i morsommere og mer sportslig enn 116d.
BENSIN ELLER DIESEL: På mange områder kjennes 116i morsommere og mer sportslig enn 116d. Foto: FOTO: Andreas Handeland

Denne saken ble første gang publisert 24/08 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også