VERSJONENE

A4 fås i en lang rekke versjoner: sedan, cabriolet, stasjonsvogn (Avant) og med to- eller firehjulsdrift (Quattro). Motorversjonene er også tallrike: 1,6/102 hk, 2,0/130 hk, 1,8T/150 hk og V6-maskiner på 2,4 og 3,0l med 170 og 220 hk. Det finnes tre dieselmotorer: 1,9l på 100 og 130 hk, og V6 2,5 på 163 hk.

KONKLUSJON

Vi liker design og kvalitet på A4, dessuten synes vi bilen er veldig god å kjøre. Den passer best for de som sverger til en stram, tysk kjørefølelse. Med unntak av 1,6-literen fungerer de to minste bensinmotorene fint, det samme gjelder de to minste dieselene. Med tanke på pris, ytelse og praktiske egenskaper er 2,0 Avant med Multitronic et meget godt valg.

TEKNISKE DATA

Motor: R4, 1984 ccm

Ytelse: 130 hk

Dreiemoment: 195 Nm - 3300 o/min

Dekkdimensjon: 195/65 R15

Egenvekt: 1400 kg

Bagasjerom: 442-1184 liter

Forbruk EU-mix: 0,79 l/mil

0-100 km/t 12,4 sek.

Toppfart: 202 km/t

Pris: 357 600

TESTDATA

Bilmerke Audi

Modell A4 Avant 2,0 multitronic

0-100 km/t 10,0

70-100 km/t 3 gir 4,4*

70-100 km/t 5 gir

50-100 km/t 4 gir 6,7*

Støy 100 km/t 5 gir 69

Støy 6000 o/min 2 gir 71,5

*) Kickdown

Denne testen er hentet fra Vi Menn Bil i 2002

Den forrige A4-modellen var mer komfortorientert enn den nye modellen, som tydeligvis har siktet seg nøye inn på de egenskapene som BMW 3-serie tilbyr sine kunder.

Avansert bakaksel

På en forhjulsdrevet bil er det bakakselens oppgave å motvirke den naturlige tendensen til understyring, altså at bilen vil fortsette rett fram når den presses i sving: Audi har flesket til med en avansert multilink-bakaksel, påkostet med komponenter i aluminium, som er felles både for to- og firehjulsdrevne versjoner av A4.

Den holder full kontroll på hjulvinklene, gir god fjæringskomfort, samtidig som den gir den ønskede styreresponsen. På godt vinterføre gjør den presise styringen og den gode kjørefølelsen at du kan finjustere mellom over- og understyring med gassen. Er du i ferd med å få en sladd, blir du hentet inn av en fint justert elektronisk stabilitetskontroll. På sommerføre er A4 tilnærmet nøytral.

Understellet gjør A4 til en av de absolutt beste forhjulstrekkerne vi har kjørt. Inntil BMW strammet opp sin 3-serie til årsmodell 2002, var Audi kongen av understell i den tyske, kompakte prestisjeklassen.

Kvalitetsfølelsen er i ypperste klasse. Alt føles påkostet, og alt som kan åpnes, er gassdempet. Små, røde downlights som lyser ned på området rundt girspaken, er prikken over i'en.

Standardmotoren på 130 hk gjør en grei jobb, uten å sjarmere eller imponere. Den mangler litt, både i retning av Alfas snerr og BMWs mekaniske perfeksjon. En FSI-versjon med direkte innsprøytning er for øvrig rett rundt hjørnet.

For enkelte kan det trinnløse Multitronic girsystemet i seg selv være grunn god nok til å velge Audi. "N edgiringer" skjer nemlig så raskt at automatfunksjonen ikke er til hinder for en sportslig kjørestil. Og dersom du virkelig får fot, er det bare å vippe med stikka, så putter den inn en av de seks programmerte utvekslingene kvikkere enn kvikt.

A4 setter ikke noen ny komfortstandard. Både hjul- og vindstøy er merkbar, men plagsom er den ikke. Fjæringen er på den stive siden, men direkte ukomfortabel blir bilen aldri. Beinplassen i baksetet er fortsatt knapp for de lengste.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!