Test: Audi A4 1,8T Quattro 2003
Si ”S-line” til meg og se med undring på de blussende kinnene og det slørete, feberaktige blikket. Si ”ny motor med 190 hk” og opplev hvor hurtig jeg klarer å nappe en bilnøkkel ut av labbene på deg¿
Denne testen er hentet fra Vi Menn Bil 2003
Dette skal egentlig ikke være mulig. Her er jeg, godt voksen, men likevel like leken bak rattet som en 18-åring med blodfersk lapp i lommeboka. Slår av ESP'en, tangerer snøfonna på høyre side av veien, vrikker på rattet og gir gass. Hekken smetter ut, men Quattro-systemet gjør det enkelt å omsette sladden i en lett drift, samtidig som 190 hk tar tak og slynger bilen ut av svingen.
Og det altså i en Audi, bilverdenens svar på tilknappet dress og stramt slips. Hva er det som har skjedd?
For å finne svaret på dette, må vi gå litt tilbake i tid. Omtrent til midten av september 2002, da vi kjørte vi en test av sporty familiebiler.
- Det gjør vel ikke noe om dere kjører en Sportline-utgave, spurte de hos importøren.
Det skulle vise seg at S-line er et av disse sjeldne tilfellene i bilhistorien. Der en utstyrspakke kan tilby en gassoholiker noe som virkelig utgjør en stor og avgjørende forskjell. Bare 17-tommersfelgene og 235/45-dekkene er verdt pakkeprisen på 20 500 kroner alene. Men du får altså mer. Hjulene ville ikke kommet til sin rett hvis det ikke hadde vært for et meget stramt sportsunderstell fra Audis eget tuningfirma, Quattro GmbH. Pluss på med sportsseter, stilig alu-dekor samt litt utvendig sukkertøy, og halve Vi Menn Bil-redaksjonen var solgt.
Mer futt i turbomotor
Sist vinter kunne vi endelig slukke S-line-abstinensen. Og på hvilken måte. Den 1,8 liter store/lille (stryk det som ikke passer) turbomotoren har vært VW-konsernets tusenkunstner de siste årene, i versjoner på 150, 163, 180, 210 og 225 hk. Og nå altså i en 190-hestersversjon.
Vi opplevde det som en stor forbedring allerede da Audi puttet den nye 163-hestersvarianten i A4. Da fikk motoren etterlengtet snert og slagkraft lenger opp i turtallsregisteret, en karakter som er ytterligere forbedret i 190-hesteren.
Begge motorene henter ut maksimal effekt ved 5700 o/min, men 190 hk-versjonen har mer moment i et enda bredere register enn 163-hesteren: Førstnevnte har 240 Nm mellom 1950 og 5500 o/min, mot 225 Nm mellom 1950 og 4700 o/min for den svakeste.
Dessuten har Audi lagt mer snadder i 190-hesteren. Her får du en sekstrinns girkasse der girutvekslingen i hvert gir ligger litt under femtrinnskassen. Dermed er sprangene mellom girene kortere, og du har et gir som passer perfekt i enhver kjøresituasjon.
Den veltilpassede sekstrinnskassen gjør A4 med 190 hk enda sprekere i forhold til 163-hestersversjonen. Med en spurt fra 70 til 100 km/t i tredjegir på fire sekunder blander A4 190 hk seg inn i selskapet av meget forbikjøringsraske biler. Og selv sjettegiret har nok punch til å fungere i daglig trafikkliv.
Den tøffeste delen av slaget vil stå om du egentlig trenger versjonen med 190 hk. Som vi har nevnt er bilen allerede meget tiltrekkende i sin 163-hestersutgave, og hvis den økonomiske strikken er i ferd med å strekkes mer enn godt er, kan merprisen på drøyt 40 000 kroner for 27 hk og 15 Nm virke drøy. Du får tross alt S-line-pakka og 20 000 kroner til utstyr før du når grunnprisen for en 190 hk.